Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Saab má plán C: půjčí si 600 milionů Eur od Číňanů
9.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nucený správce Saabu požádal soud o ukončení procesu reorganizace a dnešní majitelé firmy tak už mají jen pár dní na její záchranu. Jejich nový plán je docela prostý.
Ještě před pár týdny to vypadalo, že Swedish Automobile, dnešní majitel Saabu, prodá celou automobilku čínským společnostem Pang Da a Youngman a od neustálých zvratů bude na chvíli klid. To byl plán A, jenže pak přišel bývalý majitel General Motors, který má stále možnost zvrátit jakékoli změny struktury majitelů firmy a tuto transakci potopil. Victor Muller, šéf Swedish Automobile, ovšem nemá ve zvyku se vzdávat a po pár týdnech jednání nastínil alternativní plán B: menší než poloviční podíl akcií prodá firmě Youngman a nejmenované čínské bance. Jenže i ten se kvůli odporu GM ukázal být nerealizovatelným a záhy skončil v koši. Co na to Victor Muller? Ubezpečil, že má plán C a nyní už víme, jak vypadá.
Muller nemohl s jeho představením příliš váhat, neboť nucený správce Saabu Guy Lofalk v mezičase naplnil své hrozby a požádal soud o ukončení procesu reorganizace a režimu ochrany před věřiteli. Soud o další budoucnosti firmy rozhodne příští pátek 16. prosince, do 15. však musí mít pohromadě všechny argumenty, na jejichž základě rozhodne o tom, co se bude dále dít. A klíčový argument od dnešních majitelů Saabu dostal již včera.
Victor Muller přišel s tím, že uzavřel novou dohodu s výše zmíněnými subjekty, tedy výrobcem automobilů Youngman a jeho blíže neupřesněným partnerem z řad čínských bank. Od těch má Saab dostat plných 600 milionů Eur (přes 15 miliard Kč) na to, aby uspokojil dnešní věřitele a byl schopen dále fungovat. A co za to? Nic, šlo by o čistý úvěr, který by Saab musel během dvou let splatit.
Důvodem pro zvolení tohoto řešení je samozřejmě fakt, že nevyžaduje souhlas GM, neboť se nedotýká vlastnické struktury firmy. A to, že Youngman, který by celou transakci zaštítil, s takovou alternativou souhlasí, vysvětluje Muller slovy: „Nová dohoda je samozřejmě značně vzdálena tomu, co si Youngman původně představoval. Ale jeho zájem o spolupráci se Saabem je tak velký, že preferuje i pouhou finanční spolupráci bez získání akcií než aby se zcela vytratil ze scény.”
Zní to podivně, ale čtěme mezi řádky - formálně se sice obě strany tváří v souladu s výše zmíněným scénářem, na pozadí ale musí existovat jiná dohoda, která de facto zajistí čínským investorům to, co měly učinit ta původní - větší nebo menší kontrolu nad chodem firmy. Toho lze samozřejmě docílit i bez prodeje akcií (jakkoli riziko pro Číňany tímto krokem vzroste) a žádná jiná cesta dnes už beztak není schůdná - je zřejmé, že GM by jakýkoli vstup čínského kapitálu zablokoval.
Pokud by tento plán C dospěl svého naplnění, Saab by měl pravděpodobně vyhráno, neboť takové financování by neměl důvod blokovat ani soud, ani kdokoli jiný. Ale v případě švédské automobilky obzvláště platí, že do příštího týdne se může stát prakticky cokoli. Počkejme si tedy na verdikt soudu, jen ten jasně řekne, co se bude dít dále.






Pokud by Mullerův plán C došel svého naplnění, mohl by Saab počítat i s dalšími dodávkami 9-4X od GM
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 2 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před hodinouMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 2 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 3 hodinamiTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 4 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 13:48 - GeneHawkins
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB