Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Novým králem hanby, který „rozšvihal” speciál za 50 milionů po 1,5 sekundě jízdy, je skutečně profesionální pilot
17.7.2024 | Petr Miler
Pokusy omluvit pravděpodobné selhání pilota chybou techniky či jinými vnějšími faktory zjevně nepadly na úrodnou půdu. Lotus pozadí nehody precizně popsal, nešlo nakonec o nic až tak mimořádného, jen se to nešťastně sešlo.
Letošní Festival rychlosti v Goodwoodu byl zřejmě tím nejvýživnějším v jeho dosavadní historii. Některé automobilky tomu tedy nepřispěly, když si jej třeba spletly s Festivalem obezity, už prezentace Red Bullu ale měla dějinný význam a stačila k tomu, aby se na Goodwood 2024 nikdy nezapomnělo. O zřejmě nejvýraznější zápis do historie se ale nakonec nepostarala žádná z „pozitivních událostí”, ale jedna menší tragédie.
Nestalo se nikomu nic a nakonec ani hmotné škody nejsou velké, byla to spíš velká taškařice. Dosud byl mezi automobilovými nadšenci jako jakýsi král hanby skloňován konkrétně neznámý „7 Seconds Ring Master”, i jeho 7 sekund strávených na slavné Severní smyčce Nürburgringu před opravdu hloupou nehodou je ale ničím vedle toho, co letos v Goodwoodu předvedl za volantem speciálu Lotusu profík najatý automobilkou.
Nikomu se nesmějeme, tak to neberte, každý dělá chyby a jen hlupák může tvrdit, že se mu nemůže přihodit to samé. Ale sama událost prostě úsměvná je. Pilot vozu chtěl do improvizovaného závodu do vrchu vyrazit za ohromujícího kouře pneumatik, na trati ale vydržel doslova pár metrů, než to po smyku napálil do bariéry. Museli jsme se ptát, jestli takto vydržel jet aspoň sekundu nebo dvě, teď už to víme přesně: Bylo to 1,5 sekundy.
Jak to víme? Lotus nám v reakci na předchozí dotaz zaslal dodatečné oficiální vyjádření, ve kterém rozebírá telemetrická data vozu. Rázně tak popírá, že by došlo k selhání techniky, ostatně toto vysvětlení se nám od počátku nezdálo. Králem hanby je tedy člověk, který to prostě odpálil, a to takovým způsobem, že se zadní kola točila rychlostí 274 km/h a přední rychlostí 241 km/h. Bylo to asi víc, než sám chtěl, a tak rychle ubral, což změnilo zatížení náprav a spolu s odlišnou adhezí povrchu pod každým z kol to poslalo auto do rotace.
„Po formálním vyhodnocení Goodwoodem i Lotusem byla jako příčina určena asymetrická přilnavost a přílišná korekce při rychlé akceleraci na startu,” stojí doslova v prohlášení Lotusu. Ten dále uvádí, že „řidič se při nehodě nezranil a na autě vznikla minimální škoda”, jeho identitu pak odmítá odhalit. A upřímně, je to tak dobře, lidé, kteří o řízení nic neví, by se mu akorát vysmívali, což si nezaslouží. Chtěl předvést show, nakonec předvedl víc, než chtěl a zapsal se do dějin - jen bohužel tak, jak sám netoužil. Že nevíme, kdo to přesně byl, je jedno - berme to jako potvrzení, že zkrotit výkon superrychlých aut dokonale nezvládne nikdy nikdo.



Lotus Evija X v Goodwoodu spektakulárně havarovala lidskou chybou, teď už je to jisté. I úsměvné nehody se ale prostě stávají. Foto: Lotus
Zdroj: Lotus
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 9 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 11 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva