Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Kompakt jedoucí v provozu až 318 km/h ukazuje, kam se posunula dynamika aut
16.9.2021 | Petr Miler
Ještě před pár dekádami byste museli mít některé z nejlepších a nejdražších aut světa, abyste něco podobného moli zažít. Dnes stačí upravit ojeté kompaktní Audi.
Nežasneme vždy nad tím, jakým směrem se posouvá automobilový svět. Racionální evoluce je zejména v posledních letech násilně usměrňována všemožnými nařízeními, která obvykle neberou ohled na reálný svět a nutí nám spoustu řešení, která jsou zkrátka horší, než by mohla být. Zejména některé typy aut táhnou tyto změny ke dnu, evoluci ale zastavit nesvedou. A v některých ohledech se projevuje velmi pozitivním způsobem.
Typickou ukázkou jsou vozy nižší střední třídy a hlavně pak jejich výkonné deriváty. Tyto modely si zachovávají svou každodenní použitelnost a přidávají k nim dynamiku, o které ještě před pár dekádami snili - a nanejvýš před pár lety ji prožívali - majitelé supersportů. Přitom jejich každodenní použitelnost byla a je tradičně mizerná.
Nejdále to v této třídě dotáhlo Audi RS3 Sportback, které zůstává docela obyčejným autem klidně pro mladší rodinu a přitom zadupe do země i Ferrari z minulé dekády. Je vážně málo situací, kdy byste v něm přemýšleli, že máte pod palcem málo výkonu. V předchozí generaci 8V dává jeho přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru výkon až 400 koní a 480 Nm točivého momentu. Pohon všech kol ve spolupráci se sedmistupňovým automatem zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a ručička rychloměru skončí tam, kde ji zastaví standardní nebo příplatkový omezovač (tedy na 250 km/h nebo 280 km/h).
Auto tuhle dynamiku zvládá levou zadní, dokonce i po odstranění omezovače. Měli jsme tu čest s RS3 schopnou jet až 310 km/h a ani v tu chvíli se nedělo nic zvláštního - nebylo to příliš ani pro podvozek, ani třeba pro utěsnění interiéru před aerodynamickým hlukem. Jistě i proto se najdou lidé, chtějí využít skryté rezervy pětiválcového motoru. Těm nabízí řešení více úpravců a mezi nimi i firma DVX.
Ta si pohrála s RS3 na videu níže a díky většímu turbu a dalším souvisejícím vylepšením teď motor dává až 675 kobyl. To je více než u řady i současných supersportů a dynamika tomu odpovídá - stovka za 3,1 sekundy, dvoustovka bezpečně pod 10 sekund a i akcelerace z 0 na 300 km/h za 31,35 jsou parametry z říše fantazie. Vůz je díky lidem z AutoTopNL předvedl v běžném provozu na německé dálnici, kde se dostal s tachometrovou rychlostí až na 319 km/h. Pořád ohromující.
Není to ani tak auto pro každého. Ojetou RS3, která se stala základem této modifikace, dnes obtížně koupíte ve slušném stavu pod 1 milion Kč a podobná úprava vyjde na sumu okolo 400 tisíc Kč. Přesto je fascinující vidět, kam až se dostala taková auta - 319 km/h jako nic v pětidvéřové kompaktu, se kterým můžete vyrazit na nákupy? Něco takového nebylo před pár dekádami vůbec myslitelné, natož pak možné.




Audi RS3 jede jako splašené už v sériové podobě, po zásahu firmy DVX ale teprve ukazuje, co v něm vězí. Ilustrační foto: Audi
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 2 hodinamiCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 10 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 11 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera