Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mercedes odhalil, jak dostal z benzinového motoru účinnost přes 50 procent. Magií?
20.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vůbec poprvé v historii využívá nějaký benzinový motor k pohonu více než polovinu energie paliva, která vznikne jeho spálením. Čáry a kouzla v tom ale nejsou.
Před několika málo dny Mercedes přepsal automobilovou historii, když oznámil, že se mu u pohonné jednotky F1 M08 EQ Power+ povedlo dosáhnout termální účinnosti vyšší než 50 procent. Vůbec poprvé tak nějaký benzinový motor konvertuje více než polovinu energie vzniklé hořením paliva na užitečnou práci. Výkonem přesahujícím 1 000 koní se tak rovná atmosférickým desetiválcům, vůči nim ale má poloviční spotřebu.
Funkčnost agregátu a zejména způsob, jak bylo dosaženo onoho historického milníku, na novém videu popsal Owen Jones, šéf výkonnostní divize Mercedesu v Brixworthu. V prvé fázi zapracováno na samotném 1,6litrovém šestiválci, který nyní spaluje palivo daleko lépe než předchozí inkarnace motoru. Ve druhé řadě byly minimalizovány třecí ztráty, ve finále pak došlo na vylepšení recirkulace výfukových plynů a zpětnou konverzi elektrické energie.
Tedy jinými slovy, ona více než 50procentní termální účinnost je spojena s celou hybridní jednotkou, nikoliv pouze s její spalovací částí. To ovšem nikterak nesnižuje výsledek, jehož Mercedes dosáhl. Je třeba si uvědomit, že zejména v této oblasti je zlepšení o každé procento velký úspěch. Třeba nový motor Toyoty - 2,5litrový čtyřválec Dynamic Force - dosahuje v hybridní verzi termální účinnosti 41 procent, ve standardní pak 40 %.
Ještě více pak úsilí Mercedesu učiněné za posledních pár let odhaluje pohled do historie spalovacích agregátů. Ty vůbec první pocházející z konce 19. století dosahovaly termální účinnosti 17 procent. Na první pohled jde o velmi nízké číslo, nicméně v roce 2014 hybridní jednotka Mercedesu pro monopost F1 dosahovala 29 %. Zatímco tedy za více než sto let bylo dosaženo zlepšení „jen“ o 12 procent, za poslední čtyři roky to bylo přes 21 %.
Právě proto je výsledek Mercedesu tak přelomový. Je ovšem nutné dodat, že této výjimečné účinnosti dosahuje agregát uzpůsobený laboratornímu měření, který se od agregátu Formule 1 nepatrně liší. Na druhou stranu ovšem odpovídá specifikacím FIA a pokud by Mercedes chtěl, mohl by jej k pohonu monopostu použít. Dá se proto předpokládat, že stejně účinné budou zakrátko i agregáty, jež užívá Lewis Hamilton ve svém „služebáku“.


















Šéf výkonnostní divize Mercedesu Owen Jones osvětlil, kterak značka dosáhla u benzinového motoru termální účinnosti vyšší než 50 procent. A neopomněl připomenout, že silniční AMG Project One dostane ten samý, jen upravený
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 10 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 11 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva