Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 7 hodinami | Walter Kraft
Myslel jsem si, že když už nic jiného, bude tohle auto aspoň „cool”, bude vypadat sexy, dodá vám styl, bude vás těšit aspoň svou vizuální hravostí. Mýlil jsem se. Těšit vás bude leda tehdy, pokud za zábavné považujete hrátky s prasaty před zbouráním.
Muselo to být ještě hluboko v 90. letech, když si jeden můj příbuzný přitáhl z Německa Renault 5 Turbo GT. To není ten slavný speciál rallyové skupiny B, který byl počátkem 80. let vyroben v hrstce dnes nedocenitelných exemplářů, ale o poznání obyčejnější hot hatch druhé generace pětky vyráběný na přelomu osmdesátek a devadesátek, něco jako o poznání známější Peugeot 205 GTi nebo spíš Fiat Uno Turbo.
Dnes je i z něj vzácnost prodávaná ve slušném stavu snadno za půl milionu, tehdy to ale nebylo nic až tak mimořádného. Pětka Turbo GT žila ve stínu mj. zmíněných dobových soků a auto ve slušném stavu muselo tehdy stát dost málo na to, aby si jej mohl dovolit i lehce nadprůměrně placený středoškolák. Auto mi hned přivezl ukázat, chlubil se s ním snad po všech známých, dokonce mi ho chvíli půjčil. A byť je to vzpomínka hodně dávná, zaryla se mi v paměti na dlouho.
To auto prostě mělo grády. Jednak se sportovním bodykitem a litými koly (kdo ví, jestli šlo aspoň o čtrnáctky, ale doba byla jinde) na Gandiniho geniálně jednoduchém designu vypadalo „cool”, především tak ale jelo. Co člověk tehdy znal za auta? Škodu 120 jako rodinný standard, Škodu Favorit jako smysluplný upgrade a nějaký Renault nebo Volkswagen s motorem 1,4 až 1,6 o 75 koních jako raketu do tmy. Tenhle prcek měl při osmi metrácích motor 1,4 turbo o 120 koních, který se choval tak, jak se v 80. letech turbomotory chovaly - do nějakých 3-4 tisíc otáček se nedělo nic, pak jako by si chvíli chirurg leštil nástroje a záhy do vás zajel oběma rukama zmasíroval vám vnitřnosti.
A takhle to bylo pořád - ani jste nemuseli jet moc rychle, ale vidět létat ručičku otáčkoměru po přístrojích tehdy slavné značky Jaeger bylo omamné stejně jako snaha porozumět si s řízením bez posilovače, převodovkou pamatující pár dobře minutých kvaltů a brzdami za zenitem, které brzdily tím hůř, čím větší svačinu jste si dalo před jízdou. Ani objektivně ale nešlo o pomalé auto, stovka za 8 sekund a maximálka 204 km/h v něčem, co při zavírání dveří zvukově připomínalo prázdnou plechovku od Coca-Coly, která vám spadne na zem, nebylo k zahození.
Od té doby jsem Renaultem 5 nejel, vzpomínka na něj ale zůstala silná, a tak jej dodnes vnímám jako emotivní stroječek svého druhu a právoplatnou automobilovou legendu. Nečekal jsem, že by nová pětka bylo to samé, a to nejen kvůli vzniku v jiné době. Je to elektrické auto, které vás stěží zaplaví podobnými emocemi, ovšem doufal jsem, že si zachová aspoň to, že bude „cool”, „funky”, nenapadají mě česká slova, prostě hravé sexy auto, které bude mít aspoň styl originálu zabudovaný do moderní ekokrabičky. Ale není tomu tak, i když se to z fotek může zdát.
V Česku se letos prodalo 10 kusů tohoto Renaultu, a tak jsem ho tu osobně ještě neviděl a žil jen z dojmu z fotek. Mohl mě varovat kolegův článek o absurdní velikosti nejmenších kol tohoto auta, ale bohužel nevaroval. A když jsem ho před pár dny zmerčil v Rakousku, nevěděl jsem, jestli se budu smát, nebo budu zvracet. Tohle že je pětka? Při prvním pohledu zezadu jsem tomu ani nemohl uvěřit.
Jde o ohromné, otylé, zejména zezadu až SUV připomínající, odporně nabobtnalé auto, které působí jako asi o polovinu větší vůz než originál. Je to něco jako když na pouti rozvinou nafukovací skákací hrad ve tvaru auta, nepřirozené zjevení, které dělá dojem karikatury skutečného auta. Jenže to je skutečné auto, je to nová pětka a už kvůli tomu, jak vypadá, bych ji nechtěl ani zadarmo. Původně jsem o tom ani nechtěl psát, ale po testu Macanu Electric, který na fotkách působí asi tisíckrát líp než ve skutečnosti, jsem chtěl dodat: Není to jen jeho případ.
Také nová pětka trpí podobným problémem a znovu ani mé vlastní fotky nedokážou naznačit, jak moc otylé auto to je. Zejména první osobní přiblížení zezadu je skutečně až dechberoucí, varuji vás před jeho následky předem. Navíc se sluší dodat jednu věc - tady nejde jen o design. Renault 5 GT Turbo měl 120 koní na 830 kg, tato antipětka má 150 koní na víc jak 1,5 tuny. A její maximální rychlost končí na 150 km/h...



I veverka na nedalekém stromě ztratila stud a místo úprku do bezpečí jen civěla, co to Renault stvořil. Nedivím se, i já jsem na chvíli ztratil povědomí o světě okolo. Foto: Walter Kraft, Autoforum.cz
Zdroj: Autoforum.cz
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 7 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 11 hodinamiMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? včera 20:22
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice včera 12:15
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejnovější články
Noblesní, kdysi extrémně drahé Bentley Azure se dnes prodává za cenu Škody Scala, tento kus názorně ukazuje, proč tomu tak je
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 4 hodinamiFandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 5 hodinamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 7 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva