Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jen 14 let starý Ford Focus na Autobahnu předvedl, jak krásná byla doba pořádných motorů v obyčejných autech
8.4.2023 | Petr Prokopec
Je to vlastně docela nedávno, optikou současných možností aut stejné třídy to ale působí jako věčnost. Doby, kdy jste pod kapotou takových vozů mohli mít pořádné šesti- nebo pětiválce, jsou bohužel pryč.
Ještě před několika málo lety byl Ford uctíván automobilovými nadšenci podobně jako BMW. Obě značky totiž na úspěších v motorsportu postavily i svou nabídku pro široké publikum. Pokud jste tedy toužili po intenzivním propojení s vozem, neměli jste jinou možnost než zamířit k těmto dvěma výrobcům. Zatímco však BMW sešlo z cesty jen částečně, v případě Fordu mají nadšenci stále méně důvodů k radosti. A zakrátko jim nezbude jediný, neboť modrý ovál se rozhodl, že když neuspěl s příliš drahou spalovací nabídkou, zkusí to s ještě dražší elektrickou.
Nad tímto strategickým rozhodnutím můžeme jen zvedat obočí, ostatně stejně jako v případě mnoha předchozích kroků značky. Co by vám ale naopak mohlo roztáhnout úsměv od ucha k uchu, to je vzpomínka na nedávnou minulost značky. Konkrétně pak na Ford Focus RS druhé generace, který přišel v roce 2009 a hned záhy jsme jej stihli pořádně otestovat. Na rozdíl od předchůdce i nástupce nedisponoval čtyřválcovou jednotkou. Místo toho vyfasoval 2,5litrový pětiválec, za kterým původně stálo Volvo. Technici značky si jej však vzali řádně do parády a dodali jiné turbo, mezichladič či třeba hřídel.
Výsledkem je 305 koní, s nimiž je možné zrychlit na stovku za 5,9 sekundy. A protože výkon míří jen na přední kola, musel Ford instalovat i diferenciál Quaife. Zároveň byly vysokému stádu uzpůsobeny i vzpěry MacPherson, s nimiž nově spolupracuje zavěšení RevoKnuckle. Jen díky tomu vám vlastně vůz nezlomí ruce, a to ani když je prostrčíte skrze ramena volantu. Zkuste něco takového udělat u první generace, která přitom disponovala jen 215 koňmi...
Zpět ale k druhé generaci, která se dle automobilky měla zvládnout rozjet až na 263 km/h. Na toto maximum se zkusili rozjet lidé z AutoTopNL na německé dálnici, navíc v lehce poladěném provedení. To se dočkalo jiného sání či výfuku, stejně jako přeprogramované řídicí jednotky. Výkon tak poskočil na 370 koní, tedy dokonce nad úroveň limitované edice RS500. Ovšem i tak bylo zjevné, že v rychlostech nad 240 km/h již ústrojí začínal docházet dech. Nakonec se ale ručička tachometru zastavila u 270 km/h.
Je pochopitelně otázkou, jaká je realita, přeci jen palubní systémy hodně proměřují. Dříve kolegové používali GPS k ověření dat, z toho ale tentokráte sešlo. I tak jde na 14letý vůz o velmi slušný výkon. Pětiválcové ústrojí navíc produkuje neobvyklý, ale o to lákavější soundtrack, který zakrátko bude u modrého oválu definitivní minulostí. Ford by se proto neměl divit, když klientela bude mířit spíše do bazarů než do showroomů s novými vozy.



Focus RS druhé generace dostal 2,5litrový pětiválec, jenž by standardně naladěn na 305 koní. S nimi se vůz zvládal rozjet až na 263 km/h, níže jej můžete vidět v současné akci na německé dálnici v lehce poladěném provedení. Foto: Ford
Zdroj: AutoTopNL@YouTube
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter