- -

Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí

Automobilky vám vozy s turbomotory rády prodají, jak s nimi zacházet už vám ale neporadí. Profesor techniky z Imperial College takové zábrany nemá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí

18.1.2018 | Mirek Mazal | 44 příspěvků

Automobilky vám vozy s turbomotory rády prodají, jak s nimi zacházet už vám ale neporadí. Profesor techniky z Imperial College takové zábrany nemá.

Přeplňované motory se v posledních letech staly jasně dominantním typem pohonu nových aut, atmosféricky plněné jednotky jsou dnes prakticky mrtvé. Právě kvůli turbodmychadlům si ale zaslouží jiné zacházení a jsou náchylnější k některým poruchám. Z tohoto důvodu se hodí vědět, jak s nimi zacházet, však správné chování k technice může do budoucna ušetřit spoustu starostí i peněz kvůli případným opravám.

S rostoucím počtem uživatelů turbomotorů pochopitelně roste i počet dotazů ohledně správné péče o vůz s přeplňovaným motorem. Většina lidí chce hlavně jezdit a ne řešit technické patálie svým autem, s nimiž životnost „turbíny” a vším okolo úzce souvisí. Zajímavé je v tomto kontextu podívat se na věc z pohledu výrobce - jak automobilky reagují na podobné dotazy ze strany motoristů?

Obecný konsensus od výrobců spočívá v tom, že moderní automobily jsou extrémně zatěžovány při testech, proto nový přeplňovaný motor nemůže působit žádné potíže. Auta dřívějšího data výroby jsou jiná věc, ale elektronika dnešních systémů si prý pohlídá, aby uživatel nové turbo nezničil.

BMW by s radostí poskytovalo rady pro své zákazníky, ale konkrétních příkladů se zatím nikdo nedočkal. Jak řekla jejich mluvčí: „Nedáváme konkrétní tipy našim zákazníkům, kteří řídí takové automobily.“ Mluvčí Audi už byl konkrétnější a potvrdil výše napsané: „Současné motory Audi s turbodmychadlem nevyžadují zvláštní opatření nebo provozní postupy, které byly pro starší jednotky nezbytné. Ale samozřejmě doporučujeme, aby vlastníci dodržovali obecné pokyny pro minimalizaci opotřebení a produkci emisí, které jsou v zásadě použitelné pro všechny motory.“

Že se zákazník o turba nemusí nijak zvlášť starat, zaznívá i z úst manažer technických operací Citroënu. „Za ta léta došlo k mnoha pokrokům v technologii řízení motoru a turbodmychadel. Výkonné motory THP jsou vybaveny oddělenými chladicími systémy, které pomáhají snížit teplotu, takže není třeba ponechat motor v chodu na volnoběh, aby se ochladil - systém funguje automaticky i s vypnutým motorem. Elektronicky řízené soustavy pomáhají řídit zatížení motoru a turbodmychadla.“

Že to není tak úplně pravda, že motor není věc, jejíž životnost neovlivňuje způsob zacházení s ní, nemusíme dodávat. Je zcela nepochybné, že automobilky učinily nové vozy mnohem více „blbuvzdornými”, než bývaly, ale pořád je to řidič, kdo vydává pokyny k tomu, co mají a nemají dělat. A žádný vůz například nezabrání tomu, abyste hned po nastartování v -20°C nevytočili jeho motor k omezovači.

Ricardo Martinez-Botas, profesor strojního inženýrství Imperial College v Londýně, je světovou autoritou v technologii přeplňování. I podle jeho názoru technika pokročila a do značné míry zaručuje, že se řidiči moderních automobilů mohou plně věnovat řízení a neřešit zbytek. Jenže má to svá „ale” - motor musí být používán takovým způsobem a za takových podmínek, se kterými počítali jeho vývojáři.

„Pokud něco změníte v soustavě, okamžitě změníte navrhovaný záměr a bude pravděpodobně následovat užití zařízení mimo zamýšlený účel. Pokud motor například upravujete, opravdu musíte být velmi opatrní. Mapa motoru byla vyvinuta pro daný motor. Jestliže změníte typ oleje, přidáte aditiva do systému nebo změníte řídící jednotku, nikdo nezajistí spolehlivosti stroje, protože vývojář netestoval motor s takovými změnami,“ říká Martinez-Botas na téma případných úprav

„Pokud změny provedete bez hlubokých znalostí, mohou být velmi škodlivé. Válce motoru budou vystaveny mnohem vyššímu tlaku než dřív, a to na začátek poškodí pístní kroužky. Pokud provedete odbornou změnu a zkontrolujte mapování, samozřejmě bude vše v pořádku,“ dodává.

Nejde tu ale jen o chiptuning či jakékoli jiné, majitelem podnícené změny fungování motoru. Jde tu také o způsob zacházení s ním. Dříve se prý více hovořilo o tom, co s turbomotorem děla a nedělat, „za posledních 10 let ale zákazníkům při koupi automobilu nejsou poskytovány žádné tipy, protože o vše je prý postaráno,“ říká britský profesor. Ani on nesouhlasí s tím, že by to bylo takto snadné, a tak na závěr dává pět obecných rad pro zacházení s automobily s přeplňovanými motory.

1. Před jízdou zahřejte vůz - nechte motor běžet a olej zahřejte

„Jednoznačně. Pokud máte obavy o životnost vašeho auta, nebo jste motor upravili, je rozumné to zvážit,“ komentuje Martinez-Botas.

2. Nevypínejte motor okamžitě po dojetí - nechte ho vychladnout

„V dnešních motorech se olejový systém okamžitě nevypne, dojde k dalšímu chlazení. Ale pokud vaše auto neumí samo spustit chladicí systém, pak musíte být opatrní. Toto nemůže ničemu ublížit.“

3. Nepodtáčejte motor

„Absolutní souhlas,“ říká profesor k jedné z tradovaných rad. Ani tomuto auto - je-li vybaveno manuální převodovkou - není s to samo zabránit.

4. Nepoužívejte palivo s nižším oktanový číslem, než doporučuje výrobce

„Nemyslím si, že to ovlivní spolehlivost turbodmychadla, ale bude to mít vliv na samotný motor,“ říká profesor. Ani systémy zabraňující klepání motoru nezmůžou vše a zvláště přeplňované motory budou na kvalitu paliva citlivé.

5. Nedávejte plný plyn, pokud se turbo netočí

Jinými slovy, nezatěžujte motor plným sešlápnutím plynu ve velmi nízkých otáčkách. Škodí to samotné mechanice, ale může to způsobit i nepříjemnosti z hlediska řízení. „Současné motory mají vstřikovací systémy common rail, zvláště u dieselových motorů, které dávají velmi rychlou odezvu. Ale vrátit se v čase 8 let zpět nebo tak - zpoždění turba bylo podstatné. Přišel náhlý nárůst výkonu a musel se dávat pozor při průjezdu zatáčkou,“ dodává Martinez-Botas.

Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 1 - Turbo rady tipy profesor 01Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 2 - Turbo rady tipy profesor 02Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 3 - Turbo rady tipy profesor 03Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 4 - Turbo rady tipy profesor 05Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 5 - Turbo rady tipy profesor 06Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 6 - Turbo rady tipy profesor 07Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 7 - Turbo rady tipy profesor 08Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 8 - Turbo rady tipy profesor 09Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 9 - Turbo rady tipy profesor 10Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 10 - Turbo rady tipy profesor 11Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 11 - Turbo rady tipy profesor 12Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 12 - Turbo rady tipy profesor 13Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 13 - Turbo rady tipy profesor 14Jak zacházet s autem s turbomotorem, aby vydrželo? Profesor techniky poradí - 14 - Turbo rady tipy profesor 15
Turbomotory mají své výhody, hlavně z hlediska výkonu a dynamiky, kterou mohou autu poskytnout. Také je jim ale třeba věnovat trochu více péče

Zdroj: Autocar

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 44 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama