Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Porsche 911 991 čeká sedmistupňová manuální převodovka
1.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Počet stupňů současných převodovek roste do závratných výšin, týká se to ale jen automatických skříní. Porsche chce „kolečko navíc” přidat i přímo řazeným převodovce.
Spekulace okolo nového Porsche 911 a standardně montovaného systému KERS budou patrně liché, americký Car and Driver má ale naštěstí v zásobě jiné zvěsti. Považuje dokonce za hotovou věc, že nová 911 dostane přímo řazenou převodovku se sedmi stupni. Ano, čtete správně, řeč je o třech pedálech a sedmi kvaltech.
U automatických převodovek se více než šest stupňů pomalu stává standardem. Volkswagen stále častěji používá sedmistupňové DSG nebo osmistupňový Tiptronic i do relativně dostupných modelů (Fabia RS by mohla vyprávět), BMW má sedmistupňové M-DTC a osmistupňový automat od ZF, za hranici šesti stupňů se již dávno vydal Mercedes se svým 7G-Tronicem a jinak na tom není ani Lexus, Porsche a někteří další výrobci.
Pomyslný šestistupňový Rubikon ale zatím nikdo nepřekročil u manuální převodovky. Důvod je zřejmý - ne snad, že by vytvoření podobné převodovky bylo komplikované z technického hlediska, je spíše uživatelský pohled, který dalšímu rozšíření brání. Klasické „háčko” už sice není tak docela písmenem H, ale i v jeho třech svislých řadách je možné se s řadící pákou snadno pohybovat. Doleva je jednička a dvojka, doprava pětka a šestka, uprostřed zůstávají převodové stupně tři a čtyři. Ale kam se sedmičkou?
Lidé od Porsche prý říkají, že sedmý stupeň by byla tak trochu úlitba evropským regulacím snažícím se přimět výrobce k co nejnižší normované spotřebě paliva a z ní pramenících emisí CO2. 911 by si tak ponechala šest svých dnešních stupňů rozložených optimálně mezi nulovou a maximální rychlost, sedmička by byla jen jakýmsi šetřičem paliva. Nebyla by tedy používána při jakkoli agilní jízdě a mohla by být řazena ve čtvrté řadě vedle pětky, přičemž pro její zařazení by bylo nutné zmáčknout jakési odjištění nikoli nepodobné tomu, které slouží pro zařazení zpětného chodu. I ten je vždy umístěn ve čtvrté řadě a na jeho přítomnost jsme si již dávno zvykli.
Cesta Porsche vypadá jako snaha ponechat kozu v podobě 911 bez úhony a přitom nakrmit bruselského vlka, což má naši podporu, přesto je třeba se nad celou věcí pozastavit. Jednak by něco podobného nemělo šanci vzniknout na jiném než zregulovaném trhu, kde dosažení nižší normované spotřeby znamená především konkurenční výhodu kvůli nižším pokutám za nadlimitní emise CO2. A pak, pokud Porsche opravdu nabídne manuální „sedmikvalt”, otevírá cestu i k osmistupňové manuální převodovce. A to se nám příliš nelíbí, šest přímo řazených stupňů je i u sporťákům jako je Porsche zcela dostačujících.






Současná 911 997 se zřejmě „bude divit” tomu, co všechno potká její mladší sestru s označením 991
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejčtenější články
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
