Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Supersporty do terénu od Lamborghini a Porsche si to rozdaly tváří v tvář, vyhrál koncern VW
9.8.2023 | Petr Prokopec
Žerty stranou, koncern Volkswagen sice prohrát ani nemohl, ale nakonec vyhrála jeho část, která mu k srdci začala přirůstat až na konci minulého století. Porsche je s ním jedna ruka mnohem déle, přesto nad jeho 911 Dakar zvítězil Huracán Sterrato.
Sportovní auta v principu vznikají dle jednotného mustru. Jsou tedy nízká a široká, osazená výkonným motorem a doplněná řadou otvorů a dalších prvků, které upravují proudění vzduchu. Takový postup je diktován fyzikou, a tak se jej výrobci drží odnepaměti. Pár manažerů koncernu Volkswagen si ale před několika roky zjevně začalo klást otázku, zda není možné od mohutné řeky oddělit malý potůček, který by si šel vlastní cestou. Na svět tak přišla hned dvojice aut, která mají základ ve sporťácích, současně se ale nezaleknou ani těžšího terénu. Jsou to hotové supersporty do terénu.
Prvním je Porsche 911 Dakar, na které jsme si posvítili nedávno, a to v souvislosti s jeho dynamikou. Od auta, jehož maximální světlá výška činí 191 milimetrů, čímž jsou zastíněna i mnohá SUV, nečekáte zázraky, jenže sporťák z Zuffenhausenu zvládne zrychlit na stovku za 3,4 sekundy. A přestože váží 1,6 tuny, ve chvíli, kdy držíte jeho plynový pedál zašlápnutý až na podlahu, akcelerace nepolevuje. Po zhruba 16 sekundách tak verze 911 Dakar již jede rychlostí 233 km/h.
Tím druhým se po opěvovaném konceptu stejného jména stalo Lamborghini Huracán Sterrato. To vznikla podle prakticky stejného receptu, který Italové oproti Němcům měnili pouze v detailech. Nejblíže jsou si oba vozy na vahách, a to přesto, že Lambo zmiňuje 1 470 kg „suché” hmotnosti. S náplněmi a řidičem je ale Sterrato jen o 5 kilo lehčí než Porsche.
Na rozdíl od přeplňovaného plochého šestiválce zde všechna čtyři kola skrze automatickou převodovku roztáčí atmosférický desetiválec, který produkuje 610 koní oproti 480 kobylám Porsche, točivý moment 560 Nm je vedle 570 Nm o něco nižší. Papírově by tedy Lambo mělo mít navrch, nicméně Porsche opakovaně dokazuje, že čísla jsou vždy jen jedna část příběhu. Tou druhou jsou zuffenhausenská kouzla a čáry, která opakovaně dovolují kultovní 911, aby vynikala i se „vším vzadu“.
K vydolování veškerého dakarského potenciálu je ale třeba skutečného závodního jezdce. Navíc i on musí mít štěstí spojené se zaváháním soupeře. Za normálních okolností tedy Sterrato v přímém směru přesvědčivě vítězí. A jak můžete spatřit na videu níže, jeho dynamika je vzhledem ke koncepci vozu úctyhodná. Jsme zvědavi, zda Mat Watson z Carwow zamíří s oběma soupeři také do terénu. První bitva o titul nejuniverzálnějšího sporťáku totiž sice vyzněla ve prospěch Lamborghini, válka ale nutně neskončila.



Huracán Sterrato má v přímém směru navrch, hlavně díky vyššímu výkonu. Italové vyrobí jen 1 499 exemplářů. Foto: Lamborghini
911 Dakar je nicméně pomalejší jen o chlup, v terénu by navíc další koncernová limitka (2 500 ks) mohla s ohledem na vyšší světlou výšku fungovat lépe. Foto: Porsche
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejčtenější články
Zkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
24.5.2025Nejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
24.5.2025Rychlý test Porsche Macan Electric: Zrušit, zahodit a začít znovu
25.5.2025Nissan je na tom tak zle, že zvažuje i prodej vlastního ústředí, aby pokryl stamiliardové ztráty a náklady spojené s restrukturalizací
25.5.2025Zakladatelé Alpiny prodali Alpinu, aby si založili novou Alpinu nesoucí jejich jméno. Jejich první novinka je zvláštní
25.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva