Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
25.4.2025 | Petr Prokopec
Jasně, Rolls-Royce má svou neopakovatelnou image, tohle auto jej ale fakticky úspěšně napodobuje a stojí zlomek jeho ceny. Číňanům v tomto ohledu není svaté nic, okouzlit zkouší každého.
V posledních letech se ukázalo, že zlatá éra autosalonů je u konce. Minimálně v Evropě se z aut stal pomalu veřejný nepřítel, navíc se značně rozšířily možnosti prezentovat nové vozy přes internet. Výrobci tak mají už jen málo důvodů utrácet velké peníze třeba za účast na pařížském autosalonu, když se francouzská metropole snaží kdeco, co má čtyři kola a volant, města vyštvat.
Čína je ale jiný svět, jak dokládá právě probíhající šanghajský autosalon. Ten si nenechaly ujít ani domácí, ani zahraniční značky, neboť na akci je upřena pozornost odborné i laické veřejnosti. Novinek tak je jako máku, proto se jim znovu s chutí věnujeme. A některé automobilky nás opravdu nešetří.
Platí to i v případě Zeekru, který je prémiovou značkou automobilky Geely. Ta se v Šanghaji již pochlubila luxusním minivanem 009 Grand Collector Edition, který se dočkal i ozdob z 24karátového zlata nebo koberečků z jemné vlny alpak. Na klientelu, která si musí vystačit pouze s minimální mzdou, tedy rozhodně zaměřen není. Počítat pak navíc může s podporou luxusního SUV s podobným jménem 9X.
Hned na první pohled Zeekr 9X připomene Rolls-Royce Cullinan, což jistě není náhoda, je to něco, čemu se Číňané chtějí přiblížit. Oproti britskému SUV se ovšem liší pohonem, neboť pod přední kapotou na dvanáctiválec nenarazíte. Místo něj vůz spoléhá hned na tři pohonné jednotky, z nichž dvoulitrový čtyřválec produkuje 279 koní. Spárován je pak s předním (395 k) a zadním (503 k) elektromotorem, načež soustava celkově nabízí 898 kobyl, s nimiž stovku zvládnete za rovné tři sekundy, zatímco maximálka činí 240 km/h.
Spalovací jednotka spolu s elektromotory může skrze třístupňový automat pohánět samotná kola, stejně jako se ovšem novinka zvládá pohybovat i čistě na elektřinu. Kapacita baterií sice zatím zveřejněna nebyla, dle čínského cyklu CLTC by ale vůz měl zvládnout až 380 bezemisních kilometrů. Baterie má kapacitu 60 kWh a díky 900voltové elektrické architektuře ji lze dobít z 20 na 80 procent za 9 minut. To logicky vyžaduje dobíjecí výkon přesahující 240 KW.
9X na délku měří 5 239 milimetrů a počítá s rozvorem 3 169 mm, k dispozici by tak měl být se dvěma i třemi řadami sedadel. Pohled dovnitř ovšem Zeekr neumožnil ani návštěvníkům autosalonu, pouze zmínil, že zadní dveře jsou vůbec největší v daném segmentu, přičemž nastupování a vystupování ještě vylepšuje až 80stupňový úhel otevírání. Podvozek se pak chlubí vzduchovými měchy, s nimiž lze volit světlou výšku v rozmezí 110 až 288 mm.
Novinka má díky tomu zvládat až 70procentní stoupání, a to i v hlubokém sněhu, přičemž cestující nebudou vystaveni ani náklonům karoserie - těm má zamezit 48voltová elektrická aktivní stabilizace. Chybět nebude ani autonomní řízení úrovně SAE3, které má již umožnit sundání rukou z volantu a očí z vozovky. Místo vás totiž na bezpečnosti bude dohlížet plejáda radarů, senzorů a kamer, která zahrnuje i pět LiDARů (jeden na dálku a čtyři na kratší vzdálenosti).
Lze už jen dodat, že cestující vzadu má uvnitř čekat 43palcový monitor, zatímco zevnějšek zdobí 22palcová kovaná kola, z nichž každé se ručně leští 30 hodin. Zadní víko zavazadelníku z velké části okupuje Ring Screen Star Diamond, tedy unikátní světelný podpis, za kterým stojí 43 343 individuálních zbroušených plošek, které lze nasvítit s pomocí diod. Prodej začíná právě teď, dodávky pak odstartují ve třetím letošním čtvrtletí. Ptáte se na cenu? Začíná na 500 000 CNY, tedy asi 1,5 milionu Kč. Kolikpak stojí takový Cullinan? Šestkrát tolik? A nabídne šestkrát víc? Odpovězte si sami...












Čínský Rolls-Royce Cullinan pro chudé sice není pro úplně chudé, za 1,5 milionu je to ale ve srovnání s originálem velmi levný vůz s ne o tolik horšími schopnostmi. Foto: Zeekr
Zdroj: Zeekr
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 8 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13:50
- MS Superbike pokračuje v Mostě 10:00
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
Nejnovější články
Mansory neví, jak hluboko by ještě spadlo, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co firma dosud stvořila
před 3 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
před 4 hodinamiToyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
před 6 hodinamiFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
před 7 hodinamiNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 05.13. 17:22 - GENEVO Guru
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 12:38 - jerry
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch