Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
před 8 hodinami | Petr Prokopec
Pokud chtěli Britové tak moc změnit konstrukci svých aut s tím, že lidem je jedno, co je pohání, proč se nyní snaží maskovat, že mají elektrický pohon? Je vidět, že realita je odlišná a předstírání něčeho jiného autu stěží pomůže, právě naopak.
I kdybyste neznali americké rčení „all show, no go”, spojení „Potěmkinova vesnice” vám jistě neuniklo. Tato slova používáme, když se za naleštěnou fasádou skrývá sotva pohromadě držící podstata, což je stavu, ke kterému nemá daleko celý dnešní automobilový průmysl. A jeho elektrická odnož obzvlášť. Elektromobily prodejně narazily na limity svých technických i ekonomických možností a s tím i na hranice přirozeného zájmu zákazníků. Také mezi nimi sice najdeme technicky vyspělejší i horší kusy, ovšem rozdíly jsou tak malé, že zmíněné limity se výrobcům daří zastírat jen za pomocí nízkých cen. To prozatím šlo buď prostřednictvím dotací nebo obyčejným dumpingem.
Ani jeden přístup ale není dlouhodobě udržitelný, a tak to automobilky zkouší jinak. Snaží elektromobilům dát stále víc atributů spalovacích aut. Primárně jde o aspekty hrající na emoce zákazníků, protože, přiznejme si, elektromobily budí vášně buď jen při zrychlení v přímce, popř. v okamžiku, kdy mají dojezd kratší než je vzdálenost k nejbližší zásuvce. Jinak jde o sterilně se chovající stroje.
Má tak někdo důvod koupit si elektrické Porsche, když jediné, co ho odděluje od záplavy čínských klonů, je vysoká cena a nápis na zádi? Moc ne, proto už i u Porsche zvažují, že své elektromobily osadí falešným zvukem a simulovaným řazením. Připomínám, all show, no go. Porsche ovšem není zdaleka jediné, kdo s takovým řešením koketuje.
Aktuálně byly na španělských silnicích nachytány prototypy produkční verze Jaguaru Type 00, u kterého se s ničím jiným než s elektrickým pohonem nepočítá. Britové sice roky hlásali že to bude v pohodě, neboť náročným klientům je přece jedno, co auto pohání, soustředili se na luxus a design. Časem ale podobně jako Němci zjevně zjistili, že projevy elektrického pohonu jejich potenciální klientelu nelákají, a tak jí hodlají dopřát osmiválec. Tedy osmiválcový zvukový projev, o který se nebudou starat reálné válce a výfuky, místo toho dojde na zaměstnání audiosystému a reproduktorů.
Pomůže to úspěchu? Popravdě si to nemyslím, bohatá klientela nechce jen naleštěnou fasádu rozpadajících se roubenek mužiků. Lákat jí tedy nebude ani vůz, u kterého řada věcí nebude skutečná. Zvláště když jeho design není vysloveně dechberoucí. V tomto kontextu lze přitom podotknout, že Massimo Frascella si nevede o poznání lépe ani na novém pracovišti, neboť jeho koncepční Audi taktéž působí spíše jako obluda než vrchol elegance. I na to má přitom do dvou let navázat produkční verze.
Oba chystané elektromobily jsou opravdu mizernou vizitkou bateriového pohonu. Většinu lidí odradí už jejich design, zbytek pak bude mít problém s falší, za kterou Jaguar i Audi budou chtít ranec peněz. Možná i proto Britové už dřív přiznali, že očekávají odchod 85 procent své dosavadní klientely. To je ale dost možná ještě optimistický scénář, reálně spíše hrozí, že jim zůstane ještě méně loajálních zákazníků. A i ti nakonec zmizí, pokud Jaguar nepřijde s něčím opravdu zajímavým.



Produkční verze konceptu (na fotkách) britského elektrického GT se má ukázat ještě letos, do prodeje však zamíří až příští či dokonce ten přespříští rok. V mezičase snad i většina dealerů zanikne, což může být i záměr, aby se pár zbývajících firem následně zvládlo uživit. Foto: Jaguar
Zdroj: NCars@Youtube
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
před 8 hodinamiUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Další tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 2 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 4 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 5 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
před 7 hodinamiPřelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93