Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Britové srovnali dva stejné sporťáky s manuální a automatickou převodovkou, výsledek zaskočil i je samotné
5.1.2023 | Petr Prokopec
V dnešní době je raritou, pokud si nějaké výkonné auto můžete koupit se dvěma i třemi pedály, proto podobná srovnání prakticky nejsou realizovatelná. O to více zaskočí výsledek toho, které pořád realizovat lze.
Svého času jsem si ani nedokázal představit, že bych kdy vlastnil vůz s automatickou převodovkou, natolik špatně samočinná řazení fungovala a omezovala potenciál auta i kontakt s ním. Od té doby automatické skříně prošly podstatným vývojem, a tak si to dnes představit dovedu, pro nadšence do řízení je ale pořád jasně preferovanou volbou manuál.
Fandové ale už nějakou chvíli nejsou ve středu hledáčku ani automobilek zaměřených na sportovní jízdu, i těm jsou bližší nižší papírová spotřeba, méně reklamací, snazší propojení s asistenčními systémy a další výhody, které automatické řazení z jejich pohledu přináší. Není tedy překvapivé, že od manuálů ustupuje stále více výrobců bez ohledu na zaměření, pár posledních mohykánů se ale ještě najde. A díky bohu za to, s „fofrklackem“ na středovém tunelu totiž vzniká mezi vozem a řidičem trochu jiné pouto, než je tomu u pádel pod volantem.
O tom se obvykle diskuze nevede, stejně jako o tom, že s automatem je vůz rychlejší. Rychleji přece řadí, má více převodových stupňů poskládaných blíže za sebe... Ale je to tak skutečně, když pomalu není co s čím srovnávat? V tomto kontextu zajímavé srovnání vytáhl z rukávu Mat Watson s kolegy z britského Carwow. Na startovní čáru postavil Porsche 911 GT3 Touring osazené manuálem a GT3 disponující automatem PDK. Oba vozy přitom pohání stejný atmosférický plochý šestiválec, který je čtyř litrů objemu doluje 510 koní a 470 Nm točivého momentu. Zatímco u vozu se třemi pedály je s ním spojena hmotnost 1 418 kilogramů, GT3 s křídlem a pádly váží o 17 kil více. A má jeden převodový stupeň k dobru.
GT3 s PDK byla tedy jasným favoritem, jak se ale během chvíle ukázalo, žádný dramatický rozdíl mezi oběma vozy neexistuje. Paradoxně ani tady nemusí záležet až tak na technice jako na řidiči. Jak Mat, tak jeho kolega Yianni totiž měli problémy s řazením. To může být u automatu poněkud překvapivé, ovšem pokud Porsche necháte v jistých režimech, je tahání pádel pouze zcela na vás. I když se ale vše povedlo perfektně, Touring za okřídlenou verzí zaostal jen velmi lehce (11,5 s versus 11,4 s). Mat přitom při řazení zjevně není nejrychlejší, jiný řidič by tak možná dokázal i zvítězit. V pružných zrychleních pak byl rozdíl ještě menší, pokud manuální verze neměla navrch. To zaskočilo i oba hlavní aktéry tohoto srovnání.
Co z toho vyplývá? Minimálně v případě Porsche 911 GT3 to, že dvojice pedálů nepřináší žádnou podstatnou rychlostní výhodu, rozhodně pak ne takovou, jakou technická data naznačují. Je navíc otázkou, zda toto provedení nemělo navrch hlavně díky pneumatikám. Na to ale již případně budete muset přijít sami. Za nás jen dodáme, že i kdybychom si museli vybrat pouze jedno auto, skočili bychom bez váhání po manuálu.






Manuální Porsche 911 GT3 Touring a automatické GT3 jsou si dynamicky překvapivě velmi blízko, ruční řazení při akceleraci v přímce dokáže i vítězit. Kdo by to byl řekl. Foto: Porsche
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 8 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejčtenější články
Mercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
12.4.2025První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025Nevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
13.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva