Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Srovnání ikonického Ferrari s o 30 let mladším autem ukázalo víc než jen posun v dynamice
21.8.2020 | Petr Prokopec
Je to fascinující podívaná už proto, že v roce 2020 opravdu jen tak někoho nespatříte „odpálit” z místa automobilovou ikonu za desítky milionů. Start se moc nepovedl, ale i to nakonec o lecčem vypovídá.
Pokrok nelze zastavit, říká se. Platí to i v automobilovém světě, kde dnes rodinné hatchbacky s cenou pod 1 milion korun dosahují stejné dynamiky, jaká byla ještě před pár dekádami spojena pouze s vrcholnou ligou supersportů, jež si mohli dovolit pouze ti nejbohatší. Co ale když takové auto postavíte proti modernímu sporťáku?
Přesně to se rozhodl udělat bývalý moderátor pořadů Top Gear a Fifth Gear a také bývalý pilot Formule 1 Tiff Needell, který do rohů ringu postavil na první pohled vyrovnané soupeře. Jak Ferrari F40, tak i Ferrari 488 Pista Spider totiž pohání uprostřed uložený dvakrát přeplňovaný osmiválec.
Počet válců a koncepce jsou nicméně jedinými shodami mezi těmito vozy, které od sebe dělí tři dekády. F40 se totiž začalo vyrábět od roku 1987, přičemž automobilka během následujících pěti let poslala do světa 1 315 exemplářů. Poslední vůz, na jehož vývoj dohlížel sám zakladatel značky Enzo Ferrari, zvládne zrychlit na stovku za 4,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 323 km/h. To byly zcela výjimečné hodnoty, které kdysi stačily na titul nejrychlejšího auta světa. Ani dnes nejsou běžné, na podobný titul by ale zdaleka nevydaly.
Naznačuje to už dynamika Ferrari 488 Pista Spider, které nepatří do úplné automobilové smetánky. O jeho pohon se totiž stará osmiválec 3,9litrový a nikoliv 2,9litrový, pročež má řidič pod pravou nohou k dispozici 710 koní a 770 Nm. Počítat pak sice musí s hmotností vyšší o nějakých 100 kilogramů, to však náskok ve výkonu spolehlivě maže. Není tak překvapivé, že stovky vůz dosahuje již za 2,85 sekundy. Maximálka pak sice narostla „jen“ na 340 km/h, o tu ale dnes nepůjde.
Místo toho se Needell pustí do klasického závodu ve sprintu, který je z jeho strany vlastně docela nepovedený. Jakkoliv uvádí, že pokaždé, když usedne do Ferrari F40, musí se začít smát, rozjezd se mu moc nepovedl a dokonale nezvládl ani řazení z jedničky na dvojku. I to ale ukazuje, jaký rozdíl mezi podobnými auty za tu dobu nastal - dnes ideální start klidně s Ferrari zvládne díky elektronice i náctiletý člověk bez řidičáku, dokonalý start s F40 dělá problémy i takovému řidičskému esu, jako je Needell.
Mety 100 km/h tak dosáhl až za 5,34 sekundy, zatímco sprint na čtvrtmíli zabral 12,74 sekundy. Ani Pista Spider ale nedostála firemním údajům, zvítězila totiž s časy 3,38 a 11,17 sekundy. Moderna tedy nepřekvapivě vyklepla zástupce minulosti, jen o to ale nejde. Video stojí za zhlédnutí už proto, že naprostá většina majitelů F40 by nikdy nesvolila k tomu, aby je dnes někdo „týral” ve sprintu na letišti. Můžeme tak na vlastní oči vidět něco, co se prostě nevídá a k tomu se přesvědčit, že F40 je pořád ta správná bestie, která při jízdě nedá kůži ani trochu lacino.










Tiff Needell srovnal Ferrari F40 s o třicet let mladším Ferrari 488 Pista Spider. Moderna nepřekvapivě vyhrála, ale o to tu nejde, srovnání je zajímavé i z mnoha jiných důvodů. Foto: Lovecars@YouTube
Zdroj: Lovecars@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Ford upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 2 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 3 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 5 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 6 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB