Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz

8.5.2017 | Petr Prokopec | 25 příspěvků

Už je jasné, proč se Musk a Grohmann nemohli snést ve vedení jedné firmy. Jednání Tesly s Grohmannovy dalšími partnery má ke korektnímu daleko.

Nový Model 3 a snaha o jeho uvedení na trh v předem ohlášeném termínu se pro Teslu začíná stávat prokletím. Automobilka kvůli tomu bezprecedentně riskuje s vývojem a podobným způsobem přistupuje i k přípravám výroby.

Hlavně kvůli produkci a její maximální automatizaci Tesla loni koupila německou Grohmann Engineering, ze které je dnes divize Advanced Automation. Toto oddělení má značce napomoci s urychlením příprav maximálně robotizované výroby, což je krok nezbytně důležitý - bez něj totiž Elon Musk nemůže počítat s tím, že automobilka vyprodukuje 10 tisíc nových aut týdně. Pokud se tak přitom nestane, těžko kdy dokáže splnit cíl prodat půl milionu aut ročně, který si stanovil už pro příští rok. Jenže věci v Německu jdou lecjak, jen ne hladce.

Musk, posedlý splněním slíbeného, totiž bývalý Grohmann Engineering zaměstnal jen prací pro vlastní firmu, což dosud bylo jen částí aktivit společnosti. Kvůli těmto změnám se Musk pohádal s původním zakladatelem společnosti Klausem Grohmannem, který své duchovní dítko musel opustit. Ani zaměstnanci s tím nebyli spokojeni, což spolu s jejich obavami o budoucnost vedlo k hrozbě stávky, která zatím nebyla zažehnána. Nejde však o jediný problém, který je s německou filiálkou Tesly a aktuálními změnami v ní spojen - až nyní se dozvídáme detaily pokračování či nepokračování kontraktů s dalšími společnostmi, které znovu dokáží ohromit.

Ve zkratce řečeno - bývalý Grohmann Engineering, dnes Tesla Advanced Automation, začal v posledních týdnech ostatní smluvní povinnosti zcela ignorovat a zastavil práce pro ostatní partnery, mezi nimiž najdeme i automobilky BMW, Daimler (majitel Mercedesu) a Volkswagen. Tesla se o tom navíc neobtěžovala svým obchodním partnerům jakkoli říci a dlouho odmítala i jakékoli vyjádření na toto téma. Německým automobilkám tak nezbylo, než oslovit právníky a začít si stýskat v médiích.

„Samozřejmě že očekáváme od subdodavatelů, že splní své kontrakty a povinnosti,“ uvedl k danému problému mluvčí Daimleru pro německý WirtschaftsWoche. BMW pak „věří, že Grohmann bude ctít své smluvní závazky vůči nám“. Jenže nezdá se, že by Tesla měla něco takového v plánu. Ve snaze o nápravu se nyní dokonce BMW s Volkswagenem spojily a právní cestou vyzývají Teslu, aby začala ctít podmínky dojednaných smluv.

Až v reakci na to mluvčí Tesly uvedl, že se všemi značkami Tesla vede diskuze a hledá individuální řešení pro každou z nich, Němci ale nic takového nepotvrdili - pokud nějaké diskuze proběhly. bylo to už před několika týdny. Podle informací WirtschaftsWoche Tesla vůbec nemá v plánu na kontraktech pro BMW a spol. jakkoli pokračovat a hodlá snést i případné postihy z toho plynoucí.

Na jednu stranu je to logické, jde o konkurenční firmy a Volkswagen shodou okolností tento týden otevřeně uvedl, že hodlá pokořit Teslu na jejím vlastním písečku a že dokáže všechno to, co ona ještě více. Rodina jeho modelů I.D. by měla být výrazně levnější a zároveň prý i schopnější než elektromobily Tesly, což má Volkswagenu napomoci k milionu prodaných elektrických aut ročně, což plánují i Američané, o pět let dříve.

Jenže postupovat v tomto případě tak, že prostě zastavíte práce pro dlouholetého odběratele a neobtěžujete se mu o tom ani říci, má ke korektnímu jednání daleko. Pokud Tesla své chování nezmění, stane nejspíše před soudem a je otázkou nám neznámých dílčích smluvních ujednání, co ji čeká za postih.

Bez ohledu na výsledek nám nepřijde moudré rozhádat se hned se třemi z nejvýznamnějších automobilek světa. Nesmíme zapomínat, že Tesla má jen peníze od investorů, svými aktivitami tratí miliardy, a to je vskutku vrtkavá pozice. Všechny tři německé firmy se mohou opřít o mnohem stabilnější zázemí výrazně ziskových společností a v případném přímém souboji s Teslou mohou být o poznání méně zranitelné. Dosud s Teslou spíše koexistovaly, teď je sami Američané vtahují do vlastní hry...

Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 1 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 01Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 2 - Tesla Elon Musk vs Klaus Grohmann 02
Se znalostí současných informací není divu, že Grohmann nemohl Muskovo chování vystát - k jeho dlouholetým zákazníkům se nový majitel firmy chová neurvale, prostě přestal plnit domluvené kontrakty

Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 3 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 01Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 4 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 04Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 5 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 05Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 6 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 06Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 7 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 07Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 8 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 08Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 9 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 09Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 10 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 10Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 11 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 11Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 12 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 12Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 13 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 13Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 14 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 14Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 15 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 15Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 16 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 16Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 17 - Tesla Model S Model X vyroba Freemont 17Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 18 - Tesla vyroba 01Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 19 - Tesla vyroba 02Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 20 - Tesla vyroba 03Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 21 - Tesla vyroba 04
Výroba a její automatizace, to je to, oč tu běží. Tesla potřebuje přípravy produkce Model 3 maximálně urychlit

Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 22 - Tesla Model 3 spy latest 01Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 23 - Tesla Model 3 spy latest 02Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 24 - Tesla Model 3 spy latest 03Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 25 - Tesla Model 3 spy latest 04Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 26 - Tesla Model 3 spy latest 05Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 27 - Tesla Model 3 spy latest 06Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 28 - Tesla Model 3 spy latest 07Tesla předvádí neuvěřitelné věci. Teď naštvala BMW, Mercedes i VW naráz - 29 - Tesla Model 3 spy latest 08
A zjevně pro to riskuje vše, za nerealizované kontrakty převzaté firmy Grohmann ji hrozí žaloby

Zdroj: WirtschaftsWoche

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama