Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025 | Petr Prokopec
Pokud tohle není ukázka spojení extrémní rychlosti s mimořádnou použitelností a výdrží, pak nevíme, co by jí mělo být. Nová automobilka tak dokázala něco neskutečného. A oceníte to hlavně ve chvíli, když si uvědomíte, jak přistupuje k zajíždění traťových časů konkurence.
Každému rekordu ze strany automobilky obvykle předchází velmi pečlivá příprava. Na vybraný okruh tedy zamíří tým mechaniků a jezdců, kteří následně zkouší s několika vozy současně hledat cestu k zajetí dokonalého kola klidně po desítky hodin, během kterých jsou analyzována nasbíraná data. A teprve po řádné přípravě, v jasně stanovenou dobu, kdy panují optimální podnební podmínky, vyrazí vůz či vozy na trať, aby ukázaly soupeřům, jak se to dělá. Při nezdaru se vše opakuje, v případě úspěchu vůz zase zmizí v útrobách kamionu, který ho na okruh přivezl, a je hotovo, na shledanou za rok.
O to více padá čelist před počinem, jakého dosáhla širší veřejnosti spíše neznámá americká automobilka Czinger. Ta byla založena v roce 2019, a rok na to představila svou prvotinu, supersport 21C, který se pyšní sedadlem řidiče usazeným uprostřed. Američané však nezkopírovali konfiguraci McLarenu F1, jejich dílo je dvoumístné a spolujezdec sedí v tandemu. Díky tomu mohl být kokpit maximálně zeštíhlen, což pomohlo aerodynamice. Souběžně s tím Czinger vsadil na novátorský přístup, kdy třmeny brzd a zavěšení jsou součástí jedné jednotky. S tím je spojena redukce hmotnosti.
Vůz váží 1 315 kg, což rozhodně není mnoho, zvláště když si uvědomíme, že užívá hybridní pohon. To kromě baterií o kapacitě 2 kWh tvoří 2,88litrový osmiválec a tři elektromotory. Standardně soustava produkuje 1 267 koní, Czinger však loni přišel s vylepšením, které výkon zvedlo na 1 369 kobyl - z toho 1 065 jde přes sedmistupňovou sekvenční převodovku na zadní kola. A právě s tímto provedením automobilka stanovila ne jeden, ale hned pět okruhových rekordů, a to v pěti dnech během pěti pokusů. Mezi nimi se pak 21C přesouval po vlastní ose.
Pokud si mnete oči, jsme na tom stejně. Skutečně totiž nevíme, nad čím žasnout dřív. Už pět rekordů na pěti okruzích je sám o sobě velmi působivý počin. Ale dosáhnout ho v pěti dnech? A ještě mezitím urazit zhruba 1 600 kilometrů s tímtéž vozem po veřejných silnicích? To už chce nejen do nejmenšího detailu propracovanou logistiku a auto nemalé kvality, nýbrž i trochu štěstí. A Czinger ho zjevně měl velmi hodně, neboť na jednom z okruhů došlo i na kontakt s bariérou a poškození karoserie.
Lze samozřejmě poznamenat, že automobilka měla ve všech destinacích k dispozici servis, mechaniky i čerstvé obutí. Tak jako tak před ní ale musíme smeknout. A už jen dodat, že Czinger nejprve zamířil na Laguna Secu, kde dosáhl času 1 minuty a 24,39 sekundy, čímž překonal svůj loňský rekord (1:24,75). Poté zamířil na Thunderbill Raceway Park, který zajel za 1 minutu a 48,30 sekundy (zlepšení o 3,39 s) a následně na Sonoma Raceway (1:35,05, zlepšení o 0,70 s).
Další zastávkou bylo Willow Springs Raceway, kde 21C dosáhlo času 1:19,73, čímž překonalo dosud nejrychlejší Porsche 911 GT2 RS o 1,35 sekundy. A s časem 2:03,17 zdrtilo The Thermal Club, neboť dosavadní rekord zlepšilo o 10,33 s. To vše jsou opravdu úctyhodné počiny, zvlášť na auto, které na každý okruh dojelo po vlastní ose během tak krátké doby. Podívejte se níže, jak to probíhalo.









Zajet rekord dnes není nic až tak náročného, zvláště se na něj automobilky dlouhodobě připravují. Czinger však stanovil hned pět rekordů na pěti okruzích v pěti dnech. Foto: Czinger







Jeho sporťák 21C se mezi destinacemi přepravil po vlastní ose. Foto: Czinger



Na místě ale pochopitelně vždy nechyběl patřičný servis. Foto: Czinger
Zdroj: Czinger
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 2 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
před 3 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 5 hodinami
Sen o návratu levných aut s normálními motory žije dál, i u nás nabízené modely se někde dostaly zpátky pod 300 tisíc
před 6 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
