Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Někdo nacpal do prťavého VW Lupo motor 2,0 turbo s 360 koňmi, v 250 km/h na Autobahnu vypadá, že vzlétne
10.11.2023 | Petr Prokopec
I Lupo se jako produkt vrcholného „piëchismu” nabízel ve verzi GTI, ta však nikdy nedostala víc jak 125 koní. Někomu to přišlo málo, a tak pod kapotu nacpal přeplňovaný dvoulitr naladěný na skoro třikrát vyšší výkon.
Jozef Kabaň proslul zejména jako designér první generace Škody Octavia a Bugatti Veyron. Mimo to se nicméně podepsal i pod další koncernové vozy, mimo jiné dvojici Seat Arosa a Volkswagen Lupo. V obou případech šlo o 3,5metrový hatchback, který byl postaven na platformě A00. Tedy na zkrácené architektuře A03, jíž používaly větší modely Ibiza a Polo. Původně se Arosa a Lupo měly dočkat ještě třetího sourozence, který by nesl logo Škody. Nakonec bylo ale toto provedení odpískáno, mladoboleslavští se tak dočkali svého „mini“ až v roce 2011.
My si ale dnes posvítíme na jednu z nejmenších psovitých šelem, které kdy opustily Wolfsburg. Název Lupo totiž v překladu z latiny skutečně znamená „vlk“, přičemž Němci se takto snažili odkázat na domácí město značky. Automobilka tehdy vedená Ferdinandem Piëchem tento model představila v roce 1998 v reakci na stále větší rozměry Pola, díky čemuž začal mít spodek její nabídky vážné trhliny. Již tehdy však VW začal mít problém se sebevědomím, které nešlo úplně dohromady s reputací lidového vozu. Vlastně tak nebylo až takovým překvapením, že Lupo nebylo zase takový hit a v roce 2005 skončilo bez nástupce.
VW zpočátku přišel jen s výbavovými stupni E a S, následně však začal nabízet i verze Sport a GTI. Druhá zmíněná dostala do vínku atmosférickou jedna-šestku, jenž na přední kola posílala 125 koní. To možná nezní jako něco světoborného, nicméně je třeba připomenout, že Lupo opravdu měřilo jen 3 524 milimetrů. A co je podstatnější, hmotnost základních varianta startovala pod 900 kilogramy, zatímco GTI či dieselové verze jen o fous přelezly tunovou hranici. Ona jedna-šestka tak z malého hatchbacku dělala menšího trhače silnic.
Někomu nicméně atmosférický motor nepřišel dostatečně silný, a proto na jeho místo nechal namontovat dvoulitrové turbo 2,0 TSI. Tento povedený čtyřválec byl navíc ještě řádně poladěn, aktuálně tak produkuje přibližně 360 koní. Tedy oproti továrnímu GTI pomalu třikrát vyšší výkon. Ten přitom nadále míří pouze na přední kola, jejichž velikost se nejspíše pohybuje okolo dvanácti či třinácti palců. A jak dokázali kolegové ze země tulipánů, přemotorované Lupo je na nich při vyšších rychlostech nervózní jako kamzík na rovině či politik v den voleb.
Je více než jasné, že německé Autobahny nejsou pro tohoto prcka obvyklým revírem. Spíše si jej dokážeme představit na zakroucené okresce, kde řeže jednu zatáčku za druhou. Či v rukou šíleného kurýra, který vám s ním doveze jídlo jen pár sekund poté, co bylo vytaženo z pece, hrnce či pánve. Jak sami můžete vidět níže, i za hranici 250 km/h skutečné rychlosti se tento vůz podívá jako nic...



Lupo GTI standardně disponovalo atmosférickou jedna-šestkou naladěnou na 125 koní. Někomu to ovšem přišlo málo, a proto pod kapotu nacpal třikrát výkonnější přeplňovaný dvoulitr. Oh la-la. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: AutoTopNL@YouTube
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejnovější články
Bentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před hodinouPoláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včeraKarta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
včeraNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
včeraFirma, ve které VW loni utopil 44 miliard, po ohlášení výsledků dál ztrácí svou hodnotu, VW do ní musí přisypat dalších 22 miliard
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva