Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
před 3 hodinami | Petr Prokopec
Je to úctyhodný projekt, snaha dostat na silnice největší rotační jednotku historie ale zatím moc sladké ovoce nenese. Po přidání tří turbodmychadel motor produkuje slušný výkon, je to ale pořád jen 1 536 koní. A navíc přidává hromadu tepla.
Rob Dahm je šílenec, který proslul laděním a stavbou rotačních motorů. Jeho zatím poslední projekt, tedy Wankel s dvanácti rotory, je na něj ale možná až příliš velké sousto. O zrod této jednotky se totiž původně v roce 2015 zasadil Tyson Garvin. Předloni ji však prodal Dahmovi, který se rozhodl, že motor původně určený závodním člunům dostane na silnice. Došlo tedy na její rozmontování a následné modifikace. Mezi ně patří přidání hned tří turbodmychadel, kdy každé dopuje čtyři rotory.
Dahmovi se na počátku letošního roku povedlo agregát poprvé nastartovat, nově s ní pak vyrazil na motorovou stolici. Očekávání přitom byla nemalá, neboť v atmosférickém stavu Wankel, jehož komory jsou ekvivalentem 15,7litrového objemu klasických pístových motorů, produkoval zhruba 1 400 koní. Vytočit se pak dal na více než 10 tisíc otáček. Dahm proto předpokládal, že s turby a při spalování závodního benzinu bude jednotka disponovat více než pěti tisíci kobylami.
V tomto ohledu je tedy první měření vyloženě zklamáním, neboť motor má na kontě „jen“ 1 536 koní. Točivý moment se pak sice zvednul s 1 088 na 1 743 Nm, ovšem Wankel zvládnul pouze 7 500 otáček. Spíš než koňskou sílu totiž vyprodukoval velké množství tepla, což nakonec vedlo k roztavení některých plastů a požáru. Na něco takového obsluha motorové stolice nebyla vůbec připravena, neboť z přiloženého videa je slyšet, jak se kdosi ptá po hasičském přístroji.
Plameny se sice povedlo poměrně rychle uhasit, nicméně na další test už nedošlo, neboť motor byl poškozen. Překvapivě však nikoli kvůli ohni, ten se skutečně negativně podepsal pouze na pár plastech, problém bylo zvládnutí výkonu ve vyšších otáčkách. Mimo to došlo na její zaplavení palivem, což je jeden z typických problémů Wankelů při špatném startování. Na dílně navíc Dahm zjistil, že kvůli poškozenému těsnění poklesly komprese.
Jsou to všechno pochopitelně spíš drobnosti, přesto všechno ale bude nutné motor znovu rozebrat a minimálně přetěsnit. Nutná pak zjevně bude výměna některých komponentů za takové, které odolají vysokým teplotám. Změnit se pak nejspíše bude muset i palivový systém, který by následně zvládnul o trochu chudší směs. Poté by se Dahm mohl dostat na zhruba 2 000 koní, což je jeho prvotní cíl. Zda se mu to ale povede, nám prozradí až některé z jeho dalších videí.

Začíná se ukazovat, proč rotační motory obvykle mají pouze dva rotory. Jejich šestinásobek totiž produkuje takové množství tepla, že Wankel sežehly plameny již při prvním měření. Ilustrační foto: Mazda
Zdroj: Rob Dahm@Youtube
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
před 3 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025Kia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
11.4.2025Jen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
11.4.2025Americké přístavy jsou přeplněné neprodanými novými vozy, s tisícovkami aut si nikdo neví rady
12.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva