Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Dva lidové sporťáky, které dělí 22 let vývoje, si to rozdaly ve sprintu. Výsledek je smutný
8.3.2023 | Petr Prokopec
Říká se, že pokrok nezastavíte a moderní auta mají před těmi staršími náskok už díky sofistikovanější technice. Jenže když se na startovní čáru postaví Honda S2000, nemá nikdo nic jisté.
Příští rok oslavíme pětadvacetileté výročí od premiéry Hondy S2000. Necelé čtvrtstoletí přitom bez problémů stačilo na to, aby se z japonského roadsteru stala jedna z velkých automobilových legend. Za tím stojí především pohonné ústrojí, jakkoliv řada lidí neznalých věci nebude na první dobrou považovat dvoulitrový čtyřválec za nic výjimečného. Je nicméně třeba si uvědomit, že tato jednotka již v roce 1999 zvládala produkovat neskutečných 240 koní, tedy 120 koní na litr objemu. Vystačila si přitom bez turba, elektrifikace, prostě čehokoli navíc.
Aby to nebylo málo, první série vozu vyráběná do roku 2003 dostala do vínku i muší hmotnost. Dvoumístný roadster osazený manuálem a pohon zadních kol na vahách ukazoval jen 1 274 kilogramů. Abyste z něj ovšem dostali maximum, bylo třeba nemalého umu. Oněch 240 koní totiž přicházelo ke slovu až v 8 300 otáčkách. Než přitom měli pod pravou nohou plný potenciál motoru, jednotka přepřáhla na ostrou vačku, tehdy přišel proslulý kopanec do zad.
Je tedy vlastně snadno pochopitelné, proč S2000 dodnes přitahuje automobilové nadšence. Dokáže však obstát v porovnání s moderní produkcí? To se rozhodli ověřit kolegové z Nového Zélandu, kteří vedle kultovního roadsteru postavili na startovní čáru Toyotu GR86. Tedy vůz vyznávající pomalu tutéž „starou školu“. Také v tomto případě totiž pod přední kapotou odvádí svou práci atmosférická jednotka. Oproti první generaci však její výkon narostl na 2,4 litru, zatímco v rámci výkonu lze počítat s 234 koňmi.
Hmotnost GR86 je přitom prakticky stejná jako u Hondy, skutečně zde tak máme vyrovnané soupeře. Byť S2000 přeci jen tahá za delší kus provazu. Stovky totiž dle tvrzení značky dosahuje již po 6,2 sekundách, tedy o desetinu rychleji než v případě Toyoty. Nesmíme však zapomínat na pokrok učiněný díky technice. Platí to hlavně o pevných startech, kdy sofistikované systémy pustí na kola jen takové stádo, s jakým se dovedou vypořádat. Reálně by tedy GR86 mohlo Hondě ukázat záda, ne naopak.
První rozjížďka to jen potvrzuje, za ztrátou v cíli ale spíš než cokoli jiného stojí řidič, který si evidentně již odvykl na to, že existovala dostupná silniční auta, jejichž motor zvládal točit až 9 000 ot./min. Jeho „ostych“ byl nicméně jen krátkodobý, při druhém pokusu se totiž již červeného pole nebál. S2000 tak získala zlato, které v rámci třetí jízdy potvrdila. Ani by nás ani nepřekvapilo, kdyby se ceny těch několika málo exemplářů nabízených k prodeji už poněkolikáté skokově zvedly.
I proto je nakonec výsledek smutný. Jednak je zjevné, že lepší auto vzniklo už před více než 20 roky. Jednak je faktem, že S2000 jsou už dnes drahé jako čert. A i kdybyste se „spokojili” s GR86, dostanete nejspíše stejně houby s octem, neboť uměle omezená produkce (kvůli emisí CO2) pro starý kontinent je beztak vyprodaná. Kudy z této šlamastyky vede cesta ven pro nadšence toužícího po podobném autě?






Výroba S2000 skončila dvanáct let předtím, než na trh zamířila druhá generace Toyoty GR86. Přesto je to nakonec roadster, který ve sprintech doveze svého majitele do cíle jako první. Smutné. Foto: Honda/Toyota
Zdroj: Cars.co.za@YouTube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 2 hodinamiNezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva