Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde

Nový polygon AstaZero v západním Švédsku má pomoci Volvu k nule úmrtí v autech značky do roku 2020. Budou na něj mít přístup i jiní, třeba univerzity.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde

25.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nový polygon AstaZero v západním Švédsku má pomoci Volvu k nule úmrtí v autech značky do roku 2020. Budou na něj mít přístup i jiní, třeba univerzity.

Volvo bere svou vizi, že v roce 2020 nedojde v automobilech této značky k žádnému úmrtí ani těžkému zranění, docela vážně. Naznačuje to i nový testovací polygon s názvem AstaZero, který ve spolupráci s dalšími institucemi postavilo v západním Švédsku. Chce na něm testovat nikoli auta samotná, ale jejich nové bezpečnostní systémy.

Například nová generace Volva XC90, jehož oficiální představení je na spadnutí, má na palubě takovou armádu asistentů a chytrých prvků pasivní i aktivní bezpečnosti, až z toho jde hlava kolem. Samočinné brzdění ve městě považujte za samozřejmost, novinka nabídne třeba i ochranu posádky při opuštění vozovky nebo systém detekce nehody, když vjíždíte do vozovky třeba ze dvora.

Právě testování a kalibrace i těchto systémů bude probíhat na polygonu AstaZero. Nebylo by totiž úplně vhodné, aby vás auto při výjezdu ze dvora zastavilo přesně v dráze rozjetého kamionu a zůstalo stát na brzdách ve snaze vás před srážkou s tím kamionem uchránit. Nebo aby zbytečně zhatilo pokus o trochu svižnější výjezd z vedlejší ulice.

Největší výhodou polygonu údajně je jeho flexibilita. Na mapce je vidět maketa města o šesti budovách, velká asfaltová plocha uprostřed, kousek čtyřproudé silnice a dvouproudý skoro-ovál okolo. Všude se budou pohybovat chodci, kola, motorky, auta, autobusy a náklaďáky a v místech mimo „město” se testovací řidiči dočkají i maket zvířat. Většinou budou řídit lidé, polygon však má sloužit i k testům autopilotů. Také má být dostupný nejen Volvu - přístup mají mít i univerzity, ostatní automobilky, subdodavatelé a podobné instituce.

Zní to zajímavě, zvláště v případě Volva ale tento krok vnímáme s rozpaky. Svá auta udělat se dnes snaží dělat co nejbezpečnější všechny automobilky a rozdíly mezi kvalitami jednotlivých vozů nejsou tak markantní jako kdysi, kdy Volvo mohlo na své orientaci tímto směrem stavět svou pověst. Bezpečnost je u nových aut tak nějak očekávána, není vnímána jako bonus, takže stavět právě na ní image značky pomalu začíná ztrácet smysl. Jiné firmy prostě dělají totéž, jen to nedávají tak okatě najevo stavbou nákladného hřiště, spíše vídáme testy z Nürburgringu či jiných okruhů. Jako marketingový tah tedy informace o novém polygonu určeném ke zlepšení bezpečnosti aut nemusí dost dobře fungovat.

Volvo ovšem tvrdí, že otevření testovacího polygonu AstaZero posunulo značku o krok blíže k budoucnosti bez mrtvých v autech této švédské značky. Nakolik se mu to povede, je zatím ve hvězdách; v úspěch tak ambiciózního cíle příliš nevěříme. A v názvu nehledejte psa, je to zkratka Active Safety Test Area a Zero odkazuje na zmíněnou nulu úmrtí ve Volvech v roce 2020. Když už ale Švédové zmiňují tu flexibilitu, ze skoro-oválu po obvodu by se podle nás snadno dala udělat improvizovaná závodní dráha...


Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 1 - volvo astazero polygon 01Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 2 - volvo astazero polygon 01aVolvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 3 - volvo astazero polygon 02Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 4 - volvo astazero polygon 03Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 5 - volvo astazero polygon 03aVolvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 6 - volvo astazero polygon 04Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 7 - volvo astazero polygon 05Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 8 - volvo astazero polygon 05aVolvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 9 - volvo astazero polygon 05bVolvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 10 - volvo astazero polygon 06Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 11 - volvo astazero polygon 07Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 12 - volvo astazero polygon 08Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 13 - volvo astazero polygon 09Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 14 - volvo astazero polygon 10Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde - 15 - volvo astazero polygon 11
Polygon AstaZero má sloužit zejména k testování bezpečnostních systémů, zejména ve vozech Volvo

Zdroj: HybridCars

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.