Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tato situace z německých dálnic na těch českých asi nikdy nenastane
24.8.2018 | Mirek Mazal
Nemáme v úmyslu to obdivovat ani zatracovat, ale je to svým způsobem fascinující. I v zácpách dlouhých kilometry v Německu obvykle nenajdete člověka, který nerespektoval pravidlo pro vytváření uličky pro záchranáře.
Při cestování po dálnicích nevyhnutelně dochází ke vzniku dlouhých kolon. Příčiny bývají různé, ale výsledek je vždy stejný - stovky i tisíce aut stojí v řadě za sebou bez možnosti se kamkoli hnout, v tomto je dálnice nesmlouvavá. V tuzemsku se lidé naskládají za sebe a hypnotizují auto před nimi. Problém je, že ač jim to zákon ukládá, neuklidí se na stranu a pak brání příjezdu záchranných vozidel, která míří k nejobvyklejší příčině vzniku takových kolon, k nehodě.
Ať už je ale příčinou nehybného provozu cokoliv, řidiči jsou povinni vytvořit tzv. záchranářskou uličku. U nás je pravidlo takové, že na dvoupruhových dálnicích se auta v ideálním případě rozestoupí po krajnících a uprostřed se vytvoří volný pruh. Na tříproudých a větších autostrádách ulička vzniká mezi pruhem nejvíce vpravo a ostatními vlevo.
V Německu (a také v Rakousko, Maďarsku, Slovinsku a Švýcarsku) je pravidlo pro vznik tzv. Rettungsgasse opačné. Na dvouproudé dálnici je tedy výsledek stejný, na víceproudé ale nikoli, ulička má vznikat mezi pruhem nejvíce vlevo a těmi zbylými. Mnemotechnická pomůcka je tu snadná - stačí „položit” pravou ruku na pravý pruh silnice a Rettungsgasse vznikne vždy mezi palcem a zbylými prsty reprezentujícími vždy jednotlivé pruhy.
Ačkoli jsou ale pravidla u nás i v Německu velmi podobná, praxe je úplně jiná. Auta by vždy už při příjezdu ke koloně měla zastavit s dostatečným odstupem naskládaná za sebou podle potřeby volného průjezdu policistů, záchranky, hasičů i odtahové služby, u nás to ale dělá málokdo. Řidiči se obvykle bojí, že když uhne ke straně, jiný řidič uvolněný prostor využije ke zlepšení své pozice. A smutné je, že se to opravdu stává.
Lidé tak stojí v pruzích jako kdyby se nic zvláštního nedělo a záchranáři pak přicházejí o cenné minuty, když se kolony musí rozestoupit až teprve ve chvíli, kdy je to nezbytné. „Je to většina řidičů, nejedná se o výjimky. Přijedeme tak na místo později v řádech desítek vteřin nebo jednotek minut, záleží, jak dlouho se musíme prodírat tou kolonou,“ říká k tomu mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.
Zajímavé, že v Německu vytvoření Rettungsgasse funguje obvykle bez větších potíží. Se znalostí české praxe je až neuvěřitelné, jak se někdy i kilometrové kolony bez jediné výjimky předem rozestoupí, aby průjezd záchranářům nedělal problémy. Můžeme říci, že v Německu toto pravidlo funguje déle, ale velkou porcí přispívá odlišné myšlení lidí. Známý respekt k pravidlům, jakási poslušnost a preciznost se projevuje i na silnicích, a tak většinou ihned po zastavení bez přemýšlení zajedou bokem.
Nechceme to bezmezně obdivovat, neboť už vidíme, jak nám připomínáte, že před nějakými 80 léty nebyla německá poslušnost zase tak fajn věc. A běžné chování našich západních sousedů na dálnicích není o mnoho lepší než u nás. Je ale příjemné vidět, že v krizové situaci bez odříkání vytvoří nekonečný volný pruh pro záchranné složky, který opravdu funguje. V tuto chvíli si nedokážeme představit, že by se něco takového někdy mohlo dít u nás - vždycky se najdou tací, kteří by jej zneužili k průjezdu kolonou a záhy i ti, kteří by jim to začali mařit. A to je řetěz událostí, který vytvoření průjezdu pro záchranáře vždy bezpečně zhatí. Rádi se budeme mýlit, v tuto chvíli ale spolehlivé vytváření oné uličky na českých dálnicích vnímáme bohužel jako zcela nemožné.
Takto se tvoří záchranářská ulička v Německu, tam zvaná jako Rettungsgasse. U nás podobné scenérie není možné nafotit
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 6 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry