Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin

Pokrok nezastavíte a stejně tak, jako nám některé věci přináší, nám jiné bere. Pokud máte některou z těchto v oblibě, vytáhněte kapesník, míří jediným směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin

9.11.2018 | Mirek Mazal

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokrok nezastavíte a stejně tak, jako nám některé věci přináší, nám jiné bere. Pokud máte některou z těchto v oblibě, vytáhněte kapesník, míří jediným směrem.

Automobilový svět nikdy nebyl tím, který by se uměl zavděčit konzervativně smýšlejícím jedincům, v posledních letech je ale něčím takovým ještě méně než kdy dříve. Automobilismus mohutně podléhá evolučnímu tlaku digitálních technologií, které nahrazují cokoli mechanického obrovskou rychlostí.

Důvodů je hned několik. I když automobilky budou tvrdit něco jiného, tím hlavním je tlak na unifikaci či zjednodušení konstrukce z toho pramenící snížení nákladů. Pro automobilku není nic krásnějšího, než když pro svých 20 modelů nemusí nechat vyrábět 20 typů analogových přístrojových desek, ale jen pár digitálních displejů, jejichž grafiku upraví partička schopných programátorů do potřebné podoby. To samé platí třeba o elektronických ručních brzdách - místo 20 madel s lanovody 20 délek vyvinete jedno tlačítko, z nějž pošlete signál po drátě do řídící jednotky a z něj k brzdám svazkem, který těmito místy tak jako tak vede.

Nejde tu ale jen o to. Zákazníci toužící po moderně takové novoty sami chtějí a když to lépe vyhoví i snahám o odlehčení aut, potřebám z hlediska minimalizace záručních oprav či do budoucna umožní jejich modifikace na dálku, je to pro automobilku ideální stav.

Proto bude dnes v případě prvků, které mizí a jednou zcela zmizí z nových aut, řeč hlavně o „analogových záležitostech” a jejich digitálních náhradách. Ne vždy je ale motivace ke konci toho či onoho taková, najdou se i jiné. Tady je celá naše sedmička...

1. Manuální převodovka

Ačkoli v Evropě jde stále o dominantní způsob řazení rychlostí i u nově prodávaných aut, pohled do vyšších sfér trhu jasně ukazuje, kam směřuje vývoj. Ruční řazení není symbolem ani komfortu, ani rychlosti a jakkoli jej jakožto automobiloví nadšenci jasně preferujeme, otevřeně si můžeme říci jedno - je jen otázkou času, než ceny automatických převodovek klesnou tak nízko, aby se manuály staly raritou i v naprosto obyčejných autech. Už dnes skoro není možné koupit výkonný ani luxusní stroj s ručním řazením a tento trend bude nabídkou prostupovat stále níže.


Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin - 1 - Ferrari California manual posledni prodej 21

2. Manuální ruční brzda

Už z výše zmíněných důvodů je jasné, že ani manuální zvedání madla ruční brzdy budoucnost nepatří. Přidejte si k ekonomické motivaci prostor v interiéru navíc, snazší ovládání pro bohem nepolíbené řidiče a faktickou nemožnost elektronickou ruční brzdu zničit a máte před sebou dalšího budoucího šampiona. Nakonec už teď má navrch.

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin - 2 - Rucni brzda ilustracni foto 02

3. Přehrávač CD

Není to zase tak dávno, co byly kazetové přehrávače definitivně nahrazeny těmi, které umí číst CD. Jejich vláda ale byla velmi krátká. Nejprve začaly mít navrch flash disky, i ty ale rychle začaly nahrazovat mobilní telefony - ať už svou pamětí nebo streamingem přes internet. Spárovaný telefon s automobilem je úplně běžná věc, jako dříve hromady kazet po celém autě nebo průhledné pořadníky s popsanými CD. Ve spoustě nových vozů dnes přehrávače „cédéček” pořád najdete, budoucnost ale rozhodně nemají.

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin - 3 - Prvky soucasnych aut ktere z nich nadobro zmizi 01

4. Zapalovač cigaret

Samotné zdířky pro zapalovač s námi v podobě dvanáctivoltových zásuvek ještě chvíli budou, třebaže i ty se vedle USB-portů stávají zbytnými. Klíčový je ale jiný důvod. Kouření dnes není „cool” a automobilky nechtějí být skloňovány s věcmi, na které veřejnost takto pohlíží. Mnohé tak už dnes nabízí jen zdířku, do které je možné vsunout 12V-nabíječku, klasický zapalovač už vám ale neprodají. Do budoucna jich nutně bude jen přibývat.

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin - 4 - Prvky ktere uz nenajdeme v interieru aut 01

5. Analogové přístroje

Je těžké bojovat mečem proti laserové pušce, stejně tak je pro analogové přístroje obtížné svádět boj s těmi digitálními. Mohou mít své nezaměnitelné kouzlo, faktická výhoda ale neexistuje pro žádnou ze stran - automobilkám vyhovuje to, že nemusí vyvíjet řadu unikátních přístrojových desek, pro řidiče je příjemné, co všechno umí digitální alternativa zobrazit. Analogové přístroje se mohou přetrhnout, ale mapu s vaší pozicí vám před očima nevykreslí. Z aut zmizí mezi dnes vyjmenovanými prvky nejspíše jako první, ty digitálni se dostaly už i do nejnižších pater trhu.

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin - 5 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 074

6. Klasická vnější zpětná zrcátka

Ani klasická vnější zpětná zrcátka nemají budoucnost. Nedávno uvedený Lexus ES se od konce letošního roku začne prodávat s kamerami na dveřích místo nich a ničemu jinému vývoj nepřeje - aerodynamikou počínaje a uživatelskou přívětivostí konče.

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin - 6 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 060

7. Dieselový motor

Odepisovat dnes diesely je odvážné, v osobních autech to ale podle nás mají spočítané. V myslích lidí se posouvají někam na úroveň oněch cigaretových zapalovačů a ani legislativa jim nepřeje. Před pár léty se zdálo být nemožné, že by někdo diesely dostal od válu, ale podívejte se na současný vývoj v Německu. Stačilo pár omezení vjezdu do měst, náznaky příchodu dalších, několik neobratných vyjádření politiků a poptávka se během jednoho roku smrskla o desítky procent. Diesely samy o sobě mají šanci žít, těžko budou nahrazeny v nákladní dopravě a jistě nezmizí z celého světa. V osobních autech v Evropě to ale podle nás mají spočítané - zbavila se jich malá auta, zbavilo se jich Porsche a čemukoli mezi tím dříve nebo později nezbude nic jiného.

Tyto prvky nových aut neodvratně míří do propadliště dějin - 7 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 144

Inspirace: Drive Tribe

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.