Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce

Automatická myčka je nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak umýt své auto. Je i nejlevnější? O tom už by se dalo s úspěchem pochybovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce

23.12.2017 | Petr Prokopec | 38 příspěvků

Automatická myčka je nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak umýt své auto. Je i nejlevnější? O tom už by se dalo s úspěchem pochybovat.

Příchod zimy lze na jednu stranu uvítat. Jakmile napadne sníh, může se jakékoliv prázdné parkoviště změnit na hřiště, na kterém lze zkoušet jízdu bokem vcelku bez rizika. Pokud tam nejsou žádná další překážky, autu v podstatě nelze ublížit. Navíc rychlost potřebná k utržení vozu nemusí být závratná, přičemž sníh pod koly zásadně redukuje i opotřebení pneumatik. Jinými slovy, za málo peněz a jen při troše námahy si lze užít spoustu muziky.

Nicméně se zimou a hlavně sněhem se spíše než zábava obvykle pojí obtíže. Co jednoho baví, druhému přidává vrásky na čele. Ne každého baví hledání adheze na ledových plotnách a boj se závějemi. Ale karamboly jsou až to poslední, radost může zkazit i prostředek, jenž jim má zabránit. Tedy sůl, která sníh rozpouští a dělá silnice sjízdnými, k vaší karoserii se ovšem chová jako žíravina. A nemyslete si, že to platí jen o těch starých, auta reznou stále.

Ideálem by tedy bylo prakticky po každé projížďce v oné břečce vůz umýt, jak moudří radí. Na ruční mytí někde před panelákem na parkovišti je ovšem logicky zima, jako ideál se tedy jeví návštěva automyčky. V té chvíli ovšem jednu pohromu nahradíte druhou, možná ještě větší. Na pověrách, které jsou s automyčkami spojeny, je více než trocha pravdy. I když nebezpečí se možná i překvapivě neskrývá v umělohmotných štětinkách, jež mohou ztvrdnout a samy o sobě autu ubližovat.

Podle Paula Lambertyho, šéfa vývoje a výzkumu automobilových laků u společnosti BASF, která je jedním z hlavních dodavatelů většiny světových výrobců, jsou skutečným problémem auta, která myčku navštívila před vámi. A je úplně jedno, jestli je myčka kartáčová, textilní nebo jakákoli jiná. I jiná auta totiž byla z větší či menší míry pokryta bahnem nebo pískem. A obojí obsahuje drobné kamínky z granitu, tedy extrémně tvrdého, drsného a na povrchu ostrého nerostu.

Mikroskopické částečky granitu se přichytávají k mycím kartáčům, ze kterých následně dělají obdobu brusného papíru, a to již po pár týdnech. „Viděl jsem řadu myček, kde konečky kartáčů byly hnědé či šedé od špíny,“ říká k tématu Lamberty. A dodává, že v kombinaci s rychlostí, jakou váš vůz myčkou projíždí, a tlakem vody, jednoduše při každé návštěvě automobil přijde o jemnou vrstvičku laku. Tedy alespoň na některých místech.

„Je úplně jedno, jaký je to typ myčky. Pokud se ony kartáče otírají o povrch laku, pak jej mohou zbrousit,“ nešetří kritikou Lamberty. Na druhé straně má však i dobré zprávy. V uplynulých letech šel vývoj hodně dopředu, přičemž výrobci na karoserie aplikují klidně i několik vrstev čirého laku, jenž má sloužit jako ochrana. Použita je „samoopravovací“ nanotechnologie, kdy při působení tepla jsou drobné škrábance zaceleny.

Ve výsledku tak může trvat klidně i deset let nebo více, než vůbec poznáte, že lak je již definitivně na odpis. Daná situace ale samozřejmě může nastat i mnohem dříve. Vše záleží na tom, jakou úroveň ochrany laku ta či ona automobilka zvolila. Problémem ovšem je, že to vám vlastně nikdo neřekne, přičemž nápovědou nemusí být ani cena. Navíc u stejné značky značky můžete dostat různou ochranu, v závislosti na modelu či továrně.

Lamberty v tomto směru poukazuje třeba na Ford F-150, v jehož případě dostáváte zcela odlišnou úroveň ochrany laku dle toho, zda jde o kus vyrobený v Kansas City nebo v Dearbornu. „Obě varianty odpovídají specifikacím a standardům výrobce, obě ovšem mají odlišný lak.“ V podstatě tak jedinou jistotou je ruční mytí. Tedy za předpokladu, že pro vás auto něco znamená nebo nechcete zbytečně snižovat jeho zůstatkovou hodnotu. Ostatní možná drobné poškození snesou, teď už ale aspoň budou vědět, že přijde - ať zvolí na papíře sebeohleduplnější způsob automatického mytí...

Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 1 - Automycka ilustracni foto 01Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 2 - Automycka ilustracni foto 02Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 3 - Automycka ilustracni foto 03Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 4 - Automycka ilustracni foto 04Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 5 - Automycka ilustracni foto 05Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 6 - Automycka ilustracni foto 06Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 7 - Automycka ilustracni foto 07Expert vysvětlil, proč byste nikdy neměli mýt své auto v automatické myčce - 8 - Automycka ilustracni foto 08
Návštěvu automyček expert přes laky nedoporučuje, ať jsou jakékoliv. Na druhou stranu ale dodává, že ani jejich několikaleté užívání se nemusí projevit tragicky. Tedy za předpokladu, že jste ochotni s drobnými škrábanci žít

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 38 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama