Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ikonické SUV Toyoty potichu skončilo bez nástupce, podobné auto už znovu nikdy nevznikne
22.4.2023 | Petr Miler
Auto bourající prodejní žebříčky to nikdy nebylo, právě jeho zvláštnost ale vedla k jeho ikonickému statutu. Byl to specifický produkt pro specifickou klientelu, ale opravdu už jen byl. Po 16 letech výroby v jediné generaci se FJ Cruiser odebral na věčnost a nový nedorazí.
Automobilový svět se znovu rychle mění a je třeba se připravit na to, že spousta dosud nabízených aut prostě skončí. Na jednu stranu je to přirozený proces, na tu druhou je ale nyní zásadně zintenzivňován politickými tlaky, které automobilky staví před složité volby. Není jednoduše možné nabízet to, co by lidé chtěli, nabídku je třeba procedit skrze stále hustší síto regulací, kterým některé vozy neprojdou z podstaty a na jiné - řekněme - nezbude místo.
Zejména tlak na spotřebu paliva a jí ekvivalentní emise CO2, popř. emise škodlivin typu NOx, pro automobilky znamená u některých modelů, motorizací či převodovek v podstatě čtyři možnosti. Auto dál nevyrábět vůbec, zásadně ho zdražit, předělat jej na pohon, který před regulacemi obstojí resp. tak upravit stávající motor, nebo jeho prodeje kompenzovat menším, úspornějším, elektrickým apod. autem, pakliže jde o flotilové emise a nikoli emise jednotlivých aut. Není pak divu, že volba často padne na první zmíněnou možnost, zvláště pak ve chvíli, kdy problém vyvstane v momentě, kdy by bylo nutné mohutně investovat do nástupce.
Tohle dožene spoustu aut a nyní to platí také o Toyotě FJ Cruiser. Tento vůz ze stejných důvodů musel postupně skončit na různých významných trzích od USA po Japonsko, pořád ale zůstával v prodeji na Středním východě, na Filipínách v Jihoafrické republice a na několika dalších menších odbytištích. Minulý čas je na místě - právě jihoafrické zastoupení značky oznámilo, že poslední kusy vozu byly vyrobeny před koncem roku a nyní pouze doprodává skladové kusy. A je tomu stejně na všech zmíněných i nezmíněných místech, kde se vůz ještě koupit dal.
Zájemcům tak nezbude než se při zájmu o tento vůz uchýlit na trh s ojetinami - k mání bývá i u nás, v nabídkách obvykle vídáme kousky přelomu předminulé a minulé dekády. A je to pořád to samé auto, FJ Cruiser je tu s námi už od roku 2006. Dočkal se za tu dobu několika dílčích vylepšení, žádné dramatické změny ho ale nestihly. Je to pořád hlavně schopný offroad, však jsme jej před léty také testovali, zaujmout ale dokázal i svým retro-designem. Zejména přední část připomínající Land Cruiser FJ40, tedy jeden z prvních vozů, který z linek japonského výrobce sjížděl mezi lety 1960 a 1984, si získala řadu obdivovatelů.
Ani svými schopnostmi ale svého pradědečka FJ Cruiser nezahanbí - poctivá terénní redukce a mechanická uzávěrka zadního diferenciálu spolu s výkonem čtyřlitrového šestiválce znamenají, že se v terénu FJ Cruiser cítí jako ryba ve vodě. Žebřinový rám, zadní tuhá náprava a světlá výška 235 mm jen pomáhají. Technika vozu je pořád stejná, také motor 4,0 V6 bez turba pod kapotou byl pouze optimalizován - ve Final Edtion má 270 koní a 380 Nm.
„Mohu povtrdit globální ukončení produktové řady FJ Cruiser,“ uvedl k věci zástupce jihoafrické filiálky Toyoty s tím, že tak končí jedno z nejvíce ikonických SUV historie. Nezbývá než souhlasit, je to vskutku jedno z aut, na které se nezapomíná. Podobných, relativně úzce zaměřených, ale o to výjimečnějších automobilů nyní končí vícero. A jak jsme už zmínili, bude jich jen přibývat, pro podobné „legrácky” je prostoru stále méně.






Od letošního roku nezbude zájemcům o Toyotu FJ Cruiser nic než uchýlit se na trh s ojetinami, teď už kdekoli na světě. Na fotkách je tzv. Last Edition pro Japonsko, která se prodávala v roce 2018, nyní vůz skončil i tam, kde pořád byl k dispozici. V prodeji vydržel přes 16 let, nástupce ale nedostane. Foto: Toyota
Zdroje: Cars.co.za, Toyota
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva