Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Možná poslední nový motor bez turba se ukázal v ostré akci v autě, ve 12 000 otáčkách zní jako F1
8.10.2021 | Petr Prokopec
Turba nám toho vzala víc, jednou z podstatných věcí je ale upozadění zvuku motoru. Nový dvanáctiválec od Cosworthu pro novinku legendárního Gordona Murrayho připomíná, jak neskutečně dobře mohou znít bez nich.
Pokud jste v poslední době přestali věřit v automobilové bohy, ani se tomu nedivíme. O celé branži rozhodují lidé, kteří o technice nemají pojetí a postrádají smysl pro realitu. Zejména v Evropě jsme tak svědky enormního tlaku na elektrifikaci, která je politiky prosazována jako stoprocentně čistý pohon. Něco takového je ve skutečnosti nemožné, v teoretické rovině ovšem stačí přehlédnout emise spojené s výrobou energie jinde, tvářit se, že baterie přijely z Marsu a ignorovat ekologické náklady spojené s vývojem a výrobou nových aut i ty spojené s budováním infrastruktury či nejasným nakládáním s akumulátory za pár let. A rázem tu máme ekologický zázrak na čtyřech kolech.
Že to se světem ale ještě není tak špatné, se nám rozhodl dokázat Gordon Murray. Legendární konstruktér totiž chystá nový model T.50, který bude s největší pravděpodobností labutí písní „analogových” supersportů. Do vínku totiž dostane manuální převodovku. A co více, jeho zadní kola bude roztáčet atmosférický motor, možná ten úplně poslední nový podobného ražení. Právě tato jednotka vás aktuálně dostane do varu snad ještě více než probíhající sněmovní volby. Její zvuk vám totiž umožní zapomenout jak na zelenou politiku, tak na turbohybridní Formule 1.
Právě monoposty královské motoristické disciplíny přitom T.50 po zvukové stránce připomíná nejvíce. Nikoliv však ty současné, ale někdejší z dob Michaela Schumachera. Za nimi pak sice zaostává po stránce výkonové, ovšem ani 663 koní nezní jako nedostačující výkon. Zvláště když je spojen s podtunovou hmotností. Tedy respektive bude, neboť T.50 je nadále ve vývoji. Proto vlastně onen moment nyní není namontován ve finální karoserii, nýbrž pod modifikovanými panely Ultimy, jenž slouží jako testovací prototyp.
Za jeho volant usedl závodní jezdec Dario Franchitti, který po odjetí několika kol na testovací dráze v Milbrooku uvedl, že „jde o nejlepší motor, s jakým jsem kdy jel“. To hovoří za vše, třebaže je nutné dodat, že Franchitti zde zpívá píseň toho, čí chleba jí. I tak lze T.50 majitelům jen závidět. Ti ostatně plánovanou stokusovou edici vykoupili během pouhých 48 hodin po premiéře, a to navzdory ceně startující na 2,36 milionech liber (cca 70,77 mil. Kč). Nyní si mohou gratulovat, neboť jejich investice už se zveřejněným zvukem v plných otáčkách neskutečně stoupla na ceně.
Nový hypersport Gordona Murraye bude pohánět 3,9litrový dvanáctiválec, který zní jak někdejší jednotky Formule 1. Závodní jezdec Dario Franchitti jej nicméně zatím nevyzkoušel ve finálním voze, nýbrž v testovacím prototypu zvaném George, kterým není nic jiného než upravená Ultima, jak můžete vidět na záběrech níže. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 10 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 3 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 5 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 6 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 8 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva