Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit?

Existuje dost řidičů, kteří dávají přednost ručnímu řazení, v některých segmentech už ale zkrátka nemají z čeho vybírat. Pokud tedy je třeba vzít na milost automat, jaký typ zvolit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit?

11.5.2019 | Mirek Mazal

Existuje dost řidičů, kteří dávají přednost ručnímu řazení, v některých segmentech už ale zkrátka nemají z čeho vybírat. Pokud tedy je třeba vzít na milost automat, jaký typ zvolit?

Manuální převodovky můžeme označit za vymírající druh. Viceprezident divize BMW M Peter Quintus před dvěma lety předpovídal definitivní konec manuálů a podle současné nabídky německé značky nebyl daleko od pravdy. Nadřízený Quintuse a současný šéf divize M, Frank van Meel, souhlasí. Podle něj automaty dávají racionální smysl, protože jsou rychlejší a snižují spotřebu, takže je velice pravděpodobné, že žádné další BMW M s ručním řazením po konci současné M4 už nevznikne.

Tento trend má hned několik důvodů. V prvé řadě jde o to, co zmiňuje van Meel - automatická převodovka dnes klidně i s 10 stupni umí být při měření normované spotřeby úspornější a změřená data jsou papírově přívětivější. V dnešní době pokut za nadlimitní spotřebu resp. emise CO2 zajímá automobilky hlavně výsledek testu spotřeby pohonných hmot při oficiálních testech a v těch dokážou mnohastupňové automaty zářit. Reálný přínos pro běžné uživatele je sporný, ale ten není tak důležitý jako mír s Bruselem.

Významnou roli hraje i postupné prosazování alternativních pohonů a bezpečnostních systémů, které jsou snadněji párovatelné s automatickými převodovkami, často bez ní nemohou vůbec fungovat. Podstatným faktorem je i méně záručních oprav pro výrobce, neboť se třemi pedály a „fofrklackem” toho lze více zkazit, s čímž souvisí i obecná vyšší odolnost automatů vysokovýkonným motorům. A pochopitelně, roli hrají i preference zákazníků, kteří si sami touží řadit stále méně.

Ať už jsou ale důvody vymírání manuálů jakékoli, jejich mizení z nabídky je neoddiskutovatelné. Pokud například chcete výkonné auto s více jak 400 koňmi, čtveřicí nebo pěticí dveří a manuálem, nekoupíte dnes už v Evropě nic. Ještě loni tu bylo alespoň BMW M3 a Alfa Giulia QV, M3 ale skončila zcela a Giulia už je k mání jen s automatem. Pokud přesto chcete auto, které se manuálem nenabízí, ale rádi byste automat, který vám bude nejméně vadit, po čem sáhnout?

Pochopitelně, všechno bude kompromis, neboť automat bez ohledu na konfiguraci nikdy nenahradí pocit dokonale trefeného převodu pomocí ručního řazení. Některé samočinné převodovky ale k řidičské nirváně mají alespoň blízko.

Nejlepším kompromisem jsou obecně dvouspojkové převodovky, které mohou mizerně fungovat v automatických režimech, ale v těch manuálních, kdy si převody volíte pádly pod volantem, jsou ale zkrátka nejlepší. Reagují nejrychleji a také samotné přeřazení probíhá nejrychleji a nejhladčeji.

Ale pochopitelně, není dvojspojka jako dvojspojka. Ty řidičsky nejpřívětivější najdeme ve sportovních autech či sportovních derivátech běžnějších modelů. Za vrchol si dovolíme označit PDK z díly automobilky Porsche. Dvouspojkový systém Porsche je nejschůdnější a zároveň nejdražší šance vydržet jízdu bez spojkového pedálu. Jde ve své podstatě o technicky i elektronicky vyladěné koncernové DSG, které je ve většině svých iterací též schůdnou volbou.

Dvouspojka Volkswagenu i Porsche má jeden dopředu vybraný rychlostní stupeň a po dosažení optimálních otáček pro řazení výš dojde pouze k postupnému vypínání první spojky za současného zapínání druhé spojky. Změna převodu je rychlá, téměř bez přerušení přenosu hnací energie na kola. Klidná jízda probíhá obvykle bez většího škubání, ale cenový rozdíl a odlišný přístup různých vývojářů jde poznat hlavně při rychlém tempu s častým podřazováním, kdy mechanismus musí vybírat jiný než předvolený rychlostní stupeň.

Schůdná cesta může vést také přes dobře naladěný automat s hydrodynamickým měničem. Takový automat ZF najdete v mnoha modelech značek BMW, Jaguar, Land Rover, přidala se také nová Toyota Supra, řada produktů Fiat Chrysler a dokonce i Bentley. Ne všude je naladěn tak, aby z něj nadšený řidič nepouštěl páru ušima, hydrodynamika ZF ale technicky dovoluje alespoň zbytek kontroly nad vozidlem a zejména u BMW se chová docela racionálně. Verze 8HP slibuje menší skoky mezi rychlostmi a velký celkový převodový poměr, který může mít pozitivní vliv na hlučnost a reálnou spotřebu.

Samozřejmě, ruční řazení je jen jedno a manuál s precizně fungující řadicí pákou i správně naladěnou spojkou je z podstaty nenahraditelný. Ale berte tam, kde nic není... Porsche 911 s PDK, Audi RS s DSG nebo třeba BMW 340i s klasickým automatem ZF urazí i mezi nadšenými řidiči málokoho.


Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 1 - Automaty pro ridce zvykle na manual 01Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 2 - Automaty pro ridce zvykle na manual 02Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 3 - Automaty pro ridce zvykle na manual 03
Manuální převodovky končí a jednou na ně budeme vzpomínat

Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 4 - Automaty pro ridce zvykle na manual 04Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 5 - Automaty pro ridce zvykle na manual 05Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 6 - Automaty pro ridce zvykle na manual 06Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 7 - Automaty pro ridce zvykle na manual 07Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 8 - Automaty pro ridce zvykle na manual 08Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 9 - Automaty pro ridce zvykle na manual 09Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 10 - Automaty pro ridce zvykle na manual 10Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 11 - Automaty pro ridce zvykle na manual 11Jaký automat je nejlepší pro lidi, kteří preferují manuály, ale už nemají co koupit? - 12 - Automaty pro ridce zvykle na manual 12
Dnes dominují automaty, většina dvouspojkových nebo některé „hydrodynamické” od ZF se dají snést i v kůži nadšence

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše