Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Audi připravuje systém vypínání válců také pro menší motory
16.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Permanentní zvyšování výkonů je pro Audi sice důležité, ale na programu dne je především boj s emisemi a přizpůsobování se parametrům normovaného testu spotřeby.
O systému vypínání válců u nového osmiválce 4,0 TFSI pro sportovní modely Audi S6, S7 a S8 a připraveného také pro některé vozy Bentley, jsme se nedávno rozepsali vcelku podrobně. Pokud si ale vzpomínáte, předcházel tomu článek o stejné technologii v malém čtyřválci 1,4 TSI pro Volkswageny. VW nyní signalizuje, že by tato technika mohla být po downsizingu dalším řešením v euroamerické honbě za nízkou spotřebou a rozšířit se nejen napříč auty jako Polo, Golf nebo Jetta, ale i napříč celým koncernem. Ostatně, toto řešení má dostat rovněž nová Škoda Octavia.
Dnes se ale budeme věnovat znovu Audi. S odvoláním se na zdroje blízké automobilce britský magazín What Car? tvrdí, že vypínání válců by se mělo týkat nejen modelů A1 a budoucí A3, ale rovněž modernizovaného Audi A4, které dorazí v roce 2014. Které agregáty vypínání válců nabídne, zatím není zcela jisté, čtrnáctistovka je ale hotovou věcí, dále se mluví hlavně o větších čtyřválcových agregátech. A pokud vás zajímá, jak to funguje, tu je malá rekapitulace.
Motor v nízkých a středních otáčkách v rozsahu od 1 400 do 4 000 ot./min. nejdříve vypne na druhém a třetím válci vstřikování a nechá do spalovacího prostoru nasát malé množství čistého vzduchu, aby při následujícím pumpování naprázdno nedocházelo vlivem velkých tlakových diferencí mezi horní a dolní úvratí pístu ke zbytečně velkým odporům a ztrátám na výkonu.
Poté se pomocí elektromagneticky ovládaných aktuátorů přeruší pohon osmi ventilů, které v uzavřené poloze udržují ventilové pružiny. Celá operace trvá jen 13 až 36 milisekund, podle otáček motoru. Technika vypínání integrovaná do hlavy motoru váží asi tři kilogramy a podle metodiky měření EU sníží spotřebu o 0,4 litru. V kombinaci se systémem stop-start vychází úspora na 0,6 l.
Největší benefity přináší v jistých specifických režimech, třeba při ustáleném tempu v nízkých rychlostech - při 50 km/h na třetím nebo čtvrtém převodovém stupni byla při testech zaznamenána úspora 1,0 l a při 70 km/h na pětce to bylo 0,7 l/100 km. Na možnost ověřit si tato čísla si ale v případě Audi budeme muset počkat do roku 2013.
Jak systém funguje, předvede názorné video Volkswagenu
Zdroj: What Car?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 11 hodinamiŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včeraMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva