Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Sporťáky s vzácnými motory V10 bez turba si to rozdaly tváří v tvář, jejich zvukový projev bere dech
10.10.2022 | Petr Prokopec
Rychlostně byly dávno překonány, jakkoli ani v tomto ohledu se dodnes neztratí. Svým charakterem a zejména pak zvukovým projevem ale dodnes nenachází sobě rovného, ani zdaleka. Jejich klání je dokonalou symfonií pro dvacet válců.
Automobilky vidlicové desetiválce nikdy příliš nevyhledávaly, ostatně první benzinový se v osobním voze objevil až v roce 1991. Šlo o Dodge Viper první generace, který je dnes již nesmrtelnou ikonou. V případě dieselů je tomu nicméně o trochu jinak, jak by ostatně mohla potvrdit kopřivnická automobilka. Motor V10 totiž po nějaký čas poháněl i Tatru 815. Jakmile nicméně došlo na přitvrzení emisních limitů, 15,8litrová jednotka musela z nabídky zmizet. Stejně tak je dnes již minulostí i Volkswagen Touareg V10 TDI a s ním spřízněný VW Phaeton se stejným motorem.
Vrátit se tedy můžeme k benzinovým desetiválcům, jimž ovšem taktéž zvoní umíráček. Přestože je dříve nabízelo i BMW (M5 E60) či Porsche (Carrera GT), momentálně takové motory používá už jen Lamborghini v Huracánu a spolu s ním také Audi pod kapotou R8. Oba sporťáky jsou však na sklonku svých životních cyklů. Němci pak u nástupce počítají s elektrickým ústrojím, zatímco Italové zřejmě půjdou hybridní cestou.
Desetiválce tak již budou spojené pouze s ojetinami, což ovšem znamená, že jejich hodnota jistě stoupne. Patrné je to ostatně i na Lexusu LFA, který svého času stál v přepočtu zhruba 10 milionů korun. Dnes jej nicméně neseženete ani za dvojnásobnou sumu, za čímž stojí jak limitovaná produkce 500 kusů, tak neochota zákazníků tento vůz prodat. Podle mnohých jde totiž o nejkrásněji znějící supersport historie, s nímž se může měřit jen zmiňovaná Carrera GT.
Právě tato dvě auta postavil vedle sebe Jason Cammisa, který dnes pracuje pro firmu Hagerty. K jejich vzájemnému klání přibral ještě dva pětiválce od Audi, neboť motory V10 jsou v podstatě dvěma řadovými pětiválci spojenými dohromady, dnes se ale budeme držet dvou zmíněných exotů, které byste dnes oba dohromady obtížné získávali i s 50 miliony korun v kapse. A jakkoli se tyto vozy utkaly ve sprintu, žasnout musíme hlavně nad jejich zvukem.
Jednak jsou velmi hlučné, s až 108 dB by neprošly přes žádné současné hlukové normy, ty dobové samozřejmě plnily. Jejich specifický, u Lexusu LFA velmi vysoko posazený projev je ale návykový. A když k tomu přidáme, že u Carrery GT je tento motor spojen výlučně s manuálním řazením a nízkou hmotností (1 380 kg), je to hotový analogový sen. A nejde jen o pocity, jde také o velmi rychlé auto.
V klání tak nakonec Porsche zvítězí a ani výsledným časem na čtvrtmíli (11,2 sekundy) si ostudu neutrhne, s posledním BMW M3 (resp. M4) s pohonem všech kol budete jen o fous rychlejší. Poslouchat ale budete vysavač a reproduktory, nic jiného v M3 slyšet není, tady máte před nebo za sebou hotový symfonický orchestr. Poslechněte si to nakonec sami, stojí to za to.



Porsche Carrera GT je dnes legendou... Foto: Porsche
...stejně jako Lexus LFA. Vidět oba vozy utkat se dnes bok po boku je dechberoucí vzpomínkou na staré časy. Foto: Lexus
Zdroj: Hagerty@YouTube
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 3 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 6 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 7 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 9 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva