Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Audi připravuje systém vypínání válců také pro menší motory
16.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Permanentní zvyšování výkonů je pro Audi sice důležité, ale na programu dne je především boj s emisemi a přizpůsobování se parametrům normovaného testu spotřeby.
O systému vypínání válců u nového osmiválce 4,0 TFSI pro sportovní modely Audi S6, S7 a S8 a připraveného také pro některé vozy Bentley, jsme se nedávno rozepsali vcelku podrobně. Pokud si ale vzpomínáte, předcházel tomu článek o stejné technologii v malém čtyřválci 1,4 TSI pro Volkswageny. VW nyní signalizuje, že by tato technika mohla být po downsizingu dalším řešením v euroamerické honbě za nízkou spotřebou a rozšířit se nejen napříč auty jako Polo, Golf nebo Jetta, ale i napříč celým koncernem. Ostatně, toto řešení má dostat rovněž nová Škoda Octavia.
Dnes se ale budeme věnovat znovu Audi. S odvoláním se na zdroje blízké automobilce britský magazín What Car? tvrdí, že vypínání válců by se mělo týkat nejen modelů A1 a budoucí A3, ale rovněž modernizovaného Audi A4, které dorazí v roce 2014. Které agregáty vypínání válců nabídne, zatím není zcela jisté, čtrnáctistovka je ale hotovou věcí, dále se mluví hlavně o větších čtyřválcových agregátech. A pokud vás zajímá, jak to funguje, tu je malá rekapitulace.
Motor v nízkých a středních otáčkách v rozsahu od 1 400 do 4 000 ot./min. nejdříve vypne na druhém a třetím válci vstřikování a nechá do spalovacího prostoru nasát malé množství čistého vzduchu, aby při následujícím pumpování naprázdno nedocházelo vlivem velkých tlakových diferencí mezi horní a dolní úvratí pístu ke zbytečně velkým odporům a ztrátám na výkonu.
Poté se pomocí elektromagneticky ovládaných aktuátorů přeruší pohon osmi ventilů, které v uzavřené poloze udržují ventilové pružiny. Celá operace trvá jen 13 až 36 milisekund, podle otáček motoru. Technika vypínání integrovaná do hlavy motoru váží asi tři kilogramy a podle metodiky měření EU sníží spotřebu o 0,4 litru. V kombinaci se systémem stop-start vychází úspora na 0,6 l.
Největší benefity přináší v jistých specifických režimech, třeba při ustáleném tempu v nízkých rychlostech - při 50 km/h na třetím nebo čtvrtém převodovém stupni byla při testech zaznamenána úspora 1,0 l a při 70 km/h na pětce to bylo 0,7 l/100 km. Na možnost ověřit si tato čísla si ale v případě Audi budeme muset počkat do roku 2013.
Jak systém funguje, předvede názorné video Volkswagenu
Zdroj: What Car?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 2 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejčtenější články
Muž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
4.7.2025Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
4.7.2025Nová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
4.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Další firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
4.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub