Jen 14 let starý Ford Focus na Autobahnu předvedl, jak krásná byla doba pořádných motorů v obyčejných autech

Je to vlastně docela nedávno, optikou současných možností aut stejné třídy to ale působí jako věčnost. Doby, kdy jste pod kapotou takových vozů mohli mít pořádné šesti- nebo pětiválce, jsou bohužel pryč.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Jen 14 let starý Ford Focus na Autobahnu předvedl, jak krásná byla doba pořádných motorů v obyčejných autech

8.4.2023 | Petr Prokopec

Jen 14 let starý Ford Focus na Autobahnu předvedl, jak krásná byla doba pořádných motorů v obyčejných autech

/

Foto: Ford

Je to vlastně docela nedávno, optikou současných možností aut stejné třídy to ale působí jako věčnost. Doby, kdy jste pod kapotou takových vozů mohli mít pořádné šesti- nebo pětiválce, jsou bohužel pryč.

Ještě před několika málo lety byl Ford uctíván automobilovými nadšenci podobně jako BMW. Obě značky totiž na úspěších v motorsportu postavily i svou nabídku pro široké publikum. Pokud jste tedy toužili po intenzivním propojení s vozem, neměli jste jinou možnost než zamířit k těmto dvěma výrobcům. Zatímco však BMW sešlo z cesty jen částečně, v případě Fordu mají nadšenci stále méně důvodů k radosti. A zakrátko jim nezbude jediný, neboť modrý ovál se rozhodl, že když neuspěl s příliš drahou spalovací nabídkou, zkusí to s ještě dražší elektrickou.

Nad tímto strategickým rozhodnutím můžeme jen zvedat obočí, ostatně stejně jako v případě mnoha předchozích kroků značky. Co by vám ale naopak mohlo roztáhnout úsměv od ucha k uchu, to je vzpomínka na nedávnou minulost značky. Konkrétně pak na Ford Focus RS druhé generace, který přišel v roce 2009 a hned záhy jsme jej stihli pořádně otestovat. Na rozdíl od předchůdce i nástupce nedisponoval čtyřválcovou jednotkou. Místo toho vyfasoval 2,5litrový pětiválec, za kterým původně stálo Volvo. Technici značky si jej však vzali řádně do parády a dodali jiné turbo, mezichladič či třeba hřídel.

Výsledkem je 305 koní, s nimiž je možné zrychlit na stovku za 5,9 sekundy. A protože výkon míří jen na přední kola, musel Ford instalovat i diferenciál Quaife. Zároveň byly vysokému stádu uzpůsobeny i vzpěry MacPherson, s nimiž nově spolupracuje zavěšení RevoKnuckle. Jen díky tomu vám vlastně vůz nezlomí ruce, a to ani když je prostrčíte skrze ramena volantu. Zkuste něco takového udělat u první generace, která přitom disponovala jen 215 koňmi...

Zpět ale k druhé generaci, která se dle automobilky měla zvládnout rozjet až na 263 km/h. Na toto maximum se zkusili rozjet lidé z AutoTopNL na německé dálnici, navíc v lehce poladěném provedení. To se dočkalo jiného sání či výfuku, stejně jako přeprogramované řídicí jednotky. Výkon tak poskočil na 370 koní, tedy dokonce nad úroveň limitované edice RS500. Ovšem i tak bylo zjevné, že v rychlostech nad 240 km/h již ústrojí začínal docházet dech. Nakonec se ale ručička tachometru zastavila u 270 km/h.

Je pochopitelně otázkou, jaká je realita, přeci jen palubní systémy hodně proměřují. Dříve kolegové používali GPS k ověření dat, z toho ale tentokráte sešlo. I tak jde na 14letý vůz o velmi slušný výkon. Pětiválcové ústrojí navíc produkuje neobvyklý, ale o to lákavější soundtrack, který zakrátko bude u modrého oválu definitivní minulostí. Ford by se proto neměl divit, když klientela bude mířit spíše do bazarů než do showroomů s novými vozy.


Jen 14 let starý Ford Focus na Autobahnu předvedl, jak krásná byla doba pořádných motorů v obyčejných autech - 1 - Ford Focus RS 2009 ilustracni foto 01Jen 14 let starý Ford Focus na Autobahnu předvedl, jak krásná byla doba pořádných motorů v obyčejných autech - 2 - Ford Focus RS 2009 ilustracni foto 02Jen 14 let starý Ford Focus na Autobahnu předvedl, jak krásná byla doba pořádných motorů v obyčejných autech - 3 - Ford Focus RS 2009 ilustracni foto 03
Focus RS druhé generace dostal 2,5litrový pětiválec, jenž by standardně naladěn na 305 koní. S nimi se vůz zvládal rozjet až na 263 km/h, níže jej můžete vidět v současné akci na německé dálnici v lehce poladěném provedení. Foto: Ford

Zdroj: AutoTopNL@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše