Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jízda až 312 km/h v provozu s autem s motorem V10 a manuálem je úžasná vzpomínka, i když řidič řadí jako opilý
7.10.2022 | Petr Miler
Je to fascinující symfonie pro klasickou a v řadě ohledů nepřekonanou techniku, která se bohužel z nových aut vytratila. A už se do nich stěží kdy vrátí. Platí to i přesto, že práce dirigenta skutečně neohromí.
Pro člověka s benzinem kolujícím v žilách je těžké pochopit, jak si svého času mohl někdo koupit úchvatné Audi R8 s motorem V10 a zabít jej automatickou převodovkou R-Tronic. Tedy robotizovaným manuálem řadícím tak, že po zmáčknutí pádla pod volantem asi sekundu koukáte, co se stane. A pak bez varování přiletí rána do zad připomínající chvíle, kdy jste se omylem připletli do cesty rozmáchlému pálkaři v baseballu.
Dobře, trochu přeháníme, ale ne zase tak moc. Kdo tuto kombinaci poznal a má v sobě trochu mechanického citu, musel trpět, bohužel i přesto si svého času R-Tronic vybrala valná většina kupců původní R8. My jsme tohle auto poznali s manuálem a byl to nezapomenutelný zážitek, s ohledem na výše zmíněné ale druhá generace R8 dorazila jen s automatem, byť naštěstí už dvouspojkovým, který ke konci své éry dostala i první R8.
S gustem tak můžeme zavzpomínat na časy kombinace řvoucího pětilitrového desetiválce a ručního řazení díky přiloženému videu od lidí z AutoTopNL. Bohužel nevědomky připomínají nejen to, jak krásné časy této kombinace byly, ale také to, proč už skončily. Ačkoli jde jistě o zkušené řidiče, tomu na videu řazení zoufale nejde. Ale opravdu zoufale.
Dobře nedělá skoro nic - cestou nahoru se pomalé a někdy nepřesné řazení dá ještě občas snést, cestou dolů je to ale učiněná tragédie. Meziplyny nedává buď žádné a nebo velmi nepřesné, navíc přes spojku. A když se v jednu chvíli stane, že netrefí následující kvalt a motor mu zůstane ve vysoké rychlosti v levém pruhu dálnice ve volnoběžných otáčkách na neutrálu, evidentně neví, co udělat. Člověk u monitoru křičí: „Prostě jakkoli přidej plyn a zařaď cokoli!” ale kdepak, řidič nakonec bez přidání plynu zařadí další rychlost a trvá mu věčnost, než srovná otáčky přes spojku.
Pokud někdo takový řazení nezvládá, kdo jiný by měl? Většina lidí tak raději přijala rány palicí od R-Tronicu a Audi manuál postupně vyřadilo z nabídky i pro ty, kteří by si s ním teprve užili. Přes občasné utrpení je ale tohle video pořád zábava, však si ho pusťte - ten zvuk a hlavice řadicí páky krásně zapadající ho přesné kovové kulisy po vzoru Ferrari... Tohle je pořád auto snů a ani dynamicky se rozhodně neztratí, však se během pár mžiků oka rozjede až na 312 km/h.






Takto jsme R8 V10 s manuálem jako kupé testovali už před více jak 10 léty, video níže je příjemnou vzpomínkou, třebaže je současně i nepříjemným osvětlením toho, proč si manuál málokdo vybral - uřadit tohle auto s elegancí zjevně zvládne jen smetánka mezi schopnými řidiči. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: AutoTopNL@Youtube
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejčtenější články
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
