Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Klání zatracovaného spalovacího BMW s protežovaným elektrickým bratrem naprosto ovládla klasika, stačilo přidat jedinou zatáčku
21.9.2024 | Petr Prokopec
Když tahle dvě auta uvidíte na startovní čáře, nebudete ani chvíli váhat, na koho si vsadit - elektrické BMW i5 M60 xDrive je silnější a má pohon všech kol, zatímco spalovací M4 je slabší zadokolka. Když ale do hry vstoupí jedna zatáčka, prohrajete i kalhoty.
Proti elektrickému pohonu jako takovému nemám naprosto nic, je v mnoha ohledech příjemný. Líbí se mi okamžitý zátah pohonné jednotky, stejně jako lépe odhlučněné kabiny. Jenže limitů zejména v případě použitelnosti a dlouhodobých nákladů vlastnictví je příliš mnoho. Nejedná se tedy ani v nejmenším o plnohodnotnou náhradu spalovacích aut, spíše o jejich doplnění. To ale politici, aktivisté a nakonec i jejich výrobci odmítají uznat. Místo toho spustí sáhodlouhé vyprávění o tom, co vše daným přechodem získáte, přičemž na prvním místě bude obvykle působivá dynamika. I to je ale velmi zjednodušený pohled na věc.
Magazín Edmunds nyní na jednu startovní čáru postavil BMW M4 Competition a i5 M60 xDrive, tedy vozy stejného výrobce, nicméně osazené diametrálně jinou technikou. „Spalovací dinosaurus“ spoléhá na přeplňovaný třílitr, který produkuje 510 koní mířících na zadní kola. „Elektrická moderna“ jich vedle toho má 601, přičemž dvě elektrické jednotky zaměstnávají všechna čtyři kola.
Na základě těchto parametrů by člověk nejspíše dopředu tipnul vítězství elektromobilu, a to i přes výrazně vyšší hmotnost (2 374 kg versus 1 717 kg). Nicméně Edmunds neposílá testované vozy na dráhu jen kvůli akceleraci v přímém směru. Uprostřed srovnání je totiž čeká jedna zatáčka a po 180° obratu návrat zpátky na start. A už to stačí k tomu, aby se ukázala jedna z velkých slabin elektromobilů pramenících hlavně z jejich hmotnosti, jakkoli nízko položené těžiště by mělo hrát v jejich prospěch.
Během prvního závodu totiž spalovací vůz nedal tomu elektrickému nejmenší šanci již od prvních centimetrů. A nebýt špatného přeřazení řidiče, i5 by v cíli zaostalo o parník. Nicméně i tak se dočkalo porážky, dokonce dvojité, poté, co si Alastair a Jonathan vyměnili vozy. Druhý zmíněný měl přitom za volantem elektromobilu lepší start, ovšem i tak nakonec M4 bere zlaté vavříny, na kontě totiž má 3,6sekundové zrychlení na stovku, přetížení 1,24 G v zatáčce a celkový čas 34,5 sekundy.
Elektromobil zaostal ve všech ohledech (3,7 s, 1,08 G, 34,8 s), přičemž ve chvíli, když by na start nastoupilo BMW M4 s pohonem všech kol, by jeho výprask byl ještě větší. Dříve testované M3 Competition xDrive má totiž na kontě čas 32,9 sekundy. Je pak sice faktem, že v té chvíli je se spalovacím pohonem spojena o chlup vyšší cena, nicméně v jeho případě nelze počítat s tak enormním propadem hodnoty. Není tak divu, že spolu s tím jde dolů i zájem o bateriový pohon, co navíc tady s elektřinou dostanete?






M4 Competition zvládlo vypráskat i5 M60 xDrive nejen celkově, ale dokonce i v rámci akcelerace v přímce. Spalovací zadokolka je navíc levnější, přičemž její hodnota se rozhodně nebude propadat tak moc jako u elektrické čtyřkolky. Foto: BMW
Zdroj: Edmunds@YouTube
Bleskovky
Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
včeraŘidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025Rusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
20.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jak Ai Ogura a mentální trénink pomohli Taiyo Furusatovi včera 20:32
- Vítězem Bol d’Or Suzuki, mistrem světa YART Yamaha včera 14:29
- Kalendář WorldWCR 2026: Šest akcí, dlouhá přestávka 20.9.2025
- Bol d’Or: Suzuki před BMW a Yamahou na Pole-Position 20.9.2025
- Salač bude příští rok jezdit za tým RW Racing 19.9.2025
Nejnovější články
Před 10 léty se krásný den premiér VW změnil v naftovou noční můru, která neskončila dodnes. Zneužívá jí kdekdo
včeraNa těchto SUV majitelé přichází až o 2 miliony korun za jediný rok, aspirují na nové krále ztráty hodnoty
včeraÚplně poslední skutečné Lambo může být vaše. Vypadá všelijak, i tak na něj potřebujete obrovské peníze
včeraRolls-Royce ukázal nový motor V12 s výkonem 2 222 koní, který je šetrný k přírodě. A pak že to nejde
včera„Nikdy neodstoupím, nikdy!” Jeden z nejvyšších šéfů BMW říká, že se spalovacími motory nikdy neskončí
včera
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.21. 22:12 - Truck Daškam
- IT poradna 09.21. 14:12 - pavproch
- BMW Divize 09.20. 11:12 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 11:00 - pavproch
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch