Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Klání zatracovaného spalovacího BMW s protežovaným elektrickým bratrem naprosto ovládla klasika, stačilo přidat jedinou zatáčku
21.9.2024 | Petr Prokopec
Když tahle dvě auta uvidíte na startovní čáře, nebudete ani chvíli váhat, na koho si vsadit - elektrické BMW i5 M60 xDrive je silnější a má pohon všech kol, zatímco spalovací M4 je slabší zadokolka. Když ale do hry vstoupí jedna zatáčka, prohrajete i kalhoty.
Proti elektrickému pohonu jako takovému nemám naprosto nic, je v mnoha ohledech příjemný. Líbí se mi okamžitý zátah pohonné jednotky, stejně jako lépe odhlučněné kabiny. Jenže limitů zejména v případě použitelnosti a dlouhodobých nákladů vlastnictví je příliš mnoho. Nejedná se tedy ani v nejmenším o plnohodnotnou náhradu spalovacích aut, spíše o jejich doplnění. To ale politici, aktivisté a nakonec i jejich výrobci odmítají uznat. Místo toho spustí sáhodlouhé vyprávění o tom, co vše daným přechodem získáte, přičemž na prvním místě bude obvykle působivá dynamika. I to je ale velmi zjednodušený pohled na věc.
Magazín Edmunds nyní na jednu startovní čáru postavil BMW M4 Competition a i5 M60 xDrive, tedy vozy stejného výrobce, nicméně osazené diametrálně jinou technikou. „Spalovací dinosaurus“ spoléhá na přeplňovaný třílitr, který produkuje 510 koní mířících na zadní kola. „Elektrická moderna“ jich vedle toho má 601, přičemž dvě elektrické jednotky zaměstnávají všechna čtyři kola.
Na základě těchto parametrů by člověk nejspíše dopředu tipnul vítězství elektromobilu, a to i přes výrazně vyšší hmotnost (2 374 kg versus 1 717 kg). Nicméně Edmunds neposílá testované vozy na dráhu jen kvůli akceleraci v přímém směru. Uprostřed srovnání je totiž čeká jedna zatáčka a po 180° obratu návrat zpátky na start. A už to stačí k tomu, aby se ukázala jedna z velkých slabin elektromobilů pramenících hlavně z jejich hmotnosti, jakkoli nízko položené těžiště by mělo hrát v jejich prospěch.
Během prvního závodu totiž spalovací vůz nedal tomu elektrickému nejmenší šanci již od prvních centimetrů. A nebýt špatného přeřazení řidiče, i5 by v cíli zaostalo o parník. Nicméně i tak se dočkalo porážky, dokonce dvojité, poté, co si Alastair a Jonathan vyměnili vozy. Druhý zmíněný měl přitom za volantem elektromobilu lepší start, ovšem i tak nakonec M4 bere zlaté vavříny, na kontě totiž má 3,6sekundové zrychlení na stovku, přetížení 1,24 G v zatáčce a celkový čas 34,5 sekundy.
Elektromobil zaostal ve všech ohledech (3,7 s, 1,08 G, 34,8 s), přičemž ve chvíli, když by na start nastoupilo BMW M4 s pohonem všech kol, by jeho výprask byl ještě větší. Dříve testované M3 Competition xDrive má totiž na kontě čas 32,9 sekundy. Je pak sice faktem, že v té chvíli je se spalovacím pohonem spojena o chlup vyšší cena, nicméně v jeho případě nelze počítat s tak enormním propadem hodnoty. Není tak divu, že spolu s tím jde dolů i zájem o bateriový pohon, co navíc tady s elektřinou dostanete?






M4 Competition zvládlo vypráskat i5 M60 xDrive nejen celkově, ale dokonce i v rámci akcelerace v přímce. Spalovací zadokolka je navíc levnější, přičemž její hodnota se rozhodně nebude propadat tak moc jako u elektrické čtyřkolky. Foto: BMW
Zdroj: Edmunds@YouTube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před hodinouNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch