Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 | Petr Miler
„Přežila Napoleonovu invazi, světovou hospodářskou krizi v roce 1929 a dvě světové války,” připomíná Bloomberg. Ale nepřežila nejnovější pokus o zavedení nepřímo plánovaného hospodářství ze strany EU. S německou firmou Gerhardi Kunststofftechnik je nejspíš amen.
Když před dvěma roky zkrachovala německá společnost BIA Forst z Baden Forstu, Mercedes to bagatelizoval. Tato společnost pro „vynálezce automobilu” vyráběla jeho tradiční symbol, tedy třícípé hvězdy skvoucí se přídích vozů, stuttgartská automobilka ale uváděl, že emblémů má dost i z jiných zdrojů. Teď má ale zas o jeden míň.
Jako snad nejvýmluvnější symbol současných problémů německého automobilového průmyslu totiž chvíli před Vánoci vyhlásila bankrot společnost Gerhardi Kunststofftechnik GmbH, jak informuje Bloomberg. Firma byla založena již v roce 1796, kdy pochopitelně ještě nikdo nevěděl, co to je resp. bude auto. Tehdy začala s výrobou kovových výrobků, do automobilového vlaku naskočila až v minulém století a naplno se do něj zapojila s německým automobilovým boomem po druhé světové válce.
Pro Mercedes nedodávala jen třícípé hvězdy, expert na lisování za tepla pro automobilku vyráběl celé masky, chromové lišty, kliky dveří a podobné menší díly. Rostoucím nákladům zejména na energie ve spojení s klesajícím odbytem kvůli celkovému umenšování evropské výroby aut ale u Gerhardi nezvládli dál čelit a vyhlásili bankrot. Firma zaměstnávala 1 500 lidí a byť řízení o úpadku zatím nemá jasný konec, zaměstnanci práci v tuto chvíli práci nemají a nepředpokládáme, že by společnost tím či oním způsobem dál pokračovala ve své dosavadní činnosti.
Jsme svědky další a další devastace místního automobilového průmyslu, který nyní místo poptávky a technické racionality řídí mechanismy EU bojující... O co vlastně? A úpadek Gerhardi není žádnou ojedinělostí, propouští či jinak omezuje své aktivity francouzská Forvia, německé Webasto či Bosch, potíže mají i firmy zapojené do „zelené horečky” jako Northvolt. Bloomberg vypočítává, že jen v roce 2024 ohlásili evropští výrobci autodílů propuštění víc než 53 000 pracovních míst, většinu v Německu. Nezbývá než si pustit „Nám se daří” od Suchánka a Genzera, níže máte možnost...



A zas je jich o jednoho míň... Mercedesu poněkud dochází dodavatelé třícípých hvězd, firma Gerhardi je poslední obětí devastace evropského automobilového průmyslu. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Bloomberg, Mercedes-Benz
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včeraNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle