Mercedes SLS AMG Electric Drive: 750koňová elektrická bestie na prvním videu

Mercedes svým nejnovějším výtvorem dokázal očekávané - že „inflace výkonu” se s nástupem elektrických sporťáků ještě prohloubí. Takhle jezdí jeho nejsilnější AMG vůbec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Mercedes SLS AMG Electric Drive: 750koňová elektrická bestie na prvním videu

2.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Mercedes SLS AMG Electric Drive: 750koňová elektrická bestie na prvním videu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mercedes svým nejnovějším výtvorem dokázal očekávané - že „inflace výkonu” se s nástupem elektrických sporťáků ještě prohloubí. Takhle jezdí jeho nejsilnější AMG vůbec.

Jen máloco jiného letí u aut v posledních letech tak nahoru jako výkony jejich motorů. Důvodů by se našlo vícero, tím hlavním ale bude kombinace zvyšující se hmotnosti aut daná jakousi snazší „vytěžitelností” výkonu z agregátů stejných koncepcí. Současné technologie umožňují stvořit motor tak přesně, že si může dovolit využít mnohem větší část svého potenciálu. Novodobá turboéra vyvolaná hlavně masivními regulacemi pak tento efekt dále umocňuje, neboť vyvinout vysoce výkonný turbomotor je prostě snazší a levnější než dostat stejný výstup z „atmosféry”.

Právě kvůli tomu se mluví o tzv. „inflaci výkonu” - co by ještě před 10 nebo 20 léty stačilo na špičku je dnes rázem někde v průměru. Považte, že ještě na začátku devadesátých let byl jedním ze špičkových Ferrari model 512 Testarossa s výkonem nejvýše 395 koní. V roce 2005 jste si pořád mohli koupit „střední” Ferrari 360 s 405 hřebci. O pár let později byste přitom s takovým výkonem neudělali parádu ani mezi obyčejnými ostrými kupé střední třídy, když třeba Audi RS5 jich má už 450. A že by to byl s danou hmotností nějaký uragán... Pokud dnes chcete zamířit na špičku v oblasti stále relativně konfekčních sporťáků, chce to auta jako BMW M5 F10 (560 koní) nebo Jaguar XKR-S (550 koní). Nechceme zpochybňovat čistotu a úžasnost Ferrari, ale co do pouhé rychlosti by těmto autům nemohlo konkurovat, třebaže s nižší hmotností, těžištěm a stokrát lepší ovladatelností. Nic z toho 150 chybějících koní (navíc přeplňovaného motoru, který má plošší výkonovou křivku) nenahradí.

A nemusíme mířit až tak vysoko, nová Astra OPC má za 630 tisíc korun 280 koní a nabízí je v tak civilizovaném balení, až to bere dech. Nebo kapesní střela jménem BMW M135i s 320 turbokoňmi bude minimálně zle zatápět autům jako M3 E46 a Z4 M Coupe, které ještě před pár lety patřily k tomu nejlepšímu a nejrychlejšímu, co se dalo v daných třídách koupit. M135i je přitom vedle nich nákupní taška. Pokrok? Ano i ne, zmíněná auta nejsou přesvědčivá jen výkony svých motorů, beztak se ale nelze ubránit dojmu, že konstruktéři prostě „přišli na to”, že výkon je na autě to nejlevnější a potřebná výsledná rychlost je s ním snáze dosažitelná než piplavou a drahou prací s odlehčením, podvozkem či jinými částmi, které navíc spousta lidí v běžném provozu ani neocení.

Možná vám to přijde jako trochu podivný úvod pro článek o elektrickém Mercedesu, ale není to tak docela pravda. Teprve sporťáky s elektromotory (jakkoli pochybujeme, že by jim patřila brzká budoucnost) nám teprve ukáží, co to je znehodnocení výkonu. Právě čerstvě představený Mercedes SLS AMG Electric Drive má ve čtyřech elektromotorech v kolech až 750 koní a to je daleko nejvíce, co kdy nějaké produkční AMG mělo k dispozici. Je sice hodně těžké, a tak nestačí ani na nové SLS AMG GT s 591 koňmi, výkon ale má a může ho mít jistě i více.

Dostat podobná čísla z elektromotorů je totiž ještě snazší než v případě přeplňovaných jednotek a nebýt limitu v podobě akumulátorů, mohli bychom se brzy dočkat monster s řádově tisíci koní. Ostatně, třeba takový Rimac Concept One jich má 1 088 a i on je limitován hlavně „baterkami”. Kdyby náhodou zahřmělo a světlo světa spatřilo opravdu použitelné úložiště elektrické energie, mohly by se během pár let stát i dnes superrychlé vozy jako Nissan GT-R jen úsměvnou hříčkou minulosti.

Dnes je tomu spíše tak, že Mercedes SLS AMG Electric Drive je úsměvnou hříčkou elektrické současnosti, minimálně onu případnou budoucí další „inflaci výkonu” svým pojetím více než naznačuje. Níže se můžete podívat, jak jezdí a vypadá v detailech. Čekejte přitom leccos, jen ne zuřivý zvuk spalovacího motoru...

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše