Asi nejobdivovanější moderní BMW na německé dálnici předvedlo, proč je i po dvou dekádách tak drahé

BMW dalo ve své historii za vznik spoustě skvělých aut, mezi těmi moderními a pořád relativně široce dostupnými ale jasně vystupuje jedno, které dokázalo prakticky všechno dobré spojit dohromady. I skoro 20 let po konci jeho éry se vám z něj zatočí hlava.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Asi nejobdivovanější moderní BMW na německé dálnici předvedlo, proč je i po dvou dekádách tak drahé

13.1.2023 | Petr Miler

Asi nejobdivovanější moderní BMW na německé dálnici předvedlo, proč je i po dvou dekádách tak drahé

/

Foto: BMW

BMW dalo ve své historii za vznik spoustě skvělých aut, mezi těmi moderními a pořád relativně široce dostupnými ale jasně vystupuje jedno, které dokázalo prakticky všechno dobré spojit dohromady. I skoro 20 let po konci jeho éry se vám z něj zatočí hlava.

Nemusíte s námi souhlasit, ale patříme mezi ty, kteří jsou přesvědčeni, že automobilový průmysl dosáhl svého vrcholu krátce po přelomu milénia a na svou tehdejší úroveň už se nikdy znovu nevrátil. Platí to pochopitelně relativně, spousta věcí se posunula ještě o pořádný kus dál, zejména bující regulace ale donutily výrobce přijímat kompromisy, ke kterými by dříve nepřistoupili. Věci už nebylo možné dělat prostě nejlépe podle přání zákazníků, ale nejlépe v rámci stále úžeji vymezených mantinelů, což přineslo ústupky na spoustě úrovní. A nikdo nečekal, že bude tak zle.

Mohu vzpomenout rok 2001, kdy technici BMW se zcela vážnou tváří říkali, že modely divize M „nikdy” neosadí přeplňovaným motorem, protože už by to prostě nebylo ono. Kde jsme teď, vidí každý - BMW už nenabízí jediný motor bez turba a modely M nejsou výjimkou. Nejde ale jen o tyto velmi hmatatelné projevy, tlak na nutnost investovat do trhem nevyžádaných řešení a inovovat pro regulace přinesl vyšší náklady, které bylo nutné kompenzovat jinde. Nebude náhodou, že zrovna kvalita BMW tou dobou začala rychle padat, na něco jako „vymazlené” interiéry už nebyly peníze.

O bavorské značce nemluvíme jen proto, že se stala jedním ze symbolů tohoto úpadku, neboť se u ní ve stejné době zapojily do hry i jiné než regulacemi vynucené faktory. Ale také kvůli novému videu níže, které lepší časy výmluvně připomíná. Neukazuje na první pohled vlastně nic převratného - jízdu modelu M3 generace E46 po Autobahnu na „plný kotel”. Ono to ale stačí k tomu, abychom si uvědomili, jak moc nám v dnešních autech některé věci chybí.

Je docela dobře možné, že M3 E46 by dnes na dálnici dynamicky „roztřískal” VW Golf R s dvoulitrovým turbem, ale je to důležité? Video vrací vzpomínky na zvonivý zvuk motoru 3,2 R6 s 343 koňmi, který jsem několikrát mohl poznat na vlastní kůži a který je v oblasti okolo 8 tisíc otáček naprosto opojný. I dynamika ale stojí za to, vůz bez potíží dosahuje rychlostí okolo 250 km/h, to podstatné je tu ale nakonec slovo „kompromis”. M3 E46 je všechno v jednom - jde o dobrý cesťák, poslouží klidně jako auto pro každý den, je schopné na dálnici, na okresce i na okruhu, je velmi efektivní z hlediska spotřeby paliva, vtáhne do děje, i když jedete normálně a při tom neobtěžuje... Je to takový all-in-wonder, jak by řekli „ajťáci”.

Nakonec, podívejte se na to sami. V kontextu poznaného i viděného není divu, že tohle auto s manuální převodovkou dnes není možné ani v ucházejícím stavu s přijatelným nájezdem koupit za méně než 1,2 milionu Kč a opravdu pěkné kusy chtějí 1,5 až 2 miliony jako nic. Nemluvě o verzích jako CSL, za které se platí klidně 7 „mega”. Je to něco, co bylo, není a už nikdy se nevrátí. A ti, kteří tohle auto mají nebo ho chtějí, to sakramentsky dobře ví, tak proč by ho prodávali za pár set tisíc?


Asi nejobdivovanější moderní BMW na německé dálnici předvedlo, proč je i po dvou dekádách tak drahé - 1 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 01Asi nejobdivovanější moderní BMW na německé dálnici předvedlo, proč je i po dvou dekádách tak drahé - 2 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 02Asi nejobdivovanější moderní BMW na německé dálnici předvedlo, proč je i po dvou dekádách tak drahé - 3 - Toyota Yaris GR vs BMW M3 E46 03
BMW M3 E46 je jedním z vrcholů automobilové evoluce, to nám nikdo nerozmluví. I po 20 letech se tak na Autobahnu předvádí ve skvělém světle, podívejte se na to sami. Ilustrační foto: BMW

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše