Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti Chiron oficiálně, detailně. Toto jsou tajemství nej auta světa
29.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 194 foto, videa) Bugatti odhalilo veškeré informace o Chironu včetně jeho hmotnosti. Víme také, jak moc se proměnila W16 pod kapotou.
Doplněno: Přidali jsme dalších 60 fotek vozu z jeho výstavní premiéry a také další snímky zaměřené na jeho techniku. Všechny najdete v přiložené galerii - zachycují do detailu také nový motor 8,0 W16.
Jen chvíli po předčasném odhalení oficiálních specifikací Bugatti oficiálně představuje jednu z nejočekávanějších novinek letošní Ženevy a zároveň fanoušky Veyronu nejtoužebněji očekávaný stroj - Bugatti Chiron. První pohled na fotografie odhalí, že rozličné špionážní obrázky, které jsme vám po týdny servírovaly, říkaly o vzhledu hotového auta docela dost.
Designově Chiron zřetelně vychází z Veyronu, ale je mnohem modernější, o kousek atletičtější a nemá tak zakulacenou záď. Vypadá tak o něco lehčí než je, což jistě bylo jedním ze záměrů designérů. Zmizela sání zpoza kabiny, částečně odkrytý motor však zůstává. Chiron saje chladicí vzduch po stranách v ohromných obloucích, zdůrazněných linkami vedoucími od předních kol až zpátky na dolní konec A-sloupků. Všimněte si také náznaku středové ploutve, která běží od přední kapoty přes střechu až na záď auta a je jasným odkazem na Type 57.
Horkého vzduchu bude asi skutečně hodně, protože v podstatě celá záď je jeho odvodem. Jsou tu jen minimalistická zadní světla, táhnoucí se přes celou šíři zádě, a prostor pro registrační značku, to je vše. A zcela pochopitelně, 1 500 koní musíte nějak uchladit. Dole se krčí jistě funkční difuzor - tuneři, zapište si, jak tahle věc vypadá - a uprostřed vidíme čtveřici výfuků.
Interiér je oproti tomu ve Veyronu také vizuálně o hodně lehčí. Vidíme tenkou středovou konzoli, která se vůbec neobtěžuje s displejem infotainmentu nebo navigace, všechno tohle bude mít patrně řidič v kapličce přístrojů a spolujezdec se bude moct dívat tak maximálně z okna. Na konzoli se ovládá jen klimatizace a zapínají výstražná světla, jinak řidič ovládá jízdní režimy i startuje vůz na volantu.
Pozoruhodný nedostatek ovladačů udeří do očí silněji ve chvíli, kdy člověka napadne zadat cíl do navigace. To se bude pomocí čtyř šipek a „OK” na volantu dělat dost mizerně, ale možná tu bude i hlasové ovládání, které může všechno značně zjednodušit. Nebo systém nebude moci fungovat bez telefonu a všechny funkce budete ovládat na něm; detaily infotainmentového systému zatím neznáme.
V kapličce přístrojů jsou skutečně vidět dva displeje. Ten levý aktuálně zobrazuje otáčkoměr, palivoměr a teploměr oleje, ten pravý zase ukazuje navigaci. Uprostřed vidíme ohromný tachometr, cejchovaný do 500 km/h. Jistě, displeje jsou univerzálnější, ale pět klasických budíků Veyronu oku lahodilo lépe. Snad i proto, že uprostřed byl ohromný otáčkoměr a byl tu také pozoruhodně velký budík, ukazující aktuální výkon motoru. Jinak je interiér dle očekávání plný kůže, karbonu a broušeného hliníku. Naprostou prvotinou v produkčním autě je čelní airbag spolujezdce, který vystřeluje skrz karbonový kryt.
Po stránce parametrů motoru moc nového nepřineseme, pořád to je 1 500 koní v 6 700 otáčkách a 1 600 Nm v rozsahu od 2 do 6 tisíc otáček. Motor je to stejný jako u Veyronu, ovšem dostal kompletně nové karbonové sání, nové vstřikovače, kterých je celkem 32, větší turba, větší mezichladiče a kompletně nový výfukový systém, který má celkem šest katalyzátorů, ale přesto má mít výrazně menší zpětný tlak než sériový výfuk Veyronu.
Sekvenční funkce turbodmychadel, která byla nakousnuta v článku o uniklých specifikacích, spočívá v tom, že při nízkých otáčkách budou foukat jen dvě turba. Až při 3 800 otáčkách se připojí i další dvě, dost možná větší dmychadla. Dá se očekávat, že takovéto nastavení bylo zvoleno pro snížení prodlevy turba v nízkých otáčkách.
Nikoliv nečekaně proudí výkon motoru na všechna čtyři kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Čtyřkolka má vektorování točivého momentu a samozřejmě elektronické řízení, které prý obsahuje i driftovací mód. Certifikované hodnoty zrychlení zatím nejsou známy, ale podle předběžných dat má být Chiron na stovce pod 2,5 vteřiny, na dvoustovce pod 6,5 s a na třístovce pod 13,6 s.
Maximálka vozu je již zmíněných 420 km/h, ale je to rychlost dosažitelná jen ve speciálním režimu, podobně jako u Veyronu, navíc beztak elektronicky omezená. Když bude aerodynamika nastavená na přilnavost, rychlost bude omezena na 380 km/h. Režim vhodný k dosažení maximálky se jmenuje Top Speed a na výběr jsou další čtyři - Autobahn, Handling, Lift a Auto, při kterém vůz nejspíš zvolí nejlepší mód sám.
Ostatní souvisí kromě aktivních aerodynamických prvků také s nastavením adaptivního odpružení a možná i s elektromechanickým řízením. A podobně jako některá jiná auta bude pro odemčení módu Top Speed potřeba speciálního klíče. Nejspíš se ale nebude strkat nikam do prahu jako u Veyronu, očekávejte bezklíčový přístup, půjde tu jen o kód v klíči.
Základem Chironu je karbonový monokok sendvičové struktury, který je spojen s pomocným rámem pro motor z karbonem vyztužených plastů. Přínosem tu má být tuhost karoserie a nízká váha. Po stránce tuhosti je na tom Chiron prý stejně dobře jako závoďáky LMP1, ale s váhou už to je jinak. Chiron váží neuvěřitelných 1 995 kilogramů, o 155 kg víc než Veyron, a to i přes to, že je skoro celý z karbonu. I tak tu ale máme 751,9 koní na tunu, což by bylo na našem seznamu 20 nejlepších aut v této disciplíně s náskokem nejvíc.
Oproti Veyronu je novinka o kousek větší, na délku to je 82 mm, na šířku 40 mm a na výšku 53 mm, celkem 4 544 mm na délku, 2 038 mm na šřku a 1 212 mm na výšku. To znamená větší prostor v kabině do šířky i na hlavu, ovšem neospravedlňuje to nárůst váhy o jednoho opravdu tlustého člověka. Víme také, že Chiron sedí na pneumatikách o rozměru 285/30 ZR20 vpředu a 355/25 ZR21 vzadu a že přední brzdy mají 420mm kotouče a osmipístkové třmeny, zadní brzdy mají 400mm kotouče a šestipístky.
Podle dostupných informací je aktuálně prodáno 150 Chironů z plánovaných pěti stovek, mezi něž se mají počítat i další verze typu Grand Sport apod. jako u Veyronu. Základní cena stroje, který jsme si právě představili, je 2,4 milionu Eur, tedy 64,9 milionu korun. A počítejte s tím, že jen výběrem barev exteriéru a interiéru klidně strávíte celý den...
Chiron se při premiéře ukázal sám naživo a předvedl také svůj motor. Další zajímavé snímky pochází z prezentace a doplněných oficiálních galerií
Záběry z bombastické premiéry mimo koncernový večer VW ukazují neviděné detaily
Chiron je vážně pohledné auto, jen kdyby nebyl tak těžký
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- VW odhalil víc k novému Transporteru, dál bude k dispozici s jediným smysluplným pohonem
4.4.2024 - Porsche nečekaně žaluje firmu Singer, která dělá z jeho aut ještě úžasnější stroje. Proč, když ho to 15 let nechávalo chladným?
4.4.2024 - Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha