Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC srovnal 28 zimních pneu ideálních pro Octavii a Fabii. Doporučuje jen 5 z nich
26.9.2018 | Mirek Mazal
Pneumatik existuje nepřeberné množství rozměrů a v každém se mohou chovat trochu jinak, nejčastěji kupované ale jistě budou ty pro kompaktní a malá auta. ADAC si vzal na paškál právě ty.
Zimní pneumatika by měla mít adekvátní přilnavost na sněhu či ledu a dobře se chovat na mokrém povrchu za nízkých teplot. Kdyby k tomu ještě spotřebovávala málo paliva a zvládala i suchý asfalt za vyšších teplot, byl by to ideální stav, ale jedná se o klasický konflikt cílů. Jsou to nesourodé vlastnosti, které do jedné pneumatiky prostě nelze vměstnat a je třeba si vybrat tu pravou podle toho, v jakém prostředí se pohybujete především.
To se snadno řekne, ale hůře se udělá, neboť vyzkoušet si všechny pneumatiky na trhu na vlastní kůži není reálné. Je tedy třeba vzít zavděk rozličnými testy, které se snaží vypíchnout nejen nejlepší kompromis mezi všemi požadovanými vlastnostmi, ale umí i ohodnotit chování pneu za těch či oněch podmínek. A o jeden takový se nyní postaral německý ADAC, který chytře zvolil dva rozměry - 205/55 R16 a 175/65 R14. Ty se dobře hodí na auta typu Škoda Octavia a Škoda Fabia, které jsou i u nás nejrozšířenějšími vozy.
Kompletní výsledky testů známkujících pneumatiky v jedné každé disciplíně najdete v tabulkách níže, neodpustíme si k nim ale stručný komentář. S náročnými zkušebními se nejlépe porovnaly značky Continental a Dunlop. V rámci obou velikostí zvítězil Continental WinterContact TS860, který předvedl vyrovnaný výkon, výborné chování na mokrém asfaltu, ukázkovou trakci na sněhu a příznivou spotřebu paliva. V případě menšího rozměru byl velmi dobrý i na suchu.
Ve větším rozměru 205/55 R16 se na druhém místě usadily pneumatiky Goodyear UltraGrip 9, které se statečně popraly s vodou i se suchým povrchem nebo sněhem. Jako bonus nezvyšovaly zásadně spotřebu pohonných hmot. Jen desetinu celkového hodnocení ztratilo obutí Dunlop Winter Sport 5, které v testu okouzlilo vyváženými vlastnostmi, záběr na sněhu a mokru.
Na opačném konci je na šestnácté pozici tabulky vidět Laufenn I Fit LW31. Sníh by možná nevadil, ale nesmí začít tát, jinak Laufenn ztrácí jakékoliv schopnosti nutné pro bezpečnou jízdu. Ještě k tomu neúměrně vysávají nádrž. Největším překvapením je až čtrnáctý řádek pro Pirelli Cinturato Winter, dalo by se říci prémiová pneumatika a výsledek daleko za očekáváním kvůli reakcím na vyschlou cestu. Ani desáté Nokiany WR D4 neprošly komplexním testem zrovna skvěle.
I v menším rozměru 175/65 R14 jsme si již představili první místo. Druhé patří Dunlop Winter Response 2, německý ADAC ocenil univerzálnost a funkčnost na každém podkladu. Zároveň jsou plusovými body úspora paliva. Třetí místo Firestone Winterhawk 3 už je pod čarou doporučených zástupců kvůli lehkému zaváhání na vodě, jinak jsou stále v nejlepší trojce z dvanácti vzorků.
Konec patří Nankangu Snow SV-3. Číňané ze zimou nemají příliš mnoho zkušeností, jejich pneumatiky nezvládly mokro ani sníh. Ani spotřeba paliva nemůže být kladně hodnocena, sucho je jediným z přijatelných scénářů. Na chvostu se krčí opět Pirelli Cinturato Winter, která ani v menším rozměru nelze s klidným svědomím doporučit. Goodyear UltraGrip 9 se ve větším umístily druhé, ale s ubývajícími parametry velikosti padly až na páté místo za Nokiany WR D4.
Nejlepší bude projít si dvě tabulky a prohlédnout kompletní pořadí, nedá se všem doporučit univerzální model. Jak říká Reinhard Kolke, vedoucí technického centra ADAC: „Před nákupem by si měli všichni nejprve položit otázku, jaké jsou jejich osobní preference zimních pneu - zda spíše přilnavost na ledu a sněhu, nebo spotřeba či opotřebení. Náš test ukazuje, že špičkové značky nevedou automaticky k trvale dobrým výsledkům.“
Kompletní výsledky testu zimních pneumatik pro rok 2018 v rozměru 205/55 R16

Kompletní výsledky testu zimních pneumatik pro rok 2018 v rozměru 175/65 R15
Toto je všech pět vysoce doporučeníhodných pneumatik na základě testu ADACu - tři ve větším rozměru, dva v menším
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 2 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejčtenější články
Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
4.4.2025Vracející se Honda Prelude poprvé ukázala svůj interiér. Od pohledu je to zklamání, detaily ale potěší
4.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva