Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025 | Petr Miler
Jezdí ještě někdo s těmito auty při vývoji? A pokud ano, činí tak způsobem, jakým jsou reálně používána? Popř. baví se ještě někdo s kupci jednotlivých aut, pořádá nějaké předběžné prezentace před dokončením vývoje? Zdá se, že „ne”, „ne”, „ne” a „ne” jsou jediné možné správné odpovědi.
Značku Mini jsem dosud choval v jisté specifické úctě. Pravda, její moderní auta jsou v podstatě „k ničemu”, povětšinou jsou to drahé stylovky, které se reálně nepokouší zopakovat recept, podle nějž byl ukuchtěn originál zrozený na přelomu 50. a 60. let minulého století. Současné vozy kolem jeho pověsti pouze staví svou image, s níž se lidem pokouší prodat malá příměstská auta za cenu přesahující násobně praktičtější vozy.
Auto, o kterém dnes bude řeč, v Česku startuje s 204 koňmi na 780 tisících Kč a s pár příplatkovými prvky se jeho cena dostane přes 1 milion Kč jako nic. Za stejné peníze dostanete Škodu Octavia 2,0 TSI 4x4 se stejným výkonem, která nabízí víc v každém směru. Podobnou optikou ale dojdeme k závěru, že nesmysl je i Ferrari, koupě auta je ale také emotivní rozhodnutí. A Mini v tomto směru měla co říci. Pamatuji řadu svezení s předchozími generacemi různých provedení tohoto auta a zejména varianty Cooper S a JCW uměly nabídnout za volantem věci, které v jiných autech zažijete těžko.
Platí to i dnes. Ale přesně opačným způsobem než dřív.
Když mi jeden prodejce BMW nabídl, ať si přijdu sjet se současným Cooperem S, nezaváhal jsem. Dřívější svezení s aktuálním Cooperem SE (J01), tedy elektrickou verzí, bylo tragické, je to extrémně těžké auto (okolo 1 700 kg), které působí dojmem, že jste vytáhli na vodu lehký nafukovací člun, chvíli se s ním bavili v peřejích, pak vám do něj naložili 150kilovou parťačku a člun šel ke dnu - při ostrých manévrech v nižších rychlostech je to antiMini. Vedle něj ale značka od loňska nabízí také podobně vyhlížející spalovací provedení (F66), které je v podstatě jen faceliftem starší generace F56. Ta byla stále „v pořádku”. Pamatuji lepší Mini, ale v roce 2025 musí být člověk realista.
Cooper S v tomto provedení disponuje dvoulitrem s 204 koňmi, dříve měl i manuál, to by mělo být v pořádku. Jízdně budiž, ale manuál s faceliftem zmizel neznámo kam a jeho místo zaujal dvouspojkový automat bez alternativy. Se skřípěním zubů „budiž 2”, když už bych se ale v kůži automobilky rozhodl zrovna klientům Mini ve sportovní variantě nabídnout automat jako jedinou volbu, dal bych si sakra záležet, aby se s ním dalo pracovat bez kompromisů. A to tady není možné.
Mini znovu jen s faceliftem nahradilo v podstatě klasický bavorácký volič na středovém tunelu, který byl v rámci elektronických řešení tohoto ražení bezproblémový, tou nejstupidnější alternativou, jakou jsem poznal. Voliče, se kterými už jde přepínat jen jízdní režimy a místo pák se z nich staly titěrné páčky, jsou obecně problematické, neboť zejména pokud si volíte převodové stupně sami, pádla pod volantem nezastanou vše. V utažených zatáčkách, kde musíte po volantu přehmatávat, potřebujete mít možnost volit převody také jinde a to tu nejde.
U Mini to nejde též, což by k naštvání stačilo, značka ale vše vyšperkovala tak, že volič dala pod středovou konzoli do vertikální podoby, navíc tak daleko, že pokud jste větší a sedíte víc vzadu, na něj ani nedosáhnete. Pokud jedete „vyzpytatelnou jízdu”, tedy sednete do auta, dáte D, někam dojedete a auto vypnete, kazit den vám to nebude. Ale pokud potřebujete byť jen po cestě zaparkovat nebo se nedej bože třeba otočit tak, že musíte jet chvíli dopředu a chvíli dozadu, je to brutálně nepoužitelná věc - nedosažitelná (daleko, musíte se naklonit), neintuitivní (vertikální uložení vám nenapoví, co se jakým směrem volí, musíte na to koukat), titěrná (musíte si natrénovat speciální úchop, abyste s ní pracovali) a ještě s parkovacím režimem voleným tlačítkem vlevo od voliče totálně neergonomická.
Kdo tohle vymýšlel? Zkusil si pak s autem vůbec někam dojet, aby zažil něco jiného než jízdu vpřed? Proč vůbec automobilka přichází s pouhou modernizací s takovou velkou změnou k horšímu? Je to změna pro změnu s nulou pozitiv a asi padesáti negativy, která ukazuje nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta. Podle mě to dělají už jen někde v kanceláři a pak na tom prostě trvají, protože se jim to hodí konstrukčně, nákladově, stylově, jakkoli podobně. Smysl z hlediska použitelnosti nebo zaměření auta už nikdo nezkoumá. Tak rodným jazykem značky vzkazuji do Oxfordu: „Shame on you, Mini!” Tohle auto bych si nekoupil už proto, volič automatu je výsměch zdravému rozumu na druhou, když neexistence manuální alternativy u takového vozu musí být tím prvním.






Mini se snad tímto voličem na oficiálních fotkách i chlubí. Nemá proč, je to naprostá pitomost a jedna z těch věcí, které vám zkazí den v autě. Foto: Mini
Zdroj: Autoforum.cz
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Honda PCX 125 DX 2025: kamarád do města včera 17:45
- PP získal Antonio Torres, 25. Svoboda, 29. Novotný včera 16:42
- PP pro Ducati před MV Agustou, 22. Vostatek včera 16:24
- Superbiky v Misanu: Toprak a Bulega včera 16:02
- Test v Barceloně: Opět A. Espargaro 12.6.2025
Nejnovější články
Finové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraJaponci začali prodávat prťavé laciné auto pro jednoho. Je tak malé, že ho můžete naložit do normální dodávky
včeraProdeje prvního elektrického Rolls-Roycu se propadají o 60 procent z roku na rok, majitelé během hrstky kilometrů tratí miliony
včeraFiat našel využití pro svou upadající slavnou značku, začal prodávat lidové Maserati. Za jeho cenu je to terno
včeraMansory není nic svaté, svými úpravami zprznilo i největší současný propadák Mercedesu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva