Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta s nejvíce poruchovými turbomotory podle CR potvrzují obavy
21.1.2019 | Petr Prokopec
Traduje se, že přeplňované motory jsou komplikovanější a tedy náchylnější k poruchám. Data Consumer Reports to potvrzují, byť se problémy netýkají zdaleka všech agregátů.
V Evropě už jsou atmosféricky plněné motory prakticky mrtvou záležitostí, výjimky byste spočítali na prstech pár rukou. V honbě za nižší papírovou spotřebou se téměř každý vydal cestou přeplňování, přičemž tato móda začíná stále více zasahovat i Spojené státy. Také tamní zákony tlačí na co nejnižší udávanou spotřebu paliva, nejde tu ale jen o to - automobilky ve snaze o snížení nákladů touží po globálních modelech, komponentech a samozřejmě tedy i motorech, takže pokud turbo udělají pro Evropu, snaží se jej nabídnout rovněž v USA.
Studie magazínu Consumer Reports (CR) za rok 2018 zaměřená právě na spolehlivost motorů aut nejspíše utvrdí v názoru ty, kteří si myslí, že objem nelze nahradit ani sebesofistikovanější formou přeplňování. Spolehlivost motorů s nuceným plněním totiž vedle těch atmosférických pokulhává a v průměru jsou citelně poruchovější. To ovšem neznamená, že všechna turba jsou automaticky špatná, záleží na konkrétním případě. Největší komplikace přitom hrozí u těch výrobců, kteří s turbomotory nemají dlouholeté zkušenosti a s downsizingem zachází příliš daleko.
Mezi takové patří i u nás hodně rozšířené Hyundai. Korejská automobilka má v nabídce více přeplňovaných jednotky, studie ale postihuje ty jménem 1,4 T-GDI, 2,0 T-GDI a 1,6 T-GDI. Zatímco první dvě svým hodnocením spadají do průměru, s jedna-šestkou jsou zjevně nemalé potíže. Motor tak značku v celkovém žebříčku stahuje ke dnu, horší jsou z pohledu CR už jen agregáty BMW pod kapotou Mini.
Hodnocení britské značky nepřekvapí, neboť jen v Mini se v USA prodává 1,5litrový tříválec, z podstaty problematický motor. Lépe je na tom čtyřválcový dvoulitr, který si ještě o něco pozitivněji vede pod kapotami BMW - svou spolehlivostí se alespoň blíží průměrným „atmosférám”.
Kromě BMW/Mini a Hyundai se nedobrého hodnocení svých přeplňovaných motorů dočkaly z u nás nyní a nebo dříve působících značek také Chevrolet, Ford, Volvo, Kia, Volkswagen a Opel (zde zastoupený Buickem). V případě VW už jde ale jen o dvoulitr TSI a výsledek lehce pod průměrem spolehlivosti atmosférických motorů. Právě tuto hranici si u CR zvolili jako měřítko hodnocení kvality přeplňovaných agregátů - pokud nedosahuje ani průměrné spolehlivosti atmosférických motorů, není o co stát.
Které značky si jak vedou v průměru, najdete v tabulce níže, pokud máme nejproblematičtější turbomotory jmenovat konkrétně, pak jde o tyto. Seřazené jsou od nejhoršího k nejlepšímu:
BMW/Mini - tříválec 1,5
Hyundai - čtyřválec 1,6
Mini - čtyřválec 2,0
Opel - čtyřválec 1,6
VW - čtyřválec 2,0
Kia - čtyřválec 2,0
Volvo - čtyřválec 2,0
Dodejme, že hodnocení pochází od samotných majitelů těchto aut a vzniklo v rámci ankety Auto Reliability Survey za loňský rok. Ta zahrnuje data od vlastníků více než půl milionu vozů, což je v podobných studiích bezkonkurenčně největší vzorek. Index poruchovosti přeplňovaných pohonných jednotek pak vychází z informací pocházejících od modelových let 2016, 2017 a 2018. Jde tedy o nejnovější agregáty, s nimiž by problémů mělo být nejméně.
Značky aut s nejméně a nejvíce problematickými turbomotory dle CR
(žebříček ukazuje vždy značku a její turbomotory se spolehlivostí horší a lepší než je průměrný atmosférický benzin)
Největší potíže jsou aktuálně s tříválcem 1,5 z nabídky BMW a Mini...
...a čtyřválcem 1,6 T-GDI od Hyundai
Nedobře si vede i dvoulitrový čtyřválec Volva, u nějž je to o to horší, že jiný benzinový motor pro většinu modelů vůbec nenabízí
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 13:10 - M.Z.
- BMW Divize 04.19. 13:03 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan