Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Gigantický stěrač Tesly Cybertruck potřebuje ke svému pohybu hromadu energie, není to ale nic vedle řízení
21.12.2023 | Petr Prokopec
Cybertruck zklamal v řadě ohledů, snad nejvíc ale rmoutí jeho dojezd. Ten je jistě dán hlavně hmotností a aerodynamickým odporem vozu, pokud jej ovšem nechcete dále omezovat, neměli byste raději zatáčet a stírat kapky deště z čelního okna.
Tesle Cybertruck jsme se již věnovali nemalou měrou. Není tedy žádným tajemstvím, že produkční verze dalece zaostává za sliby, které Elon Musk vyskládal před publikum v roce 2019 během premiéry prototypu. Během oněch čtyř let se totiž změnily rozměry vozu, dojezd i cena. A zatímco v prvních dvou aspektech se šlo dolů, v tom posledním nahoru. Není tak vlastně divu, že i jindy loajální fanoušci začínají prskat a koukat na novinku skrz prsty. Bude tedy vskutku zajímavé sledovat, zda se někdejší dva miliony rezervací skutečně povede přetavit v reálně prodané vozy.
Dnes se ale chceme zaměřit hlavně na jeden dosud příliš nerozebíraný rozdíl mezi prototypem a sériovou verzí. Původně totiž pick-up nebyl osazen stěračem předního okna, do výroby s ním ale již zamířil. To samo o sobě až není překvapením, samotný tvar a umístění stěrače ale ano. Tesla se totiž rozhodla pouze pro jednoramenný design, což při dvoumetrové šířce pick-upu znamená, že jde o opravdu gigantický kousek (ostatně Gigawiper mu říká sama Tesla, to není náš nápad). Ten pak není usazen pod hranou čelní kapoty, ale u levého čelního sloupku. A to znamená, že se bude starat i o jistý aerodynamický odpor, třebaže nevýznamný.
Aerodynamický ostatně není ani samotný Cybertruck, na jeho kontě totiž svítí koeficient Cd 0,34. To je nesrovnatelně víc než u takového Modelu S (Cd 0,208), což má pochopitelně neblahý vliv na onen dojezd. O jeho snižování se pak ostatně stará i onen stěrač, který pohání motor o výkonu 120 wattů. To možná na první pohled nevypadá jako zrovna ohromné číslo, nicméně většina moderních aut v tomto ohledu počítá s 50 watty. Za deště tak dojezd elektrického pick-upu snadno klesne o něco víc než u jiných aut.
Technický viceprezident Tesly Lard Moravy přitom oznámil, že automobilka mohla tak výkonný elektromotor stěrače použít jen proto, že vůz osadila 48voltovým okruhem. Ten napájí také řízení steer-by-wire a jeho posilovač, který je ještě citelně náročnější než stěrač. Hmotnost pick-upu se pohybuje okolo tří tun, a tak elektromotor používaný řízení počítá s výkonem 1 kW. To už je sakra hodně u auta s baterií o kapacitě 123 kWh. V případě elektrických aut je totiž vždy stěžejní dojezd, lidé tak ve snaze o dosažení svého cíle často vypínají i klimatizaci či rádio. Co ale udělají teď? Přestanou stírat kapky deště a zatáčet? Jen pak nebudou zmíněné motory třeba...





Sériový Cybertruck dostal do vínku 48voltový elektrický okruh, se kterým není spojena nutnost tlustých drátů ani u výkonných zařízení. Na masivní stěrač s odběrem 120 wattů a řízení steer-by-wire, které si řekne dokonce o 1 KW, ale již kladně opravdu pohlížet nelze. Foto: Tesla
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před hodinou
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 4 hodinami
Bylo dosaženo bodu zlomu? Zájem o spalovací auta znovu roste na celém světě, zájem o elektromobily mohutně uvadá
včera
Bývalý zlatý poklad z garáže sultána Bruneje zlomil aukční rekord, jeho cena už se počítá v miliardách
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
