Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Automobiloví technici považují regulace spotřeby za cestu k likvidaci současných aut
11.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nejsme sami, kdo si myslí, že tvrdými regulacemi spotřeby paliva bude nekoncepčně vynucena dramatická proměna současných aut. A to nejen co do způsobu pohonu.
Minulý týden jsme se velmi podrobně zabývali příčinami a následky současných regulací normované spotřeby automobilů, které nejnověji významně zasáhnou i Spojené státy americké. Ačkoli podrobný kolegův rozbor nelze obsáhnout pár větami, v zásadě jsme konstatovali, že regulace spotřeby paliva jsou natolik extrémní a pokuty za jejich nedodržení tak vysoké, že brzy zkrátka nebude reálně možné prodávat minimálně jakkoli specifičtější auta v jejich dnešní podobě. Zejména výkonnějším spalovacím motorům pak přijatými omezeními jednoznačně zazvonil umíráček, a to přesto, že nebylo zatím nalezeno žádné lepší, efektivnější řešení jejich pohonu.
Zatímco se ale politici a lobbisté v Americe hádali o to, zda limitem v rámci tzv. CAFE standards bude spotřeba 56,2 nebo 54,5 MPG (4,2 resp. 4,3 l/100 km), Wards Auto vyzpovídal na 1 100 automobilových inženýrů pracujících pro automobilky a jejich dodavatele, aby zjistil, co si o této věci myslí. A jejich názory jsou velmi skeptické.
Více než stostránkové závěry celého průzkumu by vydaly na vlastní knihu, zásadní výstupy a komentáře ale lze shrnout několika větami. Předně jsou tři čtvrtiny konstruktérů přesvědčeny, že Obamovy cíle nebude možné naplnit pomocí současných technologií, pouhých 5 % z nich si pak myslí, že je reálné jich dosáhnout s použitím dnešních materiálů. Co je ale možná podstatnější, mezi techniky není pochyb o tom, že tak dramatického snížení spotřeby paliva nepůjde dosáhnout bez toho, aniž by nebyla negativně ovlivněna bezpečnost vozů, jejich velikost a cena. Zkrátka není možné mít vše naráz a některý z těchto požadavků bude třeba nižší spotřebě obětovat.
„Skupiny lobbující pouze za co nejnižší limity normované spotřeby paliva se zajímají pouze o samotnou spotřebu, konstruktéři aut ale vnímají i původně nezamýšlené následky týkající se bezpečnosti, vyšších cen a negativní reakce zákazníků. Ti nemusejí mít pochopení proto, že nižší spotřebě paliva je třeba něco obětovat,” stojí mj. v závěrech průzkumu, který pokračuje slovy: „Postupné snižování spotřeby o 5 % ročně může zní jako snadný úkol pro politiky a environmentalisty. Dotazovaní odborníci ale citují stovky příkladů dosvědčujících to, jak složité je dostat i mnohem menší zlepšení z techniky, která má spolehlivě fungovat po čtvrt milionu ujetých kilometrů nebo i více.”
Technici dále vnímají jako problém spolehlivost menších turbomotorů a vliv očekávaných problémů na náklady související s poskytovanými zárukami. Stejně tak se obávají spolehlivosti akumulátorů elektrických nebo hybridních vozů zejména v chladném počasí, tlaku na co nejnižší aerodynamický odpor likvidující designová specifika a efektivitu výroby a použití nových materiálů, které budou zapotřebí.
Nejčastěji z úst techniků zaznívá: „Spotřebitelé nechápou, že je to bude stát peníze. A environmentalisty to nezajímá.” A ještě konkrétnější byl jeden z respondentů, který konstatoval: „Zcela protichůdné zájmy o stále se zvyšující pasivní bezpečnost a stále nižší spotřebu paliva vyžadují použití materiálů, které nyní není reálné ani z konstrukčního, ani z ekonomického hlediska.”
„Kdykoli se vláda rozhodne regulovat průmysl, je to neštěstí. Vláda tlačí na elektromobily, které ale nebudou vhodné pro jinou než městskou dopravu do chvíle, kdy budou k dispozici zásadně jiné technologie umožňující dosažení vyššího dojezdu a nižší ceny,” dodává další z techniků.
Američtí konstruktéři jsou přesvědčeni o tom, že nastavené regulace od základu změní současný způsob výroby aut přesto, že taková změna není podložena existencí vhodných novějších technologií. Myslí si to plných 77 procent z nich. Nejčastěji skloňovaným východiskem jsou pak hybridní vozy.
Je zřejmé, že podobně jako my uvažují o budoucnosti automobilismu ti, kteří vozy skutečně konstruují a nerozhodují o ni bez hlubší znalosti věci od zeleného stolu. Bohužel, jak bude vypadat automobilový svět určují ti druzí a nezdá se, že by své dosavadní úvahy hodlali přehodnotit. A nemyslete si, že se tento scénář týká pouze Spojených států, jak podrobně zmiňuje již odkazovaný článek, evropské regulace jsou ještě přísnější a vejdou v platnost ještě dříve. Ostatně, k likvidaci mnoha výjimečných motorů nepasujících do evropských tabulek dochází již nyní...
Zdroj: Wards Auto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
včera
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Nejnovější články
Na první pohled ještě nikdo neuhodl, jakému autu patří tento interiér, zcela se vymyká dosavadním zvyklostem
před 3 hodinami
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
před 4 hodinami
AUDI odhalilo své první SUV a sál ztichl, vypadá ještě víc jako mihule na kolech
před 6 hodinami
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
včera
Ani Lewis Hamilton možná nezachrání kdysi nadějnou britskou automobilku, v problémech propouští desítky procent zaměstnanců
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
