VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil

Možná už jste slyšeli, že Volkswagen překonal zdánlivě nepřekonatelný rekord Závodu do oblak. Ovšem asi ani netušíte, z čeho pocházela energie, na níž vůz v závodě jel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil

25.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Možná už jste slyšeli, že Volkswagen překonal zdánlivě nepřekonatelný rekord Závodu do oblak. Ovšem asi ani netušíte, z čeho pocházela energie, na níž vůz v závodě jel.

O uplynulém víkendu usedl předloňský vítěz závodu 24 hodin Le Mans Romain Dumas za volant elektrického závodního speciálu Volkswagen I.D. R a na Pikes Peak pokořil rekord Sébastiana Loeba. Když rallyová legenda v roce 2013 zajela čas 8 minut a 13,878 sekundy, zdálo se být „vymalováno” na věčné časy. Jenže Dumas dokázal skoro nemožné a nakonec zvládl téměř 20 kilometrů a 156 zatáček jako první člověk na světě za méně než osm minut.

Konkrétně Dumas zajel Závod do oblak za 7 minut a 57,148 sekundy. Loeba tedy porazil o více než šestnáct sekund, přičemž stejně jako on musel zvládnout převýšení takřka tři tisíce metrů. Vlastně nás to ale v jeho případě vůbec nepřekvapuje, Dumas z Pikes Peak má hned tři „zářezy“. Poprvé zde zvítězil v roce 2014 s vozem Norma M20 RD, ten pak následně dovezl první do cíle i v letech 2016 a 2017. Letos tedy „jen” navázal na své předchozí úspěchy a dokázal ještě více než kdy dříve.

Co ovšem již překvapující být může, to je původ energie, jíž elektrický speciál Volkswagenu během závodu spotřeboval. Pocházela totiž z... citrónů. Ano, z obyčejných citronů, jež si řada lidí ráno mačká do čaje. Že tomu nevěříte? Nedivíme se, jen málokdo totiž ví, že citron skutečně může sloužit k výrobě elektřiny. Je ovšem zapotřebí, abyste do každého z nic zapíchli měděný a zinkový hřebík, čímž vznikne jednoduchý článek o napětí 1,2 V.

Úkolem vyrobit elektřinu pro závodní speciál byl přímo Volkswagenem pověřen Mark Rober. To může být pro řadu lidí stejně neznámé jméno jako výše zmíněná skutečnost. Mark je ovšem expertem na slovo vzatým, který již ve svých čtyřiadvaceti letech začal pracovat pro vesmírnou agenturu NASA. U té setrval devět let, z čehož sedm strávil vývojem Curiosity Roveru, tedy vozítka, které dodnes mapuje povrch Marsu.

Ještě v době práce pro NASA Mark v roce 2011 přišel s halloweenským kostýmem, jemuž do přední i zadní části integroval do podšívky iPad. Za pomoci aplikace FaceTime pak vytvořil iluzi průhledu lidským tělem, přičemž vše natočil na video a hodil na internet. Následoval enormní úspěch, neboť jen během prvního dne vidělo jeho kreaci na Youtube jeden a půl milionu lidí.

Již o rok později začal Mark kostýmy prodávat pod hlavičkou nové společnosti Digital Dudz, přičemž jeho jedinou reklamou bylo zmiňované video. I to stačilo, během tří týdnů tak firma měla na kontě obrat ve výši čtvrt milionu dolarů (5,5 mld. Kč). V roce 2013 tak opustil NASA a zároveň podepsal kontrakt se společností Disney na výrobu kostýmů superhrdinů od Marvelu.

Jak je tedy patrné, Mark je jedním z těch lidí, které lze bez okolků prohlásit za technické génie. Je proto více než jasné, že pokud někdo dokáže vyrábět elektřinu z citronu, je to právě on. Naneštěstí, tento způsob není zrovna efektivní, neboť při využití více jak 1 200 citronů Mark dokázal vygenerovat asi tolik energie, kolik se skrývá v běžné tužkové baterce typu AA.

Mark se svým kolegou Williamem Osmanem proto přistoupil k plánu B, který spočíval ve vymačkání citronové šťávy. Z té následně udělal limonádu, jíž napojil děti, které se vozily na speciální lanovce. V jejím úchytu byl přitom zakomponován generátor, který byl daleko efektivnější než původní „citronová elektrárna“. Stále to ovšem nestačilo na to, aby ostrý Volkswagen dojel do cíle na jeden zátah.

Nakonec tedy Mark využil stejného principu, na jakém pracuje i Curiosity Rover, tedy slunce, z nějž ve výsledku pochází veškerá energie, které využíváme. Znovu přitom oslovil své dětské kolegy, aby mu pomohly vyřešit jeden stěžejní problém, jenž se týkal prachu. Kvůli němu solární panely postupně ztrácejí účinnost, což logicky vede ke konci generování elektřiny.

Vše se přitom nakonec podařilo, energie byla úspěšně získána bez nutnosti spalování fosilních paliv a plně nabitý akumulátor byl odeslán do Colorada, kde posloužil výše zmíněnému účelu. Rekord Volkswagenu dík tomu může být považován za zcela ekologický. Tedy pokud pomineme fakt, že na výrobu samotného vozu i oněch solárních panelů muselo být samozřejmě již fosilních paliv použito. To je ale jen malá piha na kráse...


VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 1 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 01VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 2 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 02VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 3 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 03VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 4 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 04VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 5 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 05VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 6 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 06VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 7 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 07VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 8 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 08VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 9 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 09VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 10 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 10VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 11 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 11VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 12 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 12VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 13 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 13VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 14 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 14VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 15 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 15VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 16 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 16VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 17 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 17VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 18 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 18VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 19 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 19
Volkswagen dosáhl s elektrickým speciálem I.D. R rekordu na Pikes Peak

VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 20 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 20VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 21 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 21VW požádal génia z NASA, aby nabil baterii jeho sporťáku. Podívejte se, jak to vyřešil - 22 - VW I.D. R 2018 Pikes Peak 22
Elektřinu přitom vozu vyrobil bývalý expert NASA Mark Rober z citronů. Tedy tak trochu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.