Audi slaví čtyřicetileté výročí sloganu „Náskok díky technice”

Letos uběhne 40 let od chvíle, kdy tehdejší Audi NSU Auto-Union A.G. použilo poprvé reklamní slogan Vorsprung durch Technik, u nás překládaný jako Náskok díky technice. Od začátku ale ztělesňuje spíše náskok díky marketingu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Audi slaví čtyřicetileté výročí sloganu „Náskok díky technice”

4.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Audi slaví čtyřicetileté výročí sloganu „Náskok díky technice”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Letos uběhne 40 let od chvíle, kdy tehdejší Audi NSU Auto-Union A.G. použilo poprvé reklamní slogan Vorsprung durch Technik, u nás překládaný jako Náskok díky technice. Od začátku ale ztělesňuje spíše náskok díky marketingu.

Psal se rok 1971 a automobilka NSU se již dva roky nacházela pod křídly koncernu Volkswagen. Ten ji přimkl k již vlastněné značce Auto Union a celý tento zvláštní konglomerát dovedl ke spojení, kterému dnes říká jen a pouze Audi. To se ovšem stalo až v roce 1977, samotné Audi bylo jakožto značka automobilky NSU uvedena na trh o jedenáct let dříve a představovala to lepší z nabídky firmy pojmenované podle měst Neckar a Sulm (dnes Neckasulm, Audi v tomto městě působí i nyní). Když však letopočet ukazoval číslovku 1971, nabízela firma Audi NSU Auto-Union A.G. celkem osm modelů pod značkami Audi a NSU a právě tehdy se v propagačních materiálech společnosti poprvé objevil slogan „Vorsprung durch Technik”.

Audi nikdy nepatřilo mezi velké inovátory, podobně laděné propagaci celé skupiny ale šlo tehdy přiřknout jistou oprávněnost. V nabídce automobilky se totiž nacházel i pokrokový, avšak trhem (do značné míry právem) nedoceněný model NSU Ro 80. Zřejmě jediný vůz NSU, na který si vzpomenou i lidé bez hlubšího zájmu o historii této firmy, se stal autem roku 1967 a proslul zejména využitím Wankelova rotačního motoru. Právě ten ale tomuto modelu zlomil vaz, když se spolu s třístupňovým automatem ukázal být velmi nespolehlivým. A není od věci si říci, že mu to NSU vrátilo - prakticky zcela zdiskreditovalo pověst Wankelů a i když si po roce 1967 od automobilky prakticky všichni velcí konkurenční výrobci koupili licenci na výrobu tohoto typu motorů, téměř nikdo z nich je později v praxi nenasadil. Pouze Mazda je skutečně použila a používá dodnes.

To je už jiný příběh, v souvislosti s tématem je ovšem otázkou, zda byl alespoň model Ro 80 skutečným ztělesněním zmíněného sloganu. Nakonec to byl totiž právě jeho komerční neúspěch, který poslal NSU pod křídla VW a samotný koncern v roce 1971 musel dobře vědět, že Ro 80 je spíše slepá větev vývoje než reprezentant skutečného technického náskoku.

Tento slogan se tak v jisté nadsázce zrodil a zůstal jí věrný dodnes. Audi sice za poslední dekády přišlo s několika zajímavými inovacemi, mnohem větších úspěchů ale dosáhlo na poli jejich prezentace. Snad každý člověk z automobilové branže musí uznat, že málokdo umí své produkty propagovat jako Audi a i relativně bezvýznamnou novinku úspěšně prodat jako zlomovou inovaci. Není tedy divu, že je Audi jakožto vhodnější často přisuzován slogan „Vorsprung durch Marketing”, tedy Náskok díky marketingu, který se především zasloužil o to, že je Audi tam, kde je.

Na každý pád automobilce k tomuto malému jubileu blahopřejeme a přejeme vše nejlepší do další čtyřicítky. Předpokládáme, že z povrchu zemského tento úderný slogan jen tak nevymizí...


Audi slaví čtyřicetileté výročí sloganu „Náskok díky technice” - 1 - Naskok diky technice 40 let 01Audi slaví čtyřicetileté výročí sloganu „Náskok díky technice” - 2 - Naskok diky technice 40 let 02Audi slaví čtyřicetileté výročí sloganu „Náskok díky technice” - 3 - Naskok diky technice 40 let 03Audi slaví čtyřicetileté výročí sloganu „Náskok díky technice” - 4 - Naskok diky technice 40 let 04
Vorsprung durch Technik alias Náskok díky technice v dobových inzerátech. Na prvním snímku je vidět celá modelová řada Audi NSU Auto-Union A.G. z roku 1971

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.