Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Ikonické BMW na německé dálnici ukázalo, proč za něj lidé i 18 let po konci výroby platí miliony
6.8.2022 | Petr Miler
Většina aut je po 18 letech na světě skoro bezcenná, za tohle dnes lidé platí víc než za nové i v momentě, kdy celý svůj život jezdilo. Až jej uvidíte i po takové době od konce výroby znovu řádit na německé dálnici, pochopíte.
Nemusíte s námi souhlasit, ale patříme mezi ty, kteří jsou přesvědčeni, že automobilový průmysl dosáhl svého vrcholu krátce po přelomu milénia a své tehdejší úrovně už nikdy znovu nedosáhl. Platí to pochopitelně relativně, spousta věcí se posunula ještě o pořádný kus dál, zejména bující regulace ale donutily výrobce přijímat kompromisy, ke kterými by dříve nepřistoupili. Věci už nebylo možné dělat prostě nejlépe, ale nejlépe v rámci stále úžeji vymezených mantinelů, což přineslo ústupky na spoustě úrovní. A nikdo nečekal, že bude tak zle.
Mohu vzpomenout rok 2001, kdy technici BMW se zcela vážnou tváří říkali, že modely divize M „nikdy” neosadí přeplňovaným motorem, protože už by to prostě nebylo ono. Kde jsme teď, vidí každý - BMW už nenabízí jediný motor bez turba a modely M nejsou výjimkou. Nejde ale jen o tyto velmi hmatatelné projevy, tlak na nutnost investovat do trhem nevyžádaných řešení a inovovat pro regulace - nikoli pro zákazníky - přinesl vyšší náklady, které bylo nutné kompenzovat jinde. Nebude náhodou, že zrovna kvalita BMW tou dobou začala rychle padat, na něco jako „vymazlené” interiéry už nebyly peníze.
O bavorské značce nemluvíme jen proto, že se stala jedním ze symbolů tohoto úpadku, neboť se u ní ve stejné době zapojily do hry i jiné než regulacemi vynucené faktory. Ale také kvůli videu níže, které lepší časy připomíná. Zachycuje jízdu modelu M3 generace E46 v ikonickém provedení CSL po Autobahnu na „plný kotel”, což stačí k tomu, abychom si uvědomili, jak moc nám v dnešních autech některé věci chybí.
Je docela dobře možné, že M3 CSL by dnes na dálnici dynamicky „roztřískal” VW Golf R s dvoulitrovým turbem, ale je to důležité? Video vrací vzpomínky na zvonivý zvuk motoru 3,2 R6 s 360 koňmi, který je v oblasti okolo 8 tisíc otáček naprosto opojný. I dynamika ale stojí za to, vůz bez potíží dosáhne tachometrové rychlosti 290 km/h, reálně 273 km/h podle GPS, vůz tedy byl zjevně zbaven omezovače na obvyklých 250 km/h.
Podívejte se na to sami, není divu, že tohle auto dnes není možné ani v hodně ojetém stavu koupit za méně 2 miliony Kč a nejhezčí exempláře verze jako CSL vyrobené jen v 1 383 kusech chtějí miliony 3 až 4. Je to něco, co bylo, není a už nikdy se nevrátí. A nikdy nebylo překonáno ve všem, co nabízí, proto to zůstává svým způsobem nenahraditelné a nedocenitelné.






BMW M3 E46 v provedení CSL je jedním z vrcholů historie automobilové evoluce. I po 18 letech od konce výroby se tak na Autobahnu předvádí ve skvělém světle, podívejte se na to sami. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Audi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před hodinouŠéf této automobilky přiznal, že už bohužel nemá lidem co prodat, elektromobily jsou pro ní zcela ze hry
před 2 hodinamiEU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
včeraDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včera