Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Čím starší auto máte, tím lepší řidič pravděpodobně jste, říká studie
18.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní auta dokáží zastat některé činnosti řidiče za nás. Může to být prospěšné, většina řidičů s nimi ale zachází tak, že výsledkem je jen opak.
Stanete se horším řidičem, když budete sedět v autě, které je vybavené moderními aktivními asistenčními systémy? Leckdo by řekl, že nikoliv, ale pravděpodobnější je opak, alespoň podle amerického institutu IIHS, který se zabývá bezpečností na silnicích. „Cokoliv, co udělá řízení snazší, znamená, že lidé budou při řízení dávat o něco menší pozor,” myslí si Adrian Lund, prezident IIHS.
Dnes jsou běžné systémy, které hlídají vzdálenost od auta před vámi a dokážou v návaznosti na to samy brzdit, leckdy až do úplného zastavení vozu, máte-li automatickou převodovku. Jiné systémy hlídají, jestli nemáte v mrtvém úhlu nějaké auto. Další zase, jestli jedete ve svém jízdním pruhu, či dokonce samy dokážou zatáhnout za volant, když jste příliš blízko čáry.
Tohle všechno teoreticky znamená, že řidič se může, a v lidské nátuře je, že se bude věnovat mnoha jiným věcem, jen ne řízení. Jenže aby to mohl udělat, musí se na systémy stoprocentně spolehnout, a zatímco některé fungují dobře, jiné spolehlivé příliš nejsou. A jak ukazují data zmíněné studie, lidé na tyto systémy spoléhají více, než by měli - třeba používání telefonů a jiných podobných zařízení za jízdy stoupá.
Když totiž řídíte auto s aktivním asistentem jízdy v pruzích a adaptivním tempomatem, zejména na dálnici, více to svádí k používání telefonu či k ladění rádia, prostě k věcem, při kterých na kratší či delší dobu přestanete sledovat silnici. Auta většinou pískají, když pár vteřin necítí aspoň jednu ruku na volantu, ale i když tuto podmínku splníte, pořád máte oči, myšlenkovou kapacitu a druhou ruku k tomu, abyste dělali jiné věci.
Lidé se věnují řízení v autech nabitých technologiemi méně než ve starších či hůře vybavených vozech i přes to, že spousta z nich si je rizik vědoma. 57 % dotazovaných v průzkumu Kelley Blue Book uvedlo, že technologie k usnadnění řízení auta podle jejich názoru postupně povedou k tomu, že budou lidé horšími a horšími řidiči.
„Bez debat, technologie činí řidiče línějšími a méně pozornými,” uvedl Mike Harley ze společnosti Kelley Blue Book. „Většina dnešních jízdních asistentů nahrazuje základní činnosti řidiče a ten tak méně vnímá zodpovědnost,” dodává. Jako příklad může sloužit výzkum Michiganské univerzity, který uvedl, že s nástupem hlídače mrtvých úhlů se lidé čím dál méně sami dívají vedle vozu, aby se ujistili, že do jiného pruhu mohou přejet.
Existují přitom auta, kterým se do mrtvého úhlu vnějšího zpětného zrcátka bez problému schová SUV. „Čím více jsou lidé těmto systémům vystaveni, tím více jim věří,” říká Shan Bao, výzkumník z Institutu výzkumu dopravy na zmíněné univerzitě a zároveň autor výzkumu. V nouzových situacích budou podle něj lidé víc věřit automatickým systémům auta než sobě. A to není rozumný přístup v momentě, kdy se tyto systémy nedokážou svými schopnostmi vyrovnat ani průměrnému řidiči, auto prostě řídit nedokážou.
Existuje paralela s již známými asistenty. V dobách, kdy se v autech teprve začalo rozšiřovat ABS, paradoxně vzrostl počet nehod v situacích, kdy tento systém měl pomáhat. V jeho moci je pomáhat, pokud jej berete jako dobrého sluhu. Nezvládne to však, když ho necháte přerůst ve zlého pána. ABS vám umožní měnit směr při plném brzdění, což je jistě prospěšné, nemůže být ale důvodem ke ztrátě obezřetnosti v domnění, že rázem zvládnete zabrzdit, co byste jinak nezvládli. A to samé je ESP. Jeho zásah vás může zachránit v situaci, kterou byste sami vůbec nezvládli, pokud ovšem začnete mít pocit, že s ním najednou projedete bez problémů každou zatáčku rychleji, posunete se jen blíže problému, který by bez něj nemusel nastat.
Modernější asistenti řízení jsou ta samá písnička. Mohou vaši jízdu učinit bezpečnější, pokud budete své auto stále řídit vy a budete je chápat jako váš šestý smysl. Pokud ale jako řidiči zakrníte v domnění, že vašich pět smyslů teď přebral počítač, je jen otázkou času, než skončíte jako ti, kteří si mysleli, že Autopilot Tesly je skutečný autopilot...
Graf ukazuje, co by američtí řidiči dělali, kdyby řídili - nebo spíše „řídili” - autonomní vůz
Jízdní asistenty je stále potřeba hlídat, ne na ně spoléhat, jinak se stanou jen zlými pány
Zdroj: Auto News, Hlavní foto: Jan Moravec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva