13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne?

10.1.2017 | Marek Bednář | 21 příspěvků

Zimní provoz auta má svá úskalí nejen z hlediska jízdy, opravdu nízké teploty znamenají výzvu i pro samotné auto. Ptáte se, jak mu neublížit? Odpovíme.

Mrazy mohou být člověku nepříjemné, ale ten se může lépe obléci a zimu pociťovat jen vzdáleně. U auta ale nic takového možné není, to je zimě povětšinou vystaveno přímo a extrémně nízké teploty, které tuto zimu panují, kladou nejednu otázku.

Znalost správných odpovědí na ně může pomoci vašemu autu tuto zimu přežít a nebo i vám ušetřit zbytečnou návštěvu servisu - i kdyby to mělo být s dotazem, proč zrovna nefunguje to či ono. Dali jsme dohromady třináct častých dotazů a přidali odpovědi, které jsou evidentně pro leckoho neznámou. Tady jsou.

1. Při jaké teplotě mrzne motorová nafta?

Tzv. zimní motorová nafta, která je během zimního období prodávána v celé Evropské unii, musí být ze zákona filtrovatelná - tj. že musí projít přes sítko palivového filtru - při teplotách alespoň -20 °C. Dalším stupněm je tzv. arktická nafta, jejíž bod filtrovatelnosti je nejméně -32 °C.

Bod tuhnutí a bod filtrovatelnosti jsou zásadně odlišné, protože nafta nemrzne najednou. Při nízkých teplotách se v ní začnou vytvářet krystalky pevného parafinu a právě ony znamenají, že nafta neprojde přes sítko palivového filtru. Bod filtrovatelnosti udává, kdy jsou ještě tyto krystalky dostatečně malé na to, aby sítkem prošly a neucpaly ho.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 1 - specifika v zime 01 nafta

2. Lze v zimě jezdit na rostlinný olej?

Tankujete-li do svého starého dieselového auta místo nafty starý fritovací olej, váš vůz bude v mrazech hůř startovat, protože olej je v mrazu více viskózní, je zkrátka příliš „tuhý”. Když už ale motor naskočí, poběží jako obvykle.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 2 - specifika v zime 02 olej

3. Může zmrznout i benzín?

Ano, ale pouze teoreticky. Benzín je, podobně jako nafta, směsí různých složek včetně bioethanolu a ani on nemrzne jako voda, nýbrž „houstne” jako nafta. Jenže k tomu dochází až při teplotách okolo -45 °C a tak tuhý mráz ve střední Evropě běžně nepotkáte. Případné obtížné startování benzínového motoru v silných mrazech má na svědomí fakt, že se benzín špatně odpařuje v promrzlých spalovacích komorách, nikoliv tuhnutí paliva samotného.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 3 - specifika v zime 03 benzin

4. Může zmrznout palivo E85?

Problém se startováním auta spalujícího E85 je opět tvořen spíše „nezapálitelností” směsi ve spalovací komoře jako u benzínu, třebaže bioethanol je k tomuto náchylnější. Benzín s příměsí biosložky do 10 % ale není tolik ovlivněn, protože je v něm bioethanolu málo, a auta schopná provozu na E85 jsou na tuhé mrazy obvykle připravena. Pokud nejsou, může být studený start problematický.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 4 - specifika v zime 04 ethanol

5. Fungují v mrazu auta na LPG?

Ano, ale díky tomu, že na plyn nestartují. Auto s přestavbou na LPG startuje vždy na benzín a až po zahřátí výparníku nad zhruba 50 °C řídící jednotka přepne na plyn. Jediný rozdíl je, že v zimě trvá tohle zahřátí podstatně déle než v létě. Je tedy záhodno mít v nádrži víc benzínu, aby nedošel dříve, než začnete spalovat plyn. Pak by mohly nastat potíže.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 5 - specifika v zime 05 lpg

6. Proč je po startu zvýšená spotřeba i hluk?

Zjednodušeně řečeno - protože je potřeba velmi bohaté směsi, aby motor vůbec běžel. Proč tomu tak je, jsme podrobněji rozebírali ve vlastním článku.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 6 - Proc je auto pri studenem startu hlucnejsi 10

7. Proč při nízkých teplotách nefunguje start-stop?

Ne že bychom se zlobili, ale někteří se ptají, proč se jim v zimě na křižovatkách nevypíná motor systémem start-stop. Důvody mohou být tři. U některých aut je při teplotách okolo nuly a nižších tato funkce start-stop zcela deaktivována a pokud není, může se motor nevypínat jen kvůli dostatečně nezahřátému motoru či nevytopené kabině. Dalším typickým „zimním důvodem” bývá napětí baterie - pokud je nižší než 12,4 V, auta obvykle start-stop vypnou.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 7 - Start and stop BMW 02

8. Proč jdou z výfuku oblaka bílého kouře?

Bílá oblaka z výfuku při startu za chladného počasí nejsou ve standardním případě kouř, nýbrž vodní pára, odpařující se vzdušná vlhkost zkondenzovaná ve výfukovém potrubí. Podrobně jsme se různým barvám dýmu z výfuku věnovali ve vlastním článku.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 8 - Proc je auto pri studenem startu hlucnejsi 08
I tolik vodní páry může jít z výfuku po studeném startu, aniž by s autem byl jakýkoli problém

9. Jakou teplotu vydrží chladicí kapalina?

Pokud v chladicím okruhu nemáte obyčejnou vodu, nýbrž chladicí kapalinu, je její bod tuhnutí závislý na tom, v jakém poměru byl při poslední výměně namíchán fridex s destilovanou vodou. Prodávají se předpřipravené směsi a na kanystrech to bývá napsáno. Z výroby je většinou v motoru nemrznoucí směs, která vydrží teplotu -25 °C. A pokud si nejste jisti, servis umí bod tuhnutí snadno změřit. To je vhodné i pokud jste přes léto dolévali do chladiče destilovanou vodu, protože bylo málo kapaliny; dolévání vodou posouvá bod tuhnutí náplně blíž k 0 °C.

Pro případ, že by kapalina v chladiči přesto zmrzla, bývají v motoru mrazové zástrčky, které led vytlačí ven, takže nedojde k nevratnému poškození. Bez těchto zástrček by led roztrhal motor a chladič, protože má větší objem než voda; hadice zmrznutí vody vydrží. Pokud k něčemu takovému dojde, v žádném případě motor nestartujte. Je potřeba počkat, až kapalina zase roztaje, vrátit mrazové zástrčky a zkontrolovat, jestli někde nedošlo k poškození.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 9 - specifika v zime 09 chladici kapalina13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 10 - specifika v zime 09a hustomer
Vpravo tzv. hustoměr, přístroj k měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny

10. Existuje rychlá pomoc na vybitou baterii?

Nízké teploty snižují kapacitu baterie, takže pokud ta vaše není v dobré kondici, v zimě může mít problém natočit motor. Může pomoci postavit k baterii na 10 minut láhev s teplou vodou, to baterii ohřeje a ona bude schopná vydat více proudu. S vodou v okolí baterie je ale potřeba být vždy opatrný.

Dalším nápadem může být před startováním na chvíli zapnout světla a rádio, protože tento odběr elektřiny baterii zahřeje. Samozřejmě je ale nejlepší už na podzim zjistit, jak je na tom baterie vašeho auta, a podle toho ji buď vyměnit, nebo v případě delší odstávky vozu připojit na tzv. udržovací nabíječku.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 11 - specifika v zime 10 ilu

11. Lze startovat moderní auto přes startovací kabely?

Ano, lze. Je samozřejmě potřeba dbát na správnou polaritu, tj. zapojit mínus na mínus a plus na plus, a je vhodné vypnout veškerou elektroniku startovaného auta, od ventilátoru přes rádio po vyhřívání sedaček. Jinak lze takto modernímu autu se slabou baterií pomoci stejně jako staršímu.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 12 - specifika v zime 11 start kabely

12. Proč namrzá auto zevnitř?

V kabině auta se přirozeně drží vlhkost. Pokud je ve vašem autě vlhkosti více, např. kvůli zanesenému kabinovému filtru, vlhkost se v zimě může vysrážet na sklech a zmrznout. Řešením je najít příčinu a tu odstranit, příp. si pořídit do auta pohlcovač vlhkosti, o jednom řešení jsme kdysi psali.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 13 - specifika v zime 12 ilu ledovka

13. Lze jezdit v mrazech do myčky?

Pokud je myčka v provozu, ano. Je ale nutné auto nechat i usušit, nebo aspoň po umytí ujet víc než pár set metrů, pokud neparkujete ve vytápěné garáži. Voda při mytí zateče všude možně a mohla by zmrznout, což by mohlo napáchat škody. A nebo „jen” znepříjemnit otevírání dveří, oken či funkci dalších částí po mrazivé noci.

13 otázek a odpovědí k provozu auta v tuhé zimě: co ještě snese? A co už ne? - 14 - specifika v zime 13 myci linka

Toto je třináctka otázek a odpovědí, které v souvislosti se zimním provozem padají často - pokud vás napadnou další, podělte se o ně v diskuzi. A pokud by vás více zajímalo, jak zimní provoz auta zvládnout jako řidiči, i tím jsme se v minulosti zabývali...

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše