Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 | Petr Prokopec
Je to úctyhodný projekt, snaha dostat na silnice největší rotační jednotku historie ale zatím moc sladké ovoce nenese. Po přidání tří turbodmychadel motor produkuje slušný výkon, je to ale pořád jen 1 536 koní. A navíc přidává hromadu tepla.
Rob Dahm je šílenec, který proslul laděním a stavbou rotačních motorů. Jeho zatím poslední projekt, tedy Wankel s dvanácti rotory, je na něj ale možná až příliš velké sousto. O zrod této jednotky se totiž původně v roce 2015 zasadil Tyson Garvin. Předloni ji však prodal Dahmovi, který se rozhodl, že motor původně určený závodním člunům dostane na silnice. Došlo tedy na její rozmontování a následné modifikace. Mezi ně patří přidání hned tří turbodmychadel, kdy každé dopuje čtyři rotory.
Dahmovi se na počátku letošního roku povedlo agregát poprvé nastartovat, nově s ní pak vyrazil na motorovou stolici. Očekávání přitom byla nemalá, neboť v atmosférickém stavu Wankel, jehož komory jsou ekvivalentem 15,7litrového objemu klasických pístových motorů, produkoval zhruba 1 400 koní. Vytočit se pak dal na více než 10 tisíc otáček. Dahm proto předpokládal, že s turby a při spalování závodního benzinu bude jednotka disponovat více než pěti tisíci kobylami.
V tomto ohledu je tedy první měření vyloženě zklamáním, neboť motor má na kontě „jen“ 1 536 koní. Točivý moment se pak sice zvednul s 1 088 na 1 743 Nm, ovšem Wankel zvládnul pouze 7 500 otáček. Spíš než koňskou sílu totiž vyprodukoval velké množství tepla, což nakonec vedlo k roztavení některých plastů a požáru. Na něco takového obsluha motorové stolice nebyla vůbec připravena, neboť z přiloženého videa je slyšet, jak se kdosi ptá po hasičském přístroji.
Plameny se sice povedlo poměrně rychle uhasit, nicméně na další test už nedošlo, neboť motor byl poškozen. Překvapivě však nikoli kvůli ohni, ten se skutečně negativně podepsal pouze na pár plastech, problém bylo zvládnutí výkonu ve vyšších otáčkách. Mimo to došlo na její zaplavení palivem, což je jeden z typických problémů Wankelů při špatném startování. Na dílně navíc Dahm zjistil, že kvůli poškozenému těsnění poklesly komprese.
Jsou to všechno pochopitelně spíš drobnosti, přesto všechno ale bude nutné motor znovu rozebrat a minimálně přetěsnit. Nutná pak zjevně bude výměna některých komponentů za takové, které odolají vysokým teplotám. Změnit se pak nejspíše bude muset i palivový systém, který by následně zvládnul o trochu chudší směs. Poté by se Dahm mohl dostat na zhruba 2 000 koní, což je jeho prvotní cíl. Zda se mu to ale povede, nám prozradí až některé z jeho dalších videí.

Začíná se ukazovat, proč rotační motory obvykle mají pouze dva rotory. Jejich šestinásobek totiž produkuje takové množství tepla, že Wankel sežehly plameny již při prvním měření. Ilustrační foto: Mazda
Zdroj: Rob Dahm@Youtube
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 4 hodinami
Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
před 10 hodinami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 11 hodinami
Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
včera
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
