Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Fanda nacpal do auta s původně 184 koňmi motor o 514 kobylách, v 286 km/h na dálnici se začal rozpadat
28.9.2022 | Petr Prokopec
Odvahu ani zručnost autorovi tohoto stroje nelze upřít, na vlastní kůži se ale nejlépe přesvědčil, že auta jsou stavěna jen na určité rychlosti. Konstrukce 184koňového vozu s rychlostmi okolo 300 km/h vážně nepočítá.
Mazda MX-5 proslula mimo jiné jako nejprodávanější roadster i sportovní vůz světa. Za to vděčí kombinaci nízké ceny a spousty zábavy za volantem. Aby nicméně japonská automobilka všech těchto kladů dosáhla, sahala u všech generací vždy jen po čtyřválcových motorech s menším objemem. Výjimkou není ani současné provedení ND, u kterého mohou zákazníci volit mezi jedna-pětkou a dvoulitrem. První zmíněná jednotka produkuje 132 koní, u druhé je pak možné počítat se 184 koňmi.
Z výkonu ani jedné verze si pak sice nikdo na zadek nesedne, ovšem i tak je MX-5 spojena s velmi slušnou dynamikou. Za to vděčí zejména nízké hmotnosti, která u nejtěžšího provedení (RF s dvoulitrem a automatem) dosahuje 1 130 kilogramů. Není tedy překvapivé, že této verzi zabere zrychlení na stovku jen 6,8 sekundy, v případě modelu s plátěnou střechou lze dokonce počítat se sprintem o tři desetiny rychlejším. Maximálka pak činí 220 resp. 219 km/h. Co je nicméně pro někoho dostačující, to je pro jiného jen odrazovým můstkem.
Do druhého tábora patří bezesporu nadšenec ze Švédska, který si na internetu říká EVOVIISWE. Ten se někdy okolo roku 2013 začal zabývat myšlenkou, že by do tehdejší generace NC instaloval objemný americký osmiválec, ale nakonec na to nedošlo. V roce roce 2018 se ale začal touto myšlenkou zabývat znovu, když vypudil z hlavy nápad na stavbu repliku AC Cobra a pořídil si zcela novou Mazdu MX-5 RF v bílé barvě.
Švédský nadšenec si nejprve půl roku užíval s tovární specifikací, než se zavřel na čtyři měsíce do dílny. K modifikacím použil osmiválec LS7, stejně jako odpovídající převodovku Tremec T56 Magnum a diferenciál z Chevroletu Camaro. Zbytek motorového kitu pak dodala americká společnost Flyin' Miata. Jen u výměny hnacího ústrojí ale pochopitelně nezůstal. Kvůli odlišnému zatížení hlavně na přední nápravě totiž dorazil nový podvozek od firem Eibach a Fox Racing. Nová jsou i 17palcová litá kola s pneumatikami Dunlop Direzza ZIII, za nimiž se skrývají brzdy Wilwood svírané vpředu šestipístkovými a vzadu čtyřpístkovými kotouči. Po stránce designové nicméně již na změny nedošlo, MX-5 RF zůstala v ryze standardním stavu.
Jak se následně ukázalo na motorové stolici, roadster s pevnými střešními panely je momentálně spojen naprosto odlišným potenciálem. Motor produkuje až 514 koní výkonu a 675 Nm točivého momentu, což se pochopitelně projevilo na dynamice. O sprintu na stovku přitom zatím poreferovat nemůžeme, nejvyšší rychlost ale bere dech - na německém Autobahnu se švédský nadšenec rozjel na neskutečných 301,6 km/h. Sám nicméně dodává, že takovou rychlost si střihnul poprvé a naposledy, neboť při prvním pokusu se vůz v rychlosti 286 km/doslova začal rozpadat. Kvůli odporu vzduchu, na který vůz nebyl projektován, se utrhnul malý panel karoserie nad čelním oknem. A je jasné, že kdyby s autem takto jezdil opakovaně, upadne z něj toho jen víc.
Dodat můžeme už jen cenu, která pochopitelně nebyla nízká. Za samotný roadster je totiž ve verzi RF 2.0 třeba zaplatit 1 061 500 Kč, prakticky stejnou sumu pak dáte za osmiválec LS7, převodovku, veškeré další doplňky a práci. Tím se dostáváte do teritoria nové Corvette C8, načež pro MX-5 musíte opravdu hořet, abyste před americkým sporťákem ten japonský upřednostnili.



Mazda MX-5 RF u nás startuje na 1 015 050 Kč, za tyto peníze nicméně dostanete pouze verzi osazenou jedna-pětkou. Pokud nicméně plánujete konverzi jako tu z videí níže, nemusí vás vlastně výkon originálního motoru příliš zajímat. Foto: Mazda
Zdroj: EVOVIISWE@YouTube
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025Šéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
7.6.2025Zájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
8.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva