Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025 | Petr Miler
Je to jedno z pramála moderních aut, na kterých se prostě nešetřilo a bizarně blízko dokonalosti u něj bylo dotaženo fungování i takových detailů. Škoda, že pomník geniality Ferdinanda Piëcha lidé nedocenili, nepochybujeme ale, že pro VW smysl měl i tak.
Jedinec ve velké firmě nic neznamená, sám voják v poli nic nezmůže, všechno dnes dělají týmy... Podobná slova slýchám v životě pravidelně a říci na ně mohu jen jedno: Kravina. Fungování velkých společností je pochopitelně závislé na tisících malých koleček v celém soukolí, není ale pravdou, že by se jediný člověk nebyl schopen zasadit nejen o to, kam nějaká firma směřuje a jak coby celek funguje, ale i o jaká konkrétní řešení velmi dílčích aspektů svých produktů se stará.
Jsem si stoprocentně jistý, že nebýt Ferdinand Piëcha a jeho ideálů, jeho přístupu k práci, k životu, jeho vzdělání, schopností, zkušeností, inteligence a charakteru by nikdo nikdy nedal dohromady ani takovou věc, jakou do detailu prozkoumává přiložené video. A to i když se na ni sám Piëch velmi pravděpodobně nijak nepodílel, nikomu ani za mák neřekl, jak konkrétně má fungovat a velmi pravděpodobně ji ani neviděl před tím, než se dostala do sériové výroby. Každý prostě v době jeho vedení Volkswagenu věděl, co má dělat, za co bude pochválen, za co bude pokárán, co je cílem toho či onoho projektu a co mu musí odevzdat, aby si zasloužil svou výplatu. Byla to doba perfekcionismu, nadvlády funkce nad formu, byla to doba jakési konstrukční nadbytečnosti pod záminkou ukázat, co Volkswagen dovede a jaký ve svém nitru je. To vše s cílem nakopnout image výrobce jako takového a zajistit hladký odbyt aut, kterých se tento přístup týkal jen okrajově.
Spojilo se to v modelu Phaeton, který se nakonec stal spíš symbolem toho, co Piëch obchodně nedomyslel. Sám vůz postavený kolem až absurdních zadání (vůz například musel zvládnout celodenní jízdu rychlostí 300 km/h při venkovní teplotě 50 stupňů Celsia, zatímco klimatizace uvnitř musela držet nastavenou dvaadvacítku, jak jsme připomínali nejednou) je ale nejen pozoruhodný sám o sobě. Jistě měl nepřímý vliv i na podobu obyčejnějších aut značky, neboť se na něm technici naučili některé věci dělat jako nikdo jiný. Řešení víka kufru a jeho zavírání a otevírání je vlastně absurdním, ale ve výsledku extrémně výmluvným důkazem právě tohoto.
Nejlépe vám jej přiblíží video bývalého vývojového technika Audi, který jeden z Phaetonů využívá jako servisní auto pro zajištění svých současných závodních aktivit. Ukáže vám snad nejpřetechnizovanější a nejnákladnější řešení tohoto prvku, který navzdory svému stáří překonává nejen dobová, ale i současná BMW. A to naprosto vším od konstrukce přes způsob otevírání a zavírání až po detaily typu obložení, osvětlení a použité materiály. Phaeton je paradoxně o několik tříd jinde než cenově srovnatelné BMW řady 6.
Phaeton dává na odiv zavěšení celého víka, ale může si to dovolit, neboť nejde o žádný laciný prvek, ale přehlídku prvků z kovaného hliníku. Je to řešení mimořádně fortelné, které i 16 let po svém zrodu perfektně funguje a nedovolí zavření nebo otevření víka nedopatřením ani v silném větru - můžete za něj lomcovat celým autem. Fascinující je také zajíždějící zámek víka, který vám nedovolí se do něj bouchnout nebo o něj ušpinit, kompletní čalounění včetně „stropu” zavazadlového prostoru, tři samostatná světla nebo kvalitní obložení nákladové hrany. BMW se vedle toho ani pořádně neotevře, „stop” je jen nelakovaný kov, o které se vám klidně potrhají cestovní zavazadla, někde uprostřed je jedno světlo připomínající „ruské lustry” a vše rámují nejlevnější plasty a mizerné zpracování. Tohle všechno najedete v BMW dodnes, klidně i v současné M3 za 3 miliony. Vedle Phaetonu takové nápady vypadají jako z Dacie.
Podívejte se na to všechno sami, je to pozoruhodné připomenutí mimořádné konstrukční promyšlenosti Phaetonu, nedocenění jeho úrovně a také faktu, že šlo možná o poslední VW, na kterém se opravdu nešetřilo a i taková „hloupost” musela fungovat na jedničku ve všech ohledech. Promítlo se to tehdy i do Golfu, Passatu a dalších tuctovějších aut značky - co z toho zbylo dnes, raději ani nechceme vzpomínat...






Nevíme o autě, které by mělo zavírání a otevírání víka zavazadelníku včetně detailů samotného „kufru” řešené s takovou péčí jako Phaeton. A to jde o pořád „obyčejný” VW. Photo: Volkswagen
Zdroj: B-Sport@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 15:14 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB