Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024 | Petr Miler
V české automobilové historii bychom našli jen málo světově významnějších aut, než je právě toto kupé. Sama Škoda se párkrát pokusila o něco podobného, úspěchu originálu ale nikdy nedosáhla. Co říkáte na tohoto moderního nástupce?
Pomineme-li posledních pár dekád, kdy se Škoda pod taktovkou koncernu Volkswagen stala globálně významnou automobilkou, nenašli bychom v celé historii českého resp. československého automobilismu mnoho aut, která si získala světový věhlas. A většina těchto výjimek by nutně spadala do dob, kdy místní průmysl ještě nebyl zdevastovaný komunistickým centrálním řízením. Vymyká se jim jen Škoda 110 R, která se představila až v roce 1970, přesto okouzlila nejen u nás či na východ od našich hranic.
Bylo to do značné míry dílem jejího elegantního designu, ani technika ale nebyla úplně marná. VW Golf udělal z motoru uloženého vpředu a předního pohonu nový standard až v roce 1974, a tak si „eRko” ani nemuselo hrát na „Porsche východu”, aby jeho později zastaralá koncepce vypadala atraktivně. Bylo to sympatické, levné, a přesto docela schopné auto - motor 1,1 s 62 koňmi ve voze s hmotností 835 kg neurazil, čtyřstupňový manuál se nevymykal, přední kotoučové brzdy byly standard a relativně primitivní podvozek tehdy také nebyl mimo realitu dobového vývoje. Jestli s nějakou škodovkou šlo tehdy zažít krásné řidičské chvíle, byla to tato.
Automobilka model 110 R vyráběla dlouhých 10 let, pokusy navázat na něj pozdějšími typy Garde a Rapid už ale nebyly tak úspěšné pro jejich zastaralost. A jak to dopadlo s Tudorem, víme dobře. Může se něco jako eRko ještě někdy vrátit jako sériová Škoda? Pokud se svět zásadně nezmění, tak ani omylem, to ale neznamená, že někdo menší nemůže stvořit něco podobného. Tzv. restomody kombinujícími základy starých vozů s moderní technikou jsou dnes populární a český designér Rostislav Prokop dal jednomu takovému za vznik, samozřejmě virtuálně.
Podívejte se na něj níže a zkuste říci, že mu to nesekne - nebudeme vám to věřit. Prokop navíc není idealista, používá skutečné základní tvary vozu s existujícími díly (např. světla z Porsche Cayman GT4, interiér též), takže schopný „fachman” by tohle auto mohl reálně dát dohromady. A máme pocit, že holky by koukaly. A kdyby ne, tak my bychom koukali určitě - podívejte se na tohle dílo sami níže, srovnejte si jej s originálem a posuďte, jak se vám zamlouvá.




Původní Škoda 110 R je legenda. Co říkáte na její moderní provedení níže? Foto: Škoda Auto
Zdroj: Rostislav Prokop@Instagram
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejčtenější články
Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
31.3.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Chtěl nové BMW řady 7 a neměl na něj, tak si ho nechal udělat z toho 15 let starého
31.3.2025Korejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
31.3.2025Čínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
31.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha