Reklama

Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV

SUV stále táhnou, a tak se mnozí ptají, kdy už jejich popularita skončí. Někteří mají za to, že nejprve přestanou být „in” ve třídách, kde nedávají velký smysl. Je to omyl, dokazuje Lamborghini Urus.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV

dnes | Mirek Mazal

SUV stále táhnou, a tak se mnozí ptají, kdy už jejich popularita skončí. Někteří mají za to, že nejprve přestanou být „in” ve třídách, kde nedávají velký smysl. Je to omyl, dokazuje Lamborghini Urus.

Současný automobilový svět je jednoznačně dobou SUV, o tom nemůže být sporu. Obecně proti takovým autům nelze nic namítat, mají své racionální opodstatnění stejně jako vozy kterékoli jiné třídy. Jenže to platí v případě, kdy si podobné auto někdo pořídí proto, že třeba jezdí několikrát týdně jezdí na chatu po rozblácené lesní cestě a univerzální vůz schopny pohybu po silnici i v lehkém terénu ocení. S takovými pohnutkami si ale dnes SUV nekupuje skoro nikdo.

Tato auta se stala stylovou záležitostí, a to i ve třídách, kde to nedává žádný smysl. Městské SUV je něco jako most na poušti a sportovní SUV na první pohled připomene pokus Akebona vyhrát olympijský sprint na 100 metrů. Zrovna v těchto třídách jsou ale dnes SUV snad úplně nejpopulárnější prostě proto, že se lidem líbí. Záliba v nich je tedy iracionální, a proto mnozí očekávají, že tyto vozy musí popularita opustit ze všeho nejdříve.

Teorie je to pěkná, praxe ale vypadá trochu jinak. Už od prvního uvedení nejrychlejšího a do značné míry nejabsurdnějšího SUV od Lamborghini se jménem Urus se ukazuje, že i něco jako supersportovní SUV fungovat. Neptejte se nás, jak je to možné, protože jde pořád o více jak dvoutunový vůz s vysokým těžištěm, pro který výkonem 478 kW (650 koní) a točivý moment 850 Nm čtyřlitrového osmiválci se dvěma turby není zase tolik. Přesto s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem vystřelí přesně 2 199 kilogramů těžký vůz na 100 km/h za 3,6 sekundy a rozjede jej na více jak 300 km/h. To je teritorium nízkých supersportů s velkými křídly.

Že by Italové přeháněli? Možná, proto se Top Gear rozhodl prověřil schopnosti Urusu na letišti vozem, který by měl Lambo pokořit. Jde o čtyřdveřový Mercedes-AMG GT 63 S ve též s čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem s dvěma turbodmychadly o výkonu 470 kW (639 koní) a točivém momentu 900 Nm. Je to lehčí a nižší auto, opět s pohonem všech kol a dokonce devítistupňovou převodovkou. Něco takového by mělo ukázat, že SUV jsou nesmysl, že čtyři lidi odvezete rychleji a efektivněji v lehčím a nižším autě.

Vedle tohoto párečku se postavil ještě off-road od Mercedesu s označením G63 AMG. Ten tu byl od začátku spíše dopočtu - výkon 430 kilowattů (585 koní) a točivý moment 850 Nm nejsou malá čísla, ale hmotnost 2 560 kg a aerodynamika krabice od bot nedávají Géčku velkou šanci na úspěch. Nakonec, i tovární hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy něco napovídá.

Zpět ale k hlavní dvojici kohoutů - Urusu a čtyřdvéřovému AMG GT. Čísla zrychlení dávala tušit, že Mercedes skutečně vyhraje, papírové předpoklady ale hned první sprint s pevným startem roztrhal na kousky. Do asfaltu se nejlépe zakously pneumatiky Lamborghini a žluté monstrum už nikomu nedalo šanci. Čtvrt míle Ital zdolal za 11,78 sekundy v rychlosti 198,9 km/h. Modré GT prolétlo v čase 11,83 sekundy rychlostí 202,6 km/h a skoro zapomenuté G63 přijelo, když stopky ukázaly 12,55 sekundy a rychloměr zobrazoval jen 179,3 km/h.

S tímto výsledkem je jasné, že popularita ani takto absurdních SUV nemá důvod kamkoli zmizet. Však proč by si zájemci o něj nekoupili podle nich nejstylovější, nejpraktičtější a evidentně i nejrychlejší vůz podobného ražení?


Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 1 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 01Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 2 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 02Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 3 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 03Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 4 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 04Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 5 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 05Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 6 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 06Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 7 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 07Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 8 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 08Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 9 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 09Top Gear názorně předvedl, proč popularita neopustí ani nejabsurdnější SUV - 10 - Lamborghini Urus proti Mercedesu AMG GT 63 S a G63 sprint 10
Top Gear ve sprintu na letišti ukázal, že konkurovat SUV je dnes obtížné i v jejich tak absurdní podobě, jakou představuje Lamborghini Urus

Zdroj: Top Gear@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše