Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Řidiči kamionu cestou z kopce selhaly brzdy. Jel přes 120 km/h, vyřešil to jako profík
20.8.2020 | Petr Miler
Těžko si v životě řidiče představit horší situaci, než být v desítky tun těžkém kamionu vydán na pospas gravitaci bez funkčních brzd. Zkušený šofér si ale umí zachovat chladnout hlavu i tehdy.
Když vám cestou z kopce přestane brzdit auto, je to vždy problém. O něco větší problém je to ale ve chvíli, kdy ono auto váží desítky tun a má desítky metrů na délku. I takovou situaci ale lze vyřešit s bravurou, pokud si zachováte chladnou hlavu a dobře znáte možnosti, které silnice skýtají.
Mluvíme teď o únikových pruzích, které najdeme i u nás. Poznají se podle značky, která vypadá, jako by cesta z hlavní silnice vedla rovně přímo do cíle nějaké velké ceny. Není tomu tak, jde o značku nazvanou doslova „Únikový pruh”, která předchází právě tomu. Nakonec, možná jste si i u nás všimli podivných vybočení silnice či dálnice zdánlivě do nikam, která jako by někdo zapomněl dostavět. Obvykle chvíli vedou po silnici, pak jsou štěrková či písková a pak už následuje jen pole či jiný kus krajiny.
Tato místa jsou postavená u silnic s dlouhým klesáním. V případě České republiky nás napadají dvě místa, kde jsou k vidění - jedno u Mohelnice a další u Dubí, ale to jistě nebude všechno. Tyhle pruhy tu jsou k tomu, aby zastavily vozidlo, kterému selhaly brzdy, ať už to je nákladní nebo osobní vůz. Jsou plné štěrku do dostatečné hloubky, aby autu, které do nich vjede, kladly co největší odpor.
Vidět taková místa někoho využít je naštěstí velmi neobvyklé, dnes vám ale jeden čerstvý případ můžeme ukázat. Není to poprvé, už dříve jsme psali o řidiči, který takto přelstil smrt na nejnebezpečnější dálnici v Číně, tamní úniková zóna ale byla trochu specifická, a proto mělo vše poněkud specifický výsledek. Navíc byly z události zveřejněny pouze snímky dokumentující situaci po dokončení těžkého manévru.
Nové video z USA ukazuje jiného profesionála s tahačem v rukou a několika desítkami tun nákladu za zády. Americký šofér jel po velmi příkré dálnici nedaleko města Grapevine v Kalifornii, když se z jeho soupravy začal linou světle šedý dým. Ten značil poruchu na nejspíše spáleném brzdovém systému, autor přiložených záběrů hovoří o tom, že cítil zápach brzd i ohořelé gumy.
Duchapřítomný řidič naštěstí nečekal na zázrak, neboť podle místních by při ignoraci celého problému mohl pod kopcem nabrat rychlost až přes 160 km/h. Podle svědků jel přesto ve chvíli vzniku problému okolo 75 mil za hodinu, což odpovídá více než 120 km/h a dvojnásobně to překonává maximální rychlost povolenou v tomto místě pro kamiony. Naštěstí se po straně objevila úniková zóna, kam neovladatelnou soupravu namířil. Za autem se jen zaprášilo a těžký kolos se zastavil uprostřed štěrkové zóny.
Za použití připraveného prostoru se pochopitelně neplatí, čímž úřady motivují řidiče, aby se je nebáli v případě problémů použít. To ale neznamená, že náklady na využití takového místa jsou nulové. Dát prostor zpět do použitelného stavu a vytáhnout soupravu zpět na silnici stojí v závislosti na okolnostech v USA na 4 až 10 tisíc dolarů, tedy až 220 tisíc Kč. To je ale zrovna věc, kterou nikdo z rozumný nebude mít problém subvencovat - neovladatelný kamion by mohl snadno způsobit mnohem větší škody na dalších autech, nemluvě o rizicích pro zdraví či životy lidí kolem.








Promyšlený nájezd podél klopené dálnice dokonale zachránil řidiče kamionu i všechny okolo před následky nefunkčních brzdami. Foto: Camarena Bros@Youtube
Zdroj: Reddit
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
včeraUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejčtenější články
Muž si v roce 1996 koupil ještě jako „mlaďas” nové BMW. Nechal si ho do letoška, najel s ním přes 1 milion km s původní technikou
4.8.2025Nahrazení žádaného spalovacího auta elektrickým nástupcem poslalo prodeje dolů o 89,3 %, tolik k „elektrické revoluci”
5.8.2025Nejnovější Bugatti nemá v interiéru jediný klasický reproduktor, přesto má hrát jako víno díky v autech nevídanému řešení
5.8.2025Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025Jak hluboko lze klesnout? Mercedes začal odhalovat nové GLC a tahle absurdita je jeho maska
5.8.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 09.04. 13:46 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch