33 let staré Audi quattro ukázalo na Autobahnu, co to byla rychlost v časech československé sametové revoluce

Je to nejen ohlédnutí za historicky významným a dodnes zajímavým autem, ale také názorná připomínka toho, co dělají socialistické skanzeny s technickým vývojem. Zašlapávají ho do země ve jménu vyššího dobra, které nikdy nepřijde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

33 let staré Audi quattro ukázalo na Autobahnu, co to byla rychlost v časech československé sametové revoluce

9.7.2023 | Petr Miler

33 let staré Audi quattro ukázalo na Autobahnu, co to byla rychlost v časech československé sametové revoluce

/

Foto: Audi

Je to nejen ohlédnutí za historicky významným a dodnes zajímavým autem, ale také názorná připomínka toho, co dělají socialistické skanzeny s technickým vývojem. Zašlapávají ho do země ve jménu vyššího dobra, které nikdy nepřijde.

Jsme dost staří na to, abychom si živě pamatovali nejen rok 1989, ale i to, co mu předcházelo. Je toho hodně, na co by šlo vzpomínat, pro dnešek ale zůstaneme u totální ztráty schopnosti východního bloku konkurovat západnímu světu v oblasti techniky jakéhokoli druhu. Dopadne to tak pokaždé, když firmy necháte fungovat v prostředí zregulovaném přesně podle politického diktátu. A je bez nadsázky fascinující - bohužel ne v dobrém -, že se o tři dekády později nacházíme uprostřed přerodu prakticky celé Evropy v to samé, akorát v trochu jiných kulisách.

I dnes si politici myslí, že dokážou naplánovat technický vývoj, že dokážou vytušit, co bude možné a chtěné za dalších 5, 10 nebo 12 let. Exempla trahunt - nejde to, nikdy to nešlo a nikdy to nepůjde. Přesto některé evidentně neopouští touha řídit všechno a všechny až do sebezničení. A nejsme si jisti, zda je nutné tento proces po tak krátké době opakovat a prožít si jej znovu až do dalšího hořkého konce.

Jak moc se rozevřely nůžky mezi relativně svobodným západem a socialisticky regulovaným východem během pár desítek let od druhé světové války po přelom 80. a 90. let minulého století, dobře připomíná i auto z videa níže. Je to Audi 200 quattro, jedna z výsep vývoje čtyř kruhů zejména druhé poloviny 80. let, která v jedno spojila relativně velký luxusní sedan (či kombík, už tehdy), motor 2,2 R5 20V turbo s výkonem 220 koní, pohon všech kol a manuální převodovku. Šlo tehdy o velmi rychlé auto - na stovce bylo za 6,8 sekundy a rozjelo se až na 241 km/h.

I dnes jsou to slušná čísla, ale považte je našimi měřítky konce 80. let - tady bylo hodně 120 km/h, pár aut dokázalo jet přes 140 km/h, když měl někdo něco aspoň o fous rychlejšího, rozjel Ladu 1700 na víc z kopce nebo to byl někdo, kdo byl zadobře s místním režimem. Audi 200 quattro bylo vedle čehokoli „východního” vesmírnou lodí na kolech. A jak můžete vidět dnešní optikou, zvlášť po pár úpravách zvedajících výkon legendárního pětiválce údajně až za hranici 400 koní (které byly možné i tehdy) jí dokáže být vlastně stále. Jen provoz a možná i odvaha řidiče zabránily tomu, aby se vůz rozjel na ještě citelně víc než oněch „dobových” 241 km/h, ale i to je na 33 let starý vůz pořádný kalup. Podívejte se na to sami...


33 let staré Audi quattro ukázalo na Autobahnu, co to byla rychlost v časech československé sametové revoluce - 1 - Audi 200 quattro 1990 Autobahn ilu 0133 let staré Audi quattro ukázalo na Autobahnu, co to byla rychlost v časech československé sametové revoluce - 2 - Audi 200 quattro 1990 Autobahn ilu 0233 let staré Audi quattro ukázalo na Autobahnu, co to byla rychlost v časech československé sametové revoluce - 3 - Audi 200 quattro 1990 Autobahn ilu 03
Audi 200 quattro bylo jedním z vrcholů německé evoluce konce 80. let minulého století. Vzpomeňte si na to, čím jsme tu tehdy jezdili my. A proč... Foto: Audi

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše