Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit

Mercedesy byly po léta skoro synonymy dieselových aut, tento typ pohonu k jejich charakteru seděl. Přesto Němci zarytě odmítali vstoupit mezi výrobce sportovních naftových modelů, až na jednu výjimku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit

16.8.2022 | Petr Miler

Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit

/

Foto: Mercedes-Benz

Mercedesy byly po léta skoro synonymy dieselových aut, tento typ pohonu k jejich charakteru seděl. Přesto Němci zarytě odmítali vstoupit mezi výrobce sportovních naftových modelů, až na jednu výjimku.

Dieselové motory jsou momentálně druhem na vymření. A je to škoda. Jakkoli jsme nikdy nepatřili mezi jejich nadšené příznivce, jejich efektivita a z ní pramenící příhodnost pro určitá využití si zaslouží respekt. Pro dnešek se ale vrátíme do dob, kdy se naftové motory dostávaly pod kapotu pomalu všech aut a toužila po nich jasná většina lidí. V první polovině předminulé dekády byly naftové motory skutečně v rozpuku a mánie kolem nich se nevyhýbala ani sportovně laděným autům. Tak se stalo, že Mercedes, který jinak pro diesely hořel, udělal výjimku a poprvé - a dnes můžeme říci, že i naposledy - postavil model divize AMG, který nepoužíval objemný benzinový, ale o něco menší naftový motor.

Skutečné dieselové AMG v minulosti vzniklo opravdu jen jedno a byla to velmi krátká epizoda. Jednalo se o typ C30 CDI AMG, který byl mezi léty 2002 a 2004 dostupný jako sedan, kombi i tzv. sportkupé, z nichž ten poslední jmenovaný se dočkal i jistého věhlasu. Právě na to dnes zavzpomínáme díky videu, které současnou optikou ukazuje jeho dynamiku na německé dálnici.

Než se dostaneme k podstatě věci, připomeňme, že ač jméno modelu naznačuje použití třílitrového naftového šestiválce, pohon vozu ve skutečnosti zabezpečoval mohutný řadový pětiválec s objemem 2 950 cm3. Ten po úpravě divizí AMG disponoval na svou dobu mimořádnými parametry - výkon činil až 170 kW (231 koní) a točivý moment vrcholil na 540 Nm, díky nimž zrychloval na stovku za 6,8 sekundy a dosáhl elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h.

To jsou parametry, které u dieselu nezklamou ani dnes, jak nakonec můžete vidět níže. Ne úplně obvyklý exekutor dálničních rychlojízd v tomto případě vynechá akceleraci z 0 na 100 km/h, ze 100 na 200 km/h ale C30 CDI AMG pálí velmi slušně. Pokus o maximální rychlost pak bez dlouhého otálení skončí na elektronicky omezených 253 km/h dle GPS. Přidejme informaci o kombinované spotřebě 7,6 litru nafty o na 100 km... No je na tom všem něco zavrženíhodného?


Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 1 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 01Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 2 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 02Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 3 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 10Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 4 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 12Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 5 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 14Jediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit - 6 - Mercedes C 30 CDI AMG dobove 15
Jen jednou jedinkrát Mercedes postavil plnotučné dieselové AMG a nabídl jej lidu. Níže jej můžete vidět v akci, špatně nejede ani dnes. Sehnat dnes byť slušně zachovalý ojetý kousek je ale skoro výhra v loterii, moc se jej neprodalo. Ilustrační foto: Mercedes-Benz

Zdroj: DignitasCars@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.